• Anonym (Why?!)

VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!

Enkelt!

Varför skickar ni era barn till förskolan sjuka?! Snuviga och med feber?!

Vet att inte alla gör det men uppenbarligen en hel del föräldrar som gör! Jag vill veta hur ni tänker. Hur ni resonerar? Ser ni intw att barnet är sjukt? Tänker ni på andra barn? Vad tänker ni?

La detta så man kunde svara anonymt

Då jag misstänker att en del tycker det är jobbigt att stå för detta egentligen.

Men säg varför?! Blir tokig! Har nu en son som ligger däckad på soffan, vägrar äta och dricka eller inhalera vilket han behöver för andningen. Andas i 180 och kommer troligtvis behöva uppsöka sjukvården!

Blir så jäkla lack på respektlösheten från andra!

• Svar på tråden VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!
  • Anonym (Why?!)
    Anonym (fee) skrev 2017-08-30 09:43:18 följande:

Är väl som många säger svårt att bedöma när ett barn är sjukt. Precis som vi vuxna kan man gå runt och hosta och snora i veckor efter att förkylningen nått sin topp. Den bedömning du gör TS kanske inte är riktig alla gånger. Känns inte rimligt att vara enväldig bedömare av vilka barn som är och inte är sjuka, det är väl snarare upp till personalen att bedöma.

När mitt barn är sjukt märks det inte så tydligt då han är vild och galen ändå, men blir trött väldigt snabbt och grinigare än vanligt.

En annan vet väl själv hur det är att jobba och vara sjuk. Krafterna sinar fort pga infektionen som finns där i kroppen.

Egentligen borde du väl vara glad för att ditt barn blir smittat sen och kan bygga upp ett immunförsvar än att du håller barnet undan för smitta och sabbar immunförsvaret?

Kanske var så dina föräldrar gjorde och så blev du mer känslig för infektioner som vuxen? Bara en tanke....

Jag blir extremt sällan sjuk. Aldrig haft kräksjuka trots att familjen drabbas. Har väldigt bra immunförsvar.

Sonen min har inte det oavsett hur mkt han drabbas. Pga komplikationer vid födseln! Så nej jag blir inte glad när han drabbas av något som är en liten förkylning för många men för honom kan sluta på akuten i många fall.
  • Anonym (S)
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-30 11:56:09 följande:

Otroligt egentligen hur många som "tar åt sig".

Hursomhelst!

Jo, jag tycker mig kunna uttala mig då jag inte bara uttalar mig som förälder till mitt barn men även inom min profession! Jag jobbar gentemot både förskolor och bvc och har på det haft ett väldigt sjukt barn som nyfödd med sjukhusvistelser i veckor med intensivvård etc. Att sprita sina händer, tvätta av sig etc innan man tar i sitt barn blev rutin och har stannat kvar hos en.

Återigen, nej, de flesta föräldrar lämnar inte sina barn avsiktligt när de är uppenbart sjuka. Nej. Men förvånande många gör. Förvånande många lämnar med feber, en alvedon löser det några timmar framåt. Förvånande många lämnar sina barn snoriga så personal får gå runt och torka näsor stup i kvarten. Förvånande många lämnar gnälliga trötta barn. Förvånande många låter inte det gå minst 48 h efter magsjuka. Inte alla. Men det behöver inte vara alla för att det ska bli en ond spiral.

Det är dom jag pratar om. Här i tråden tar majoriteten åt sig. Och ska försvara besluten. Det förvånar. Jag talar inte om de barn som insjuknar under dagen, eller de vars symptom inte framträtt. SJÄLVKLART kan man inte sia sånt.

För övrigt smittar man INNAN symptomen brutit ut men även ett par dagar upp till en vecka EFTER beroende på vad det är för virus!

Ett par ggr i veckan får man höra via jobbet att föräldrar lämnar sina barn på förskolan trots att pedagogerna dagen innan ringt och meddelat att barnet har feber och ter sig sjukt. Dagen efter kommer dessa föräldrar med förklaringen att barnet varit piggt under kvällen o morgonen. Pedagogerna tar emot barnet igen. Och mot eftermiddagen kommer orklösheten etc.

Det är DE föräldrar som irriterar mig!

Skulle skriva mer men sonen vaknade nyss.

Tycker det inte är att ta åt sig vi i tråden gjort, utan snarare att vi haft en mer nyanserad bild på saken än vad du hade till en början. I trådstarten och första inläggen låter det som att du är tämligen säker på att din son denna gång, och tidigare gånger, är sjuk för att andra föräldrar helt utan omtanke för sina EGNA barn lämnat iväg dom sjuka. Tror fortfarande att de flesta föräldrar är mer kärleksfulla än så.
  • Anonym (4)

Vadå tar åt sig? Du gnäller ju på mig för jag skickar mitt snoriga (men friska) barn till dagis.

Otur att er son är så pass sjuk när han blir sjuk...men hela världen kan inte stanna upp!

• Anonym (S)
    Anonym (4) skrev 2017-08-30 12:38:24 följande:

Vadå tar åt sig? Du gnäller ju på mig för jag skickar mitt snoriga (men friska) barn till dagis.

