LFF skrev 2017-08-30 13:05:59 följande:
Men då kanske han ska gå på en förskola för infektionskänsliga barn istället för en vanlig förskola? Mina killar har knappt varit sjuka alls, grannens två ungar hinner knappt börja på förskolan innan sjukdomarna avlöser varandra. Deras barn är, till en början, känsligare efter varje längre semesterperiod än vad mina är, trots att alla fyra barn är fullgångna (3st 4-åringar och en 2-åring).
Det som inte leder till sjukdom hos många andra, leder till sjukdom hos dem och hos ditt barn. Det är inget som alla andra kan ta ansvar för, endast du. Så kolla med din kommun om möjligheten att få en förskoleplats för infektionskänsliga barn, eller kanske hos en dagmamma med färre barn istället.
Jobbar inom kommunen och vet hur reglerna ser ut.
Han är inte mer infektionskänsligt än ett annat barn. Vi är 4 väninnor som fått barn samma månad. Deras barn började vid 18 mån på fsk. Var och en av dom är hemma säkert en vecka i månaden och vabbar (några dagar mamma några dagar pappa). De barnen har fötts med "optimala" förutsättningar. Ändå är de konstant sjuka. Skillnaden med mitt barn är att det sätter sig mer hos honom när han väl blir sjuk.
Men inget sjukvården bedömer som extra infektionskänslig i den bemärkelse. Vi har haft honom hemma till 2 års ålder. Han har varit sjuk flertalet gånger så vi skyddar inte honom mer än någon annan förälder gör. De behöver bli sjuka, ja! Men inte pga okänsliga föräldrar, enligt mig.
Har skrivit i tråden några gånger vilka föräldrar jag syftar på... även om min trådstart var mer rättfram och hård i tonen. Har "den typen" av föräldrar i min närhet också. Och har tagit otaliga diskussioner med dom och är glad att min son ej går på deras förskolor. Föräldrar som rycker på axlarna när man frågar varför de skickar barnet till skolan när han/hon är förkyld, eller klagar på ont i magen. "Äh, de klagar alltid på något och är alltid förkylda!" Det är svaren man får. DET gör mig ledsen, upprörd och förbannad.