Ebo88 skrev 2017-08-23 20:05:25 följande:
Är detta ditt första jobb eller har du haft annat arbete innan? Om det är ditt första arbete och du "bara" har provanställning skulle jag rekommendera dig att tänka på inkomsten när du blir mammaledig. Din föräldrapenning baseras på din SGI och på de flesta arbetsplatser måste du ha arbetat en viss tid för att få rätt till SGI. Har du haft tidigare arbeten behöver du nog inte oroa dig lika mycket men om detta är ditt första så skulle jag ringa f.kassan och kontrollera hur mycket du kommer att få i föräldrapenning hitills.
Och det är tyvärr väldigt svårt att sjukskriva sig. Som tidigare har nämnt så krävs väldiga anledningar. Dem kommer råda dig att gå ner i tid eller söka annat arbete. Min vän jobbar på sjukhuset, akutröntgen och ansökte sjukskrivning i 6e månaden men fick avslag för hennes chef kunde sätta henne i reception så hon slipper tunga lyft och spring. Hon har täta sammandragningar samt foglossningar och är jättestressad då dem är kort om personal varje helg men blev nekad. Blir du sjukskriven så kommer dem i så fall bara ge någon vecka så du kan vara hemma och återhämta dig. Sen kan man bli mer stressad och allt blir mer påtagligt när man är gravid men det är tyvär ingen giltigt anledning till sjukskrivning för då skulle varje gravid kvinna bli sjukskriven.
Du ska vända dig till ditt fack om du är med i ett så dom kan stå upp för dig mot din chef på arbetet för det låter långt ifrån lagligt det din chef gör, att hota om uppsägningar osv.
Men kom ihåg att ringa f.kassan och kontrollera din SGI. På vissa jobb måste man ibland ha jobbat ett år för att få högsta SGI. Det vill säga 80% av din grundlön och sen tillkommer skatt på det också.
Hej!
Jag har varit anställd på detta jobb sedan september 2016, så snart ett år! Det som hände när chefen förlängde min provanställning var alltså i början av detta år och nu är jag fast anställd sedan maj detta år (pga att provanställningen blev 8 mån). Jag har jobbat sedan andra året i gymnasiet, men detta är mitt första jobb inom denna branschen så att säga, mitt tidigare jobb var inom personlig assistans (vården).
Tänkte ändå ringa dit lite längre fram då detta är så nytt och jag är så lost i allt så jag vill bara ha rakt på vad som gäller, när jag ska ansöka om saker och ting och vad jag får utbetalt varje månad som föräldraledig!
Förstår att vanlig stress inte är en anledning att sjukskriva sig en längre period, tänkte mest höra hur det ligger till med sån väldig stress som jag faktiskt känner, då det sista jag vill är att det ska påverka lillen negativt såklart, är ju som sagt väldigt ny på allt detta och ville väl mest höra mig för