Inlägg från: MorTillTheo |Visa alla inlägg
  • MorTillTheo

Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?

Hejsan!

Jag och min sambo (pappan till mitt barn) får HELA tiden höra från hans föräldrar att det aldrig är bra att ha bara ett barn för det är elakt att han inte ska ha ett syskon och han kommer bli egoistisk precis som alla andra ensambarn.

(Det är deras ord och inte mina)

Det blir aldrig bra att bara ha ett bla bla bla.

Och anledningen till att de säger så nu är för att vi ibte sagt att vi absolut ska ha ett till barn (våran son ska strax fylla 1år). Och sanningen är att vi kanske inte vill ha mer för att vi är "nöjda" med våran son vi har idag.

Men saken är den att jag blir så ledsen att det ska vara sån press på oss föräldrar att man SKA HA syskon till sin förstfödde.

Kan ni snälla hjälpa mig att övertyga mina svärföräldrar att man inte behöver ha syskon bara för att man inte ska bli egoistisk.

För detta ringer mig verkligen då jag känner att de ej lyssnar och accepterar, skall även tilläggas att de även kan säga ibland att nu får det vara nog med barnbarn (då de andra barnen skaffat ganska många barn men vi bara ett)

• Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?
  • MorTillTheo
    Tow2Mater skrev 2017-08-30 21:36:23 följande:

Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....

Jag förstår att det är lätt att skämma bort, jag blir ju överlycklig om jag hittar nått fint till min son och köper det gärna då.

Har du vart med om att man säger att nu ska vi lära barnet att man inte kan få allt men misslyckats när man är där och barnet verkligen vill ha den där dockan tex?

Jag brukar vara väldigt bestämd när det väl gäller men när min son står där och VERKLIGEN vill ha bilen är det lättare då att ge sig? Fått för mig att just sånt får barn att bli egoistiska?
  • MorTillTheo
    Tow2Mater skrev 2017-08-30 21:36:23 följande:

Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....

Och hur ska man lära barnet att INTE bli egoistisk då?? Jag har ju mina teorier men kul att höra andras!:)
  • MorTillTheo
    blomman 2 skrev 2017-08-30 21:51:20 följande:

Det där beror väldigt mycket på vilket förhållningssätt föräldrarna har,även barn med syskon,särskilt yngsta barnet,kan bli väldigt bortskämt. Jag har bara ett barn,nu 9 år. Jag har absolut varit starkt medveten om att låta henne vänta på sin tur,inte alltid vara först,inte få allt hon pekar på mm. Så nej,med mitt facit på hand så är hon väldigt empatisk,hjälpsam och kärleksfull. Så njut av er knodd och strunta i hur svärmor tjatar och gå er egen väg.

Åhh vad skönt att höra att ni har "lyckats" om man kan säga så i sammanhanget det är så jag vill ha det. Men som jag förstår det så har ni verkligen vart bestämda att lära barnet detta oxå. Och antar att ni då fått tagit era strider då och då? Har ni föräldrar vart lika bestämda med att man får vänta osv eller har den ena vart mer "slapphänt" med sådant?
  • MorTillTheo
    Anonym (Kia) skrev 2017-08-30 22:06:44 följande:

Det går inte att generalisera. Finns gott om egoister och bortskämda personer som har syskon. Har stött på flera stycken. Ska man generalisera blir oftare storasyskon översittare som vill bestämma och småsyskon bortskämda och gör som de vill. Kort sagt människor är individer och ni bestämmer själva hur många barn ni vill ha.

Jag håller med dig helt och hållet men det är precis som att mina svärföräldrar inte kan förstå att det finns bortsskämda översittare egoistiska och elaka människor som har syskon oxå eller så säger dom så bara för att trycka på oss att vi ska skaffa en till för att alla andra har minst två barn.
  • MorTillTheo
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-31 11:58:10 följande:

För det första tror jag att orsakerna till egoism hos vuxna är bra mycket mer komplicerade än att man fått för många leksaker som barn. Det är också skillnad på att vara bortskämd och egoistisk, tycker jag (och bortskämd behöver man inte heller bli för att man då och så får som man vill).

