• linn6934

Målsägandebiträde sexualbrott

Hej! 

Jag blev våldtagen av mitt ex för 1 1/2 år sedan och har nu tagit modet till mig och anmäla honom. Personen som håller i förundersökningen sa att man kan hitta ett målsägandebiträde själv eller bli tilldelad en från deras lista med målsägandebiträden. Jag sa att jag skulle kolla runt lite innan jag bestämde mig och det var ok. 

Men nu till min fråga, hur hittar man ett målsägandebiträde? Har googlat och hittat flera, men hur vet jag vem som är bra? vem som är rätt? Är det bättre att välja att få någon från polisens lista? 

• Svar på tråden Målsägandebiträde sexualbrott
  • Kjell2

Du letar bland jurister som anger att de har erfarenhet av att vara målsägarbitäde och sexulbrott och i övrigt känns rätt. Ta gärna någon i närheten av där du bor, kontakterna blir lättare då.

Annars, den polis och domstol föreslår. Ta ett inledande snack och känns det inte bra byt direkt.

• linn6934

Vart hittar jag jag dem då? Ska jag googla eller finns det någon sida? Har googlat lite själv men känner inte att jag hittat något bra..

• Kjell2
    linn6934 skrev 2017-09-02 13:56:34 följande:

Vart hittar jag jag dem då? Ska jag googla eller finns det någon sida? Har googlat lite själv men känner inte att jag hittat något bra..

Googla advokatbyrå eller målsägandebiträde och din ort.
  • Anonym (My)

Bor du i Stockholmsområdet?

Elisabeth Massi Fritz kanske kan vara ngt.

• Sthlm123

Evy Kornberg ska det stå.

Googla Elisabeth Massi Fritz. Hon är känd och superduktig på det hon gör.

En anhörig hade henne och det gick jätte bra

• Anonym (AAA)

Ghita Hadding Wiberg hade jag. Mycket kompetent kvinna.

• linn6934
    Anonym (My) skrev 2017-09-02 19:27:32 följande:

Bor du i Stockholmsområdet?

Elisabeth Massi Fritz kanske kan vara ngt.

Sthlm123 skrev 2017-09-04 09:26:17 följande:

Skulle rekommendera Elisabeth Massi Fritz alt. Evy Kronberg.

Anonym (AAA) skrev 2017-09-04 10:20:38 följande:

Ghita Hadding Wiberg hade jag. Mycket kompetent kvinna.

Tack så jätte mycket, ska kolla upp dessa! 

Svar på tråden Målsägandebiträde sexualbrott