Vilket namn är finast?
Välj det namn du tycker är finast. Motivera varför.
Välj det namn du tycker är finast. Motivera varför.
Det är ju bra fjantigt att blanda in klasskillnader i denna fråga kan jag tycka! Spelar ingen roll om du är en som bor i en koja i skogen eller i kungahuset du ska kunna döpa ditt barn till vad du vill! Känner till chefer som har de mest fjantiga namn men är respektingivande trots det så det spelar ingen roll vilket namn man har man kan lyckas iaf!
Josefin väljer jag bland dessa alternativ. Tycker inte om varken Lina eller Sandra.
Lina är ett av de mesigaste namnen, enligt mig. En grå mus.
Sandra får jag dåliga associationer av. Inga trevliga människor.
Josefine är finast av de tre.
Det är ju bra fjantigt att blanda in klasskillnader i denna fråga kan jag tycka! Spelar ingen roll om du är en som bor i en koja i skogen eller i kungahuset du ska kunna döpa ditt barn till vad du vill! Känner till chefer som har de mest fjantiga namn men är respektingivande trots det så det spelar ingen roll vilket namn man har man kan lyckas iaf!
De där namnen har folk i min ålder. Tycker Josefine är finast men gillar inte smeknamnen.
Tycker Lina låter finast av dem.
Josefine är fruktansvärt fult och Sandra med, så Lina.
Josefine: Klassiskt fint som passar bra på både stora och små.
Lina: Tråkigt. Känns som ett smeknamn också...
Sandra: Om möjligt ännu tråkigt. Var supervanligt när jag växte upp (född i mitten av 80-talet), så det kan ju bidra till min syn på det.
Sällsynt dålig analys med anekdotisk bevisföring dessutom. Med liknande logik kan du komma fram till att det inte spelar någon roll om du växer upp i Rinkeby eller Danderyd.
Namnbruket är olika i olika grupper i samhället, det finns det forskning och statistik på. Franska klassiska flicknamn gärna stavade på franska är vanliga högre upp i samhället typ Josphine, Sophie, Charlotte, Caroline. Naturligtvis finns det undantag och variationer, och naturligtvis kan man lyckas med alla namn.
Josefine röstar jag på, jättefint!
Jag förstår och accepterar att det förkommer olika typer av namn i olika samhällen osv men i grund spelar det ingen roll vad man döper sitt barn till bara barnet sedan har viljan och motiveringen att lyckas oavsett namn och samhälle och det hänger på föräldrarna inte på namnet i sig.
Namnet spelar också roll. Människor är fördomsfulla och människor tenderar att anpassa sig efter den roll de tilldelas av andra. Sedan kan man diskutera hur stark namneffekten är men att helt avfärda den är obildat.
Josephine, gångbrt och klassiskt. De ändra är tråkiga.