Otur att er son är så pass sjuk när han blir sjuk...men hela världen kan inte stanna upp!

Exakt. Ts problem med sin son (beklagar det) beror inte på andra föräldrar utan på hans egen fysik. Funkar inte att hålla på och skylla på andra, vi får olika förutsättningar här i livet.
  • LFF
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-30 12:15:34 följande:
    Jag blir extremt sällan sjuk. Aldrig haft kräksjuka trots att familjen drabbas. Har väldigt bra immunförsvar.

Sonen min har inte det oavsett hur mkt han drabbas. Pga komplikationer vid födseln! Så nej jag blir inte glad när han drabbas av något som är en liten förkylning för många men för honom kan sluta på akuten i många fall.
    Men då kanske han ska gå på en förskola för infektionskänsliga barn istället för en vanlig förskola? Mina killar har knappt varit sjuka alls, grannens två ungar hinner knappt börja på förskolan innan sjukdomarna avlöser varandra. Deras barn är, till en början, känsligare efter varje längre semesterperiod än vad mina är, trots att alla fyra barn är fullgångna (3st 4-åringar och en 2-åring). 

Det som inte leder till sjukdom hos många andra, leder till sjukdom hos dem och hos ditt barn. Det är inget som alla andra kan ta ansvar för, endast du. Så kolla med din kommun om möjligheten att få en förskoleplats för infektionskänsliga barn, eller kanske hos en dagmamma med färre barn istället.
  • Anonym (Why?!)
    LFF skrev 2017-08-30 13:05:59 följande:

Men då kanske han ska gå på en förskola för infektionskänsliga barn istället för en vanlig förskola? Mina killar har knappt varit sjuka alls, grannens två ungar hinner knappt börja på förskolan innan sjukdomarna avlöser varandra. Deras barn är, till en början, känsligare efter varje längre semesterperiod än vad mina är, trots att alla fyra barn är fullgångna (3st 4-åringar och en 2-åring). 

Det som inte leder till sjukdom hos många andra, leder till sjukdom hos dem och hos ditt barn. Det är inget som alla andra kan ta ansvar för, endast du. Så kolla med din kommun om möjligheten att få en förskoleplats för infektionskänsliga barn, eller kanske hos en dagmamma med färre barn istället.

Jobbar inom kommunen och vet hur reglerna ser ut.

Han är inte mer infektionskänsligt än ett annat barn. Vi är 4 väninnor som fått barn samma månad. Deras barn började vid 18 mån på fsk. Var och en av dom är hemma säkert en vecka i månaden och vabbar (några dagar mamma några dagar pappa). De barnen har fötts med "optimala" förutsättningar. Ändå är de konstant sjuka. Skillnaden med mitt barn är att det sätter sig mer hos honom när han väl blir sjuk.

Men inget sjukvården bedömer som extra infektionskänslig i den bemärkelse. Vi har haft honom hemma till 2 års ålder. Han har varit sjuk flertalet gånger så vi skyddar inte honom mer än någon annan förälder gör. De behöver bli sjuka, ja! Men inte pga okänsliga föräldrar, enligt mig.

Har skrivit i tråden några gånger vilka föräldrar jag syftar på... även om min trådstart var mer rättfram och hård i tonen. Har "den typen" av föräldrar i min närhet också. Och har tagit otaliga diskussioner med dom och är glad att min son ej går på deras förskolor. Föräldrar som rycker på axlarna när man frågar varför de skickar barnet till skolan när han/hon är förkyld, eller klagar på ont i magen. "Äh, de klagar alltid på något och är alltid förkylda!" Det är svaren man får. DET gör mig ledsen, upprörd och förbannad.
  • Anonym (Why?!)
    Anonym (M.D.) skrev 2017-08-30 08:02:05 följande:

För att man behöver jobba.

Det behöver vi med
  • Anonym (lalla)
    Anonym (M.D.) skrev 2017-08-30 08:02:05 följande:
    För att man behöver jobba.
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-30 14:46:05 följande:
    Det behöver vi med
    Här har du fått svar på din fråga i trådstarten, TS. Men det var väl inte så att du undrade VARFÖR egentligen, utan bara ville spy lite galla?

• Anonym (M.D.)
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-30 14:46:05 följande:

Det behöver vi med

Varför skickar du inte barnen till dagis då?
  • Anonym (tja)
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-30 11:56:09 följande:
    Förvånande många lämnar sina barn snoriga så personal får gå runt och torka näsor stup i kvarten. Förvånande många lämnar gnälliga trötta barn.
    Det är dom jag pratar om. Här i tråden tar majoriteten åt sig. Och ska försvara besluten. Det förvånar. Jag talar inte om de barn som insjuknar under dagen, eller de vars symptom inte framträtt. SJÄLVKLART kan man inte sia sånt.
    Snoriga näsor som behöver torkas kan sitta i väldigt länge efter att febern gått över och barnet är piggt. Då ser jag inte att barnet måste vara hemma flera dagar bara för att näsan rinner.

Gnälliga trötta barn kan ha sin orsak i allt möjligt, tex dålig nattsömn (borde vara vanligast). Visst skulle man gärna stanna hemma varje gång barnen sovit dåligt, men det är ingen anledning till vab.
Svar på tråden VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!