• Mullvaden17

Munkpeppar

Hej 
    jag började äta munkpeppar för snart tre veckor sedan p g a läkares rekommendation att öka chanserna till graviditet. Jag hade också läst om många som lyckats - men hux flux verkar både ägglossning och mens ha försvunnit. Den har tidigare varit regelbunden med cirka 14 dagar mellan ägglossning och mens. Jag äter andra tillskott som d-vitamin osv men kan inte tänka att de har någon påverkan så gissar att det är munkpepparn.

Har någon varit med om något liknande? Hur gick det sedan? Jag har inte hittat något om det utan överallt står det att det sätter igång ägglossning, mens och ökar fertiliteten osv. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar
  • Mullvaden17

Hm vad knepigt - men förstås fantastiskt att det funkade med graviditeten första gången! Hur länge har du ätit nu? Hade du oregelbunden mens? Jag fick ordination att börja äta men har läst att många slutar efter ägglossning, gjorde dy med?Jag har ju missat nån dag eller pass här och där, men verkar inte ha hänt nåt ändå. Var hos gynekolog igår som sa att det inte såg ut som att mensen är på väg iaf, fastän den borde kommit i onsdags. Förvirrande!

• Mullvaden17
    Orkide skrev 2017-08-27 17:09:36 följande:

Jag slutar ta vid ägglossning. Nu har vi försökt i 2,5 år. Testat letrozol också på recept men det vill inte heller funka.

Hur länge har ni försökt? Har ni gjort utredning och så?

Vi har försökt i snart 2 år, utredningarna (grundtesterna) visar ingenting. Nu missade jag ta munkpepparn en dag och dåblev det som du sa, det kom igång av sig självt fast det var mensen som kom för min del. Var det nåt skäl till att du fick letrozol utskrivet?
  • Mullvaden17
    Anonym (Tveksam) skrev 2017-08-28 08:28:47 följande:

Jag har ätit den i 6 månader nu men inte haft ägglossning en endaste gång så jag är mycket tveksam till om det verkligen fungerar...

Vad konstigt. Men hade du haft (regelbunden)ägglossning före dess eller sattes munkpepparn in som ett försök att få dig att få ägglossning?
  • Mullvaden17
    Orkide skrev 2017-08-29 07:18:11 följande:

Vi fick letrozol eftersom vi försökt så pass länge. Hade vi inte haft barn tidigare så hade vi fått ställa oss i ivf kö. Har ni barn? Tycker du ska prata med din gyn om att få prova letrozol. Har du regelbunden mens (förutom nu då)?

Vi har också ett barn sedan tidigare så får inte heller hjälp, men har kört ivf på egen hand. Jag hade regelbunden mens och ägglossningar (iaf oftast som jag vet). De senaste året har den väl påverkats en del p g a missfall och ivf men nu var den stabil igen - dvs före munkpepparn alltså.. är drt inte för att få igång ägglossning man tar letrozol eller finns det andra skäl?
  • Mullvaden17
    Anonym (Tveksam) skrev 2017-08-30 12:25:25 följande:

Hur gammal är du?

Anonym (Tveksam) skrev 2017-08-30 12:25:25 följande:

Hur gammal är du?

Jag är 36 år..
  • Mullvaden17
    Orkide skrev 2017-08-30 16:25:30 följande:

Jag har regelbunden mens och ägglossning. Man kan ta den för att förstärka äggen eller att framkalla äggen.

Förstärka som i förbättra kvaliteten? När vi gjort ivf säger de att det varit något konstigt med äggen, typ för att de varit lite trögstartade, och menat på att skälet kan vara dålig kvalitet men jag har aldrig hört någon nämna letrozol eller liknande?
Svar på tråden Munkpeppar