Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?

Anonym (Hur?) skrev 2017-09-02 12:05:28 följande:
    Enligt mig så har vi en osund arbetsmiljö. Det pekas inte finger med namn utan mer "Vi i vårt arbetslag gör allt rätt.. inte ni andra arbetslag".  Det är subtilt och raffinerat. 
    Jag trivs i stort sett på jobbet och med övriga arbetslag och min känsla är att det är fler som känner samma sak som mig. Men det är inget som det pratas högt om. Dessa två personer är oerhört starka, verbala, mycket bra på att sälja in sig själva hos chefen. Mycket snack i liten verkstad.
    Våra arbetslag samarbetar med varandra ibland, likadant där. Tar åt sig äran för andras jobb.
    Hur säljer man sig själv på ett bättre sätt utan att trycka ned andra som dessa två gör?
    Det låter väldigt osunt och som att ni har en dålig chef som inte kan delegera och styra i  mötena.
    Risken är om ni inte agerar är att dessa personer får mer mandat och till sist får chefs eller styrande positioner och då blir det svårt att ändra på saker och ting.

Det viktiga är att du inte går in i försvarställning, dock kan du ställa motfrågor, "vad menar du nu" "hur tänker du nu" låt personen förklara sina angrep.

Om du inte är ensam om detta försök få din grupp med dig, när du pratar titta inte bara på dessa personer utan börja prata med chefen , eller andra kollegor i din grupp runt bordet så det kommer igång en dialog.
    Ett grej som du också kan prova är att du och dina kollegor kan rikta era frågor till andra personer i dennes grupp, när flera personer gör så så tvingar man i stort sett dem att svara annars så upplevs dom som passiva.

Om det är möten på möten som kommer upp bara för att dom vill ändra på saker och ting för att få fram sin åsikt.
    Håll er ståndpunkt med att "detta diskuterade vi igenom xx möten och vi var ju överens"
Svar på tråden Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?