Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Vad tycker ni om Svenskarnas parti?

Det enda bra med dom e att dom lagt ner. Läskigt såna partier ändå lyckas attrahera människor i ett modernt samhälle. :( Fast dom va väl aldrig särskilt många iofs.

• flygrl
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 11:30:06 följande:
    Det var verkligen obehagliga. Fast det finns ju annat nynazistiskt parti.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Ja, NMR e minst lika obehagliga. Politiskt parti och terroristorganisation i ett. Precis som nazzarna i 30 och 40-talens Tyskland.
  • flygrl
    kottelin skrev 2017-08-26 12:03:49 följande:
    Visste inte heller att de är ett parti.
    Kanske dags för herr statsministern att fundera på vilka han ska kalla för fascister, rasister och "ett parti med rötterna i nazismen".

Jag såg NMR i Almedalen i somras men missade tyvärr deras tal. Missförstå mig nu inte, jag är ingen anhängare av NMR men tyckte att det vore intressant att lyssna ändå, När jag ändå var på plats.
    Ja, typ så...
    Det kan absolut va intressant och höra va såna som NMR har och komma med men e man mörkhyad (eller tex. jude eller öppet homosexuell) gör man nog bäst i undvika deras möten. Om man inte e nog många/starka att kunna försvara sig mot fysiska angrepp.
  • flygrl
    s0me1ne skrev 2017-08-26 14:04:55 följande:

För att känna sin fiende måste man veta vad ens fiende tycker och angripa det, istället för myter. Kommer NMR till helsingborg kommer jag vara där som motdemostrant och därmed höra vad de har att säga. Viktigt för att kunna bemöta dem.

Sen om man självmant går med ett IDF smycke på en plats med personer som flytt från IDF får man fan skylla sig själv om man blir bespottad. 

Man kan absolut ha synpunkter på staten Israels ockupationspolitik med bosättningar mm MEN i Mellanöstern finns också en stark antisemitism som riktar sig mot alla judar utan urskillning. :( Den antisemitismen finns också hos många både kristna och muslimer som kommit till Sverige.

Jag har sj hört en hel del sånt snack bland somliga jag känner härute i orten och tycker INTE det e ok. Det e skrämmande när svenska judar inte längre vågar visa dom e judar och t o m lämnar tex. Malmö för sin egen säkerhets skull. :/
  • flygrl
    s0me1ne skrev 2017-08-29 18:40:40 följande:
    Mycket sant det du skriver, därför jag inte anmärkte något om en davidsstjärna (jude) kontra ett IDFmärke (armen). Stor skillnad mellan judendom och Israel. Därför jag kan förstå de som spyr galla över IDF märket, men har noll förståelse för de som attackerar bara för en Davidsstjärna. De symboliserar två vitt skilda ting. :)
    Bra att vi e överens om den skillnaden. Sen tycker jag man kan va kritisk mot delar av Israels politik och samtidigt se att det e en liten demokratisk stat med rätt att existera och skydda sig själva mot angrepp utifrån. IDF e en förutsättning för Israels existens.
  • flygrl
    s0me1ne skrev 2017-08-29 21:33:55 följande:
    Självfallet får man ha den åsikten. Samtidigt som man måste ha förståelse för motsatsen. Båda sidor har problem med att särskilja judendom från IDF, dessvärre.
    Du menar både "Israelvänner" och "Palestinavänner" har problem särskilja judendom från IDF?
    (Själv hoppas jag på en vettig 2-statslösning med säkerhet för båda sidors folk)
  • flygrl
    Abegayle70 skrev 2017-09-01 00:52:41 följande:
    Det är många som får svårt att motivera sitt IDF/Judehat när man berättar att det även tjänstgör araber, både kristna, muslimska och druser m.fl. i IDF. Både kvinnor och män.

Jorå, jag vet det finns israeliska araber i IDF.
  • flygrl
    Abegayle70 skrev 2017-09-03 17:17:55 följande:
    Det förstod jag, men många adra ser frågande ut när man försöker förlara detta. "Nu hittar du på " har jag fått höra.
    I c. Dom e ju okunniga helt enkelt.
Svar på tråden Vad tycker ni om Svenskarnas parti?