• Zora

Bli gravid efter missfall

Hej
    Kikar in lite här. Försöker få vårt 3:e barn och det går inte så bra. Började försöka i maj förra året och blev tillslut, efter nästan exakt ett år, gravid i slutet av april. Fick MA i mitten av juni i v 9, men graviditeten hade avstannat kring v.6. Fanns inget foster bara en fostersäck.

Blev gravid direkt på första Äl, ingen mens emellan. Men även den gången slutade det med ett MA i augusti i v.11. Fostret dog i v.7.

Båda gångerna har det kommit ut av sig själv, men senast hade rester fastnat i livmodertappen så hade hemskt ont och fick åka in så dom kunde ta bort det.

Har nu haft Äl igen för 1 v sedan så nu väntar jag på mens eller utebliven mens. Känner mig väldigt kluven känslomässigt. Vill bli gravid men är rädd att det ska bli MA/MF igen och behöva gå flera månader i "onödan"..

• Zora
    Lilja020710 skrev 2017-09-12 10:36:31 följande:

Fick ma som slutade med skrapning nu 6/9 o testade positivt äl cb test 11/9 kan det stämma eller är det gravidhormoner kvar? Kände kanske tydligt ägglossning därför vågade jag testa då jag gade stickor kvar hemma . Vad tror ni? Kan det va möjligt så tidigt efter? Tacksam för svar ;)

Vet inte hur det är efter skrapning, men för mig visade Äl testerna falskt positivt 10 dagar efter missfallet startat. Äkta positivt blev det 16 dagar efter.

Prova att testa med ett graviditetstest också. Blir det positivt är det troligt att Äl testet är falskt positivt.
  • Zora
    smulis85 skrev 2017-09-13 12:33:05 följande:
    Beklagar dina missfall så tråkigt. Du ger mig hopp om att det inte tar 1år till att bli gravid igen efter mf så tack för det! Har försökt sen december 2015 fick mf nu i augusti.

Jag är också orolig att bli gravid igen och förstår att du inte vill gå flera veckor igen utan att veta. Du kanske kan be om ett tidigt vul pga mf eller gå privat. Jag tänker nog be om det i alla fall när jag blir gravid igen annars är man ju orolig hela tiden :(
    Nej, det behöver inte ta lång tid bara för att det gjorde det innan. Men man ska nog inte räkna med att det går direkt heller.

Mitt första missfall upptäcktes när jag började få bruna flytningar i v.8, skulle gått på VUL en vecka senare inför fosterdiagnostik, men hann inte så långt.

Det andra upptäcktes när jag gjorde VUL inför fosterdiagnostik (för att fastställa graviditetslängd mm och fostret var ca 2 v för litet)

Om jag blir gravid igen kommer jag att göra ett sådant VUL igen i ca v.9 (om jag kommer så långt) och tidigare VUL än så ger kanske inget? Två timmar efteråt kan den ju ha dött ändå, även om det såg bra ut.. så det jobbiga är att det antagligen bara är att härda ut de första 12 v och sedan förhoppningsvis kunna slappna av lite iallafall.
  • Zora
    CinnamonGirl skrev 2017-09-14 17:02:00 följande:

Har ni haft mycket värk och blodklumpar?

Jag fick mensvärk upphöjt till 10 i tisdags och blödning som vanlig mensblödning samt med två rejäla blodklumpar under eftermiddagen. Sen har det tuffat på med mensblödning tills idag på eftermiddagen med två nya blodklumpar. Dock noll värk, vilket iofs är skönt.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    Första hade jag bara som lite kraftigare mensvärk. När "klumpen" kommit ut slutade det göra ont. Blödde sammanlagt ca 12-14 dagar.

Andra gången hade jag så vansinnigt fruktansvärt ont. Maxdosen Ipren/alvedon hjälpte ingenting... kom ut en heldel och efter det mattades värken av, men försvann inte helt. Gick 2 dagar och hade ont. Hade en tid hos gyn och när jag kom dit stod jag nästan inte ut längre. Visade sig att det fastnat hinnor mm i livmodertappen som gjorde att blodet inte kom ut. Efter dom ordnat det försvann värken. Blödde ca 10-12 dagar. Dom sa att jag borde åkt in tidigare.. men man är ju envis och inbillar sig att man ska klara av det själv.
  • Zora
    CinnamonGirl skrev 2017-09-30 10:42:42 följande:

Jo, det blir att köra på trots att gubben är på annan ort. Jag hade behövt göra annat i helgen, men det är bara masa sig dit.

Har hört att det är lättare att bli gravid direkt efter ett missfall, nån mer som hört om det? Ska ha att göra med hormonerna.

Jag har också hört att det kan vara lättare. För min del, efter förra MA:t, blev jag mycket riktigt gravid direkt på första äl. Hade ingen mens emellan. Dessvärre slutade det i ännu ett MA och efter det tog det sig inte på direkten. Har nu fått en mens efter MA:t och väntar nu på min andra äl.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall