• Anonym (.)

Clearblue ägglossning test tillförlitlighet

Hur tillförlitligt är clearblue ägglossnings test, den visade LH stegring på mig betyder det att jag verkligen kommer ha ägglossning?

• Svar på tråden Clearblue ägglossning test tillförlitlighet
  • Anonym (.)
    Anonym (Nej men) skrev 2017-08-26 16:43:07 följande:

Inga ägglossningstest är en garanti för att ett ägg faktiskt sedan släpper. Det visar bara att hormonet Lh stiger i kroppen. Men har du en regelbunden cykel där du får utslag på test ungefär samma dag i cykeln varje gång och en "vanlig blödning/mens, kan du ändå räkna med att ett ägg släpper som det ska. Men endast blodprov (ibland vul) visar säkert.

Är det inte lika säkert som graviditetstest?
  • Anonym (.)
    Anonym (Nej men) skrev 2017-08-26 17:41:09 följande:

Beror ju på hur du menar. Nej det är ingen garanti att ett positivt ägglossningstest betyder att ett ägg alltid släpper. Det visar bara att Lh stiger till en nivå där ett moget ägg KAN släppa (vilket det oftast gör). Ett positivt graviditetstest visar att hcg stiger, men är ju ingen garanti för fullgod graviditet heller. Kan vara ofostrig, utomkvedshavandeskap osv.

Gravtest har 99,9% tillförlitlighet har för mig att det är det samma med äg tester, finns det andra orsaker annars att LH ökning stiger?
Svar på tråden Clearblue ägglossning test tillförlitlighet