• LadySat

IVF-start höst 2017

Hej,
    Tänkte börja med lite bakgrund (ska försöka hålla det kort).

I februari/april 2008 opererades jag akut för dermoidcystor på båda äggstockarna. En cysta sprack och jag fick en infektion och sammanväxningar i buken som följd. Opererades en gång till för att åtgärda sammanväxningarna. Efter operationerna fick jag veta att det här INTE skulle påverka mina framtida chanser att bli gravid.

I juli förra året började jag och min man försöka bli gravida. Efter ett halvår fick jag ont i vänstra äggstocken, det visade sig att jag hade en dermoidcysta på varje äggstock igen. Cystan på vänstra äggstocken opererades bort med goda resultat i maj 2017. Under operationen hade de inte kunnat se vänstra äggledaren pga ärrbildning från tidigare operation, men kunde inte avgöra om äggledaren var blockerad eller inte.

I juni 2017 påbörjade vi en utredning för att se om vi hade några hinder för att bli gravida på egen hand. I tisdags gjordes den sista undersökningen, HSS (spolning av äggledarna) som visade att båda äggledarna troligtvis är blockerade, och att vår chans till en graviditet är IVF.

Så nu väntar vi på att få svar på vår remiss som är skickad till reproduktionsmedicin på Karolinska i Huddinge. Vi kommer åberopa vårdgarantin för att förhoppningsvis få hjälp med IVF redan innan jul.

Jag skulle tycka att det vore roligt om det är fler som ska påbörja en IVF-behandling nu i höst som vill följas åt här :)

• Svar på tråden IVF-start höst 2017
  • Älvan

Hej!

Vår historia kort: försökt i 1,5 år. Inga missfall. I mars/april började vi utredning på st Göran i Stockholm. Utredningen som var klar i maj visade inga fel på någon av oss. Tvärt emot som läkaren sa är vi "mycket fertila båda två". Ska på första mötet för att påbörja ivf 19 sep. Vet inte riktigt vad som väntar då men är spännande. Hinner dock en bim till innan dess men har inga förhoppningar så att säga. Jag är 30 och min man 29.

• LadySat
    Älvan skrev 2017-08-31 16:29:46 följande:

Hej!

Vår historia kort: försökt i 1,5 år. Inga missfall. I mars/april började vi utredning på st Göran i Stockholm. Utredningen som var klar i maj visade inga fel på någon av oss. Tvärt emot som läkaren sa är vi "mycket fertila båda två". Ska på första mötet för att påbörja ivf 19 sep. Vet inte riktigt vad som väntar då men är spännande. Hinner dock en bim till innan dess men har inga förhoppningar så att säga. Jag är 30 och min man 29.

Gör ni IVF via landstinget? Jag pratade precis med vår läkare som skulle skicka in remissen nu. Så nu hoppas jag bara att det går fort.

Läkaren som gjorde spolningen tyckte att vi skulle fortsätta försöka på egen hand tills vi fick hjälp med IVF, men jag har i princip ingen sexlust utan har fåtta pusha mig själv till att vilja ha sex med min man det senaste året. Så jag tror inte att jag kommer palla att ha sex när jag vet att det med största sannolikhet inte kommer ge någonting.

Kan tillägga att jag är 30 och min man 35.
  • Älvan
    LadySat skrev 2017-08-31 17:04:56 följande:

Gör ni IVF via landstinget? Jag pratade precis med vår läkare som skulle skicka in remissen nu. Så nu hoppas jag bara att det går fort.

Läkaren som gjorde spolningen tyckte att vi skulle fortsätta försöka på egen hand tills vi fick hjälp med IVF, men jag har i princip ingen sexlust utan har fåtta pusha mig själv till att vilja ha sex med min man det senaste året. Så jag tror inte att jag kommer palla att ha sex när jag vet att det med största sannolikhet inte kommer ge någonting.

Kan tillägga att jag är 30 och min man 35.

Ja, vi kör via landstinget. Gick snabbt när remissen va skickad, då fick vi hem papper efter någon vecka bara och fick boka tid själva på någon av de föreslagna ställena. Hade nog gått snabbare om det inte varit sommarstängt överallt.

Jo, vissa gånger är ju mer av anledningen att man måste än vill :) Men även om vi sannolikt inte blir på smällen på "vanliga sättet" innan ivf är ju chansen att lyckas utan sex obefintlig. Men är riktigt riktigt trött på att känna mig konstant ledsen och att gråta ögonen ur mig vid bim.
  • LadySat
    Älvan skrev 2017-08-31 18:37:53 följande:

Ja, vi kör via landstinget. Gick snabbt när remissen va skickad, då fick vi hem papper efter någon vecka bara och fick boka tid själva på någon av de föreslagna ställena. Hade nog gått snabbare om det inte varit sommarstängt överallt.

Jo, vissa gånger är ju mer av anledningen att man måste än vill :) Men även om vi sannolikt inte blir på smällen på "vanliga sättet" innan ivf är ju chansen att lyckas utan sex obefintlig. Men är riktigt riktigt trött på att känna mig konstant ledsen och att gråta ögonen ur mig vid bim.

Åh vad skönt att höra att det gick så fort! Det känns hoppfullt. Vilken klinik ska ni göra IVF på?

Ja, precis! Jag har blivit bra på att stänga av känslorna vid varje mens, men ett par dagar senare bryter jag alltid ihop. Så just nu känns det som att jag kommer förlita mig helt på IVF och göra en paus i det egna försökandet.
  • Älvan

Vi kör på ivf Stockholm, mest för att det ligger bra i närhet till hemmet. Ni?

• LadySat
    Älvan skrev 2017-09-01 09:59:01 följande:

Vi kör på ivf Stockholm, mest för att det ligger bra i närhet till hemmet. Ni?

Vi har precis fått remissen skickad, så vi vet inte än. Men får vi välja kommer det nog bli IVF-mottagningen på Sophiahemmet, också det pga att de ligger bra till för oss.
Svar på tråden IVF-start höst 2017