Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?

Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....

• Tow2Mater
    MorTillTheo skrev 2017-08-30 21:49:48 följande:
    Jag förstår att det är lätt att skämma bort, jag blir ju överlycklig om jag hittar nått fint till min son och köper det gärna då.

Har du vart med om att man säger att nu ska vi lära barnet att man inte kan få allt men misslyckats när man är där och barnet verkligen vill ha den där dockan tex?

Jag brukar vara väldigt bestämd när det väl gäller men när min son står där och VERKLIGEN vill ha bilen är det lättare då att ge sig? Fått för mig att just sånt får barn att bli egoistiska?
    Japp, det händer. Men jag försöker stålsätta mog och se om han veeerkligen fortfarande vill ha den om en vecka, eller två. Just nu är det en studsmatta han vill ha, men jag säger bestämt nej. Jag hoppas jag kan fortsätta säga nej..... Vet inte om det i sig föder egoism, det handlar ju mycket om att kunna ge, och dela med sig, och bry sig om andra på många sätt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Il) skrev 2017-08-30 21:50:20 följande:

insåg att denne stackars ensambarn aldrig kommer förstå känslan av att ha ett syskon och hur man gör allt för varandra.

Nej, men det är ju lika vanligt att syskon inte alls kommer överens, varken som barn eller sen som vuxna. Man kan desssutom ha andra i både familjen och vänkretsen man kan känna minst lika starkt for.
  • Tow2Mater
    Anonym (Benny) skrev 2017-08-30 21:53:07 följande:

...Har alltid fått beröm för sin empati och sitt beteende mot andra. Han har varit sån sen förskolan. Har alltid varit noga med att sätta gränser och dela med sig av saker och förklara att man visst inte kan få allt och alltid låta folk prata till punkt.

Just förskola hjälper ju också! :)  Det har varit viktigt för mitt endabarn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ensam barn) skrev 2017-09-26 09:07:37 följande:

Det är något med uttrycket "ensam barn" som får det att låta lite hemskt, lite ensamt..?

"Endabarn" är rätt uttryck, "ensambarn" är ju förlegat.
  • Tow2Mater
    Anonym (syskon) skrev 2017-09-26 16:06:09 följande:

Ja det gör inte så mycket om det finns ett barn bara i en familj sen kan det ju så klart vara trevligt med ett syskon men det ska inte vara allt för stor åldersskillnad

Och det gör inte så mycket om det finns en forälder bara i en familj, men det kan ju vara trevligt med både en mamma och en pappa, men de ska ju inte vara for gamla.

Och det gör inte så mycket om det finns fem barn i en familj, men det kan ju vara trevligt om varje barn kunde ha egentid med både mamma och pappa varje vecka iallafall., och de ska ju inte bo särbo.

...

Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?