Medvetenhet om vattenkostnaden?
Hörde nu att vatten kanske kommer att bli dyrare framöver (dyrare än vad?), för att få konsumenterna att använda mindre vatten. Men jag misstänker att jag inte är ensam om att inte ens ha en endaste aning om VAD vatten faktiskt kostar.
Jag betalar hyran och vet inte alls hur mycket av den som kommer sig av vattenkostnad. Så om hyran skulle gå upp lite, skulle jag då använda mindre vatten för att försöka påverka hyresvärden att sänka hyran? Tror inte det. Vatten kostar ju någonting redan nu, förstår jag ju, men inte bryr jag mig om att vara sparsam med vatten för det, trots att jag hemskt gärna skulle få hyran sänkt. Jag skulle kunna ändra beteende nu, men inte gör jag det. Så varför skulle jag ändra mitt beteende i framtiden om jag inte ens vet vad vattnet kostar?
Paradoxalt nog är jag absolut för att spara på vatten! Men för att det skall bli av tycker jag att det vill till en slags kampanj där folk blir medvetna om vad vatten koststar, och hur det kommer sig att det kostar, alltså vad pengarna går till. Vad tycker du?