Fråga till gynekolog eller barnmorska!
Har ett fsh värde på 1.3 IE/L är det ett bra värde? Eller vad brukar det ligga på hos en fertil kvinna?
Har ett fsh värde på 1.3 IE/L är det ett bra värde? Eller vad brukar det ligga på hos en fertil kvinna?
Ju lägre desto bättre. AMH är tvärtom- ju högre desto bättre.
Ju lägre desto bättre. AMH är tvärtom- ju högre desto bättre.
Puff
Min ligger på 5,6 och det var normalt enligt läkaren.
Högre skulle jag säga :)
När togs testerna?
Det beror på när i din menscykel du har tagit provet. Är provet taget i lutealfas är det helt normalt enligt dina referens Är den. (Dvs mellan ägglossning och mens.)
Om det var precis innan mens är det som sagt helt normalt.
Man kan inte jämföra referensintervall från olika källor, olika lab kan ha olika analysmetoder och framförallt olika enheter vilket kan göra att det blir helt galet. (Tex använder man två olika mätenheter för AMH i Sverige som är rätt kluddiga att översätta till varandra.)
Varför har du tagit provet? Läkaren som ordinerade provet borde ju kunna svara på om det är normalt eller inte.
Jag vet att det var FSH du tog, använde AMH som ett exempel.
Synd att de inte kunde berätta för dig att det är viktigt att hålla reda på när i cykeln man tar provet, svårt att tolka korrekt annars.
Varför tog du provet öht då? Har du någon anledning att vara orolig för din fertilitet?
Min ligger på 5,6 och det var normalt enligt läkaren.
Jag är 28 år. Själv?
Ok. Jag tog proverna på dag 5 med det resultatet. Enligt min läkare var det normalt, tror inte du behöver oroa dig. Vad är du orolig över?
Har du försökt bli gravid? Du är 23 år gammal, varför tror du att du har dåliga ägg? Annan sak om du vore 40+. Är du i en relation?