Barn som inte vill vara en del av familjen
Ni måste få handledning i detta! Har ni uppdrag via privat företag eller direkt med kommunen?
Snälla förstå mig rätt - men om jag som handläggare/uppföljare/barnets socialsekreterare fått reda på att barnet efter flera månader fortfarande inte landat utan fortsätter alienera sig hade jag bedömt att placeringen inte tillgodoser barnets behov och börjat fundera på omplacering. Men eftersom omplacering är ett nytt trauma för barnet hade jag verkligen velat att få det att fungera. Men då måste jag ju känna till problematiken! Ditt uppdrag som familjehem (utöver det uppenbara -att ta hand om barnet) är att vara socialtjänstens förlängda arm och mellanhanden som kommunicerar med socialtjänsten kring barnets mående och utveckling. Du ska absolut inte stå ensam i detta. Prata med din handläggare! Prata med barnets handläggare så denne kan prata med barnet! Och KRÄV handledning. Om handläggare låter det dra ut på tiden pga tidsbrist kräver du att kommunens familjebehandlare kopplas in. Genast! Lycka till!