• linani

Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?

Avbryta ska du inte göra, såklart. 
    Däremot så är "räcka upp handen" en beprövad metod för att signalera att du också har något att tillägga.

Uttryck dig självsäkert när du sedan pratar. Inga "jag tror", "jag tycker" eller "jag inte är inte säker, men...". 
    Om ni ska prata om ett känt ämne där du har bestämda åsikter - fila på dina argument och formuleringar redan i förväg. 

Ett bra tips är att också att börja prata tidigt i mötet. Se till att hitta en ingång snabbt, så att du är "med" i samtalet redan från början.

• linani
    Anonym (Hur?) skrev 2017-09-02 11:28:37 följande:

Svårigheten är också att dessa två som jag skrev tidigare gärna framhäver sig själva och påpekar vad de tycker är andras brister.  Fastän de själva gör precis samma sak. Jag vill inte gärna hamna i en pajkastning "Ni gör ju samma sak själva.."   
    Chefen är sällan på plats och ser inte detta.  Hur kommer man åt dessa personer på ett smart sätt på ett möte?

Att man tillåts sitta och baktala kollegor istället för att diskutera sakfrågor på ett möte, känns tyvärr mer som osund arbetsmiljö än bristande mötesteknik.

Vill du "komma åt" dessa personer, alltså trycka till dom? Eller vill du få ut en konstruktiv diskussion?

Att inte låta andra komma till tals på möten, eller att håna människor, är typiska härskartekniker. Ett bra sätt att bemöta härskarteknik är att synliggöra dem. 
    Du kan också stå upp för de kollegor som baktalas.
    Eller krasst säga: "jag hör din synpunkt. Men jag tycker inte att persondiskussioner hör hemma på det här mötet. Istället vill jag diskutera kring ämne XX"
Svar på tråden Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?