För det andra tror jag att ett visst mått av egoism är bra. Min son (som för övrigt var ensambarn tills han var 10) är oerhört mån om andra. Han ställer upp och leker med kompisar som gillar honom fast han egentligen inte vill vara med dem, han väljer den godispåse som ser minst ut på kalas så att ingen annan ska behöva få den, han undanhåller saker han gjort på sommarlovet så att ingen i klassen ska bli avundsjuk osv. Detta gör ju att han ses som en fin kompis av många, men jag som förälder ser hur självuppoffrandet också påverkar honom negativt och skulle önska att han prioriterade sig själv mer. Lagom är bäst, tror jag.

Du ber om hjälp med att övertyga dina svärföräldrar. När man är helt trygg i sitt beslut och känner att "det här är det rätta, för just mig" så behöver man ofta inte övertyga andra. Jag hade försökt hitta den tryggheten - kanske delvis genom att leta fakta, men framför allt genom att se på min familj. Är barnet lyckligt och får sina behov tillfredsställda? Är jag nöjd? Är pappan nöjd? I så fall har ni gjort ett val som uppenbarligen passar just er familj, och då spelar det ingen roll hur andra väljer eller vad de tycker.

Jag tror ingen har kunnat skriva ett bättre svar än det du nu skrev!:) jag håller med dig helt och är så glad att få höra detta!

Jag kanske försöker övertala mig själv om att det är okey att bara ha ett barn men samtidigt kanske jag är ute efter att få lite fakta från verkligheten för att kunna använda nästa gång.

Som sagt har vi ej sagt nej till ett till barn men jag känner STARKT att NU går det inte kanske senare. Men är vi nöjda senare så blir det inga fler och det är vi överens om.

Tack så mkt för ditt svar det gjorde mig lite starkare:D
  • MorTillTheo
    Anonym (ensambarn) skrev 2017-08-31 17:08:54 följande:

Enkelt svar, nej! Som redan påtalats det går inte att generalisera så. Det är så mycket mer än familjebilden som formar ens person och personlighet, upp till vuxen ålder.

Jag är ensambarn. Kan inte påstå att jag är speciellt egoistisk eller oempatisk, snarare tvärtom skulle jag säga.

Det vore lika illa som att säga att barn som växer upp med syskon; måste alltid hävda sin rätt, har ett högre mått av bekräftelsebehov (för de har växt upp med konkurrens!), är mer högljudda, är mer benägna att skapa konflikter (för det råder konkurrens!), är mer benägna att retas etc bla bla. Så är det ju inte nödvändigtvis.

Jag är själv pappa till tre barn - tillslut så handlar det om uppfostran och hur man hjälper sitt barn, sina barn att utvecklas både som individ och i relation till andra.

Tycker som ovan att det viktigaste är att du och din sambo är trygga i Er familj - oavsett hur många barn den innehåller. Sen tycker jag att det är lite opassande att dina svärföräldrar "tjatar" om syskon...

Men då måste jag få fråga hur kände du när du var ung och ensambarn hur var det i mellan/högstadiet?

Jag kan inte säga att dom tjatar tills sig ett till barnbarn så, utan att det ska ju bara helt enkelt vara fler barn,men jag tror EGENTLIGEN att de tycker att det får vara nog med barnbarn det har nämligen blivit 10 st på 10 år och ett 11 är på g! Men som sagt så håller jag med om att det skall inte diskuteras det är ju vårt val om det blir fler eller ej.
  • MorTillTheo
    nevermind skrev 2017-08-31 19:12:11 följande:

Det är din man som får hantera dom. Hans föräldrar, hans problem.

Träffa dom inte.

Nu är det så här att i våran familj så stöttar man varandra och stöter en på ett problem så löser man det som familj och det blir vårat problem man står aldrig ensam i en kamp.

Sådana kommentarer kan man hålla för sig själv och inte försöka skapa otrevligheter i onödan tack så mkt!:)
Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?