Inlägg från: Anonym (Hur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur?)

Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?

På mitt arbete har vi en del möten och jag har svårt att göra mig hörd. Hur avbryter man på ett snyggt sätt för att göra inlägg i en diskussion. 

Vi har två personer som gärna pratar (svamlar enligt mitt tycke) högt, mycket, tar om saker flera gånger dvs slutar inte gärna att prata. Det är nästan lite som en politisk debatt. Dessa personer är mycket bra på att få fram sin åsikt, och sin egen förträfflighet, gärna indirekt pika andras brister.  Vi kan vara allt från 6-20 personer på ett möte beroende på vad som ska diskuteras.

Jag är som person mer tillbakadragen men vill gärna bidra med mina kunskaper och perspektiv. Det är så svårt att få chans att avbryta på ett bra sätt. 

Chefen som oftast håller i mötena lyssnar gärna till dessa två personer eftersom de håller med chefen i allt och det gör inte jag.

Hur gör man? Tips.

• Svar på tråden Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?
  • Anonym (Hur?)

Hos oss är det chefen som har ordföranderollen.  På de större mötena finns den en enklare forma av talarordning. Men även där tar dessa två storsvamlare upp mycket utav tiden så vi övriga knappt hinner få en syl i vädret. Sen tar mötet slut.

Svårigheten är också att dessa två som jag skrev tidigare gärna framhäver sig själva och påpekar vad de tycker är andras brister.  Fastän de själva gör precis samma sak. Jag vill inte gärna hamna i en pajkastning "Ni gör ju samma sak själva.."   
    Chefen är sällan på plats och ser inte detta.  Hur kommer man åt dessa personer på ett smart sätt på ett möte?

• Anonym (Hur?)
    linani skrev 2017-09-02 11:48:43 följande:
    Att man tillåts sitta och baktala kollegor istället för att diskutera sakfrågor på ett möte, känns tyvärr mer som osund arbetsmiljö än bristande mötesteknik.

Vill du "komma åt" dessa personer, alltså trycka till dom? Eller vill du få ut en konstruktiv diskussion?

Att inte låta andra komma till tals på möten, eller att håna människor, är typiska härskartekniker. Ett bra sätt att bemöta härskarteknik är att synliggöra dem. 
    Du kan också stå upp för de kollegor som baktalas.
    Eller krasst säga: "jag hör din synpunkt. Men jag tycker inte att persondiskussioner hör hemma på det här mötet. Istället vill jag diskutera kring ämne XX"
    Enligt mig så har vi en osund arbetsmiljö. Det pekas inte finger med namn utan mer "Vi i vårt arbetslag gör allt rätt.. inte ni andra arbetslag".  Det är subtilt och raffinerat. 
    Jag trivs i stort sett på jobbet och med övriga arbetslag och min känsla är att det är fler som känner samma sak som mig. Men det är inget som det pratas högt om. Dessa två personer är oerhört starka, verbala, mycket bra på att sälja in sig själva hos chefen. Mycket snack i liten verkstad.
    Våra arbetslag samarbetar med varandra ibland, likadant där. Tar åt sig äran för andras jobb.
    Hur säljer man sig själv på ett bättre sätt utan att trycka ned andra som dessa två gör?
Svar på tråden Jobbmöte - Hur avbryta storsvamlare?