• Anonym (Jonas)

Min sambo gör mig galen, borderline?

Hej!

Vet inte hur jag ska formulera mig här men jag misstänker att min sambo har borderline eller något liknande. Vi har varit tillsammans i 8 år nu. Hon har alltid haft kraftiga humörsvängningar, glad, ledsen men framför allt arg. Jag är både älskad och hatad, får verkligen skit för småsaker och hon får utbrott för minsta lilla. Detta har blivit mycket mycket värre med åren. Ena dagen är jag en ängel, världens bästa som hon inte kan leva utan, nästa dag önskar hon livet ur mig. Bokstavligen! Så rullar det på hela tiden....

Jag har läst en del om borderline och blir riktigt orolig när man läser att människor med denna störning är totalt opålitliga i det långa loppet. Jag har varit stark och försök ignorera detta. Men vad jag fått fram löper de dessutom stor risk att vara otrogna på ett eller annat sätt antingen för att få bekräftelse, för att skada sig själv eller sin partner osv.

Jag älskar henne men samtidigt kan jag inte ha det så här. Särskilt inte ovissheten och om jag kan lita på henne. Bör jag lämna henne innan hon gör något dumt och drastiskt och är otrogen? Lämnar jag henne har jag i alla fall hedern i behåll. Jag tänker fan inte vänta på att bli bedragen av en instabil människa med denna störning.

Det som stoppar mig är att jag älskar henne men också att hon själv säger att hon älskar mig och inte kan leva utan mig. Vad händer då om jag bryter med henne? Men vad betyder det när jag nästa dag inte förtjänar att leva, älskar hon mig verkligen?

Hur är det med otrohet och sånt för er med borderline eller som har en partner med denna störning, är ni alla otrogna? Nu menar jag inte bara fysiskt sex utan allmänt. Flörtar av olika slag är också otrohet för mig. Att ständigt söka bekräftelse på annat håll är en riktig relationsdödare och som jag förstår ligger detta bortom personens kontroll.

Problemet är att hon inte fått någon diagnos eller sökt hjälp ännu, men hon uppfyller samtidigt alla symptom. Känner mig riktigt kass om jag lämnar henne innan vi ens vet om hon har borderline. Vad ska jag göra? Som jag förstår är det mer eller mindre omöjligt att ha ett fungerande förhållande med en borderliner.

• Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?
  • Anonym (Hmm)

Är det du som har manipulerat över din skuld på ca 300K till din tjej o idag tjänar jättebra som chef men vägrar betala skulden, fast det ju ifrån början var dina studier skulder? 

• Anonym (Hmm)

Misstänker det då du började prata om att ha "hedern i behåll". 

• Anonym (35 år med borderline)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-09-21 05:53:08 följande:

Är det du som har manipulerat över din skuld på ca 300K till din tjej o idag tjänar jättebra som chef men vägrar betala skulden, fast det ju ifrån början var dina studier skulder? 

Näää visst jag är inte svartsjuk och jag älskade min borderline fru mycket
    men alla lögner vi hade en regel va otrogen men berätta att du bara måste ligga med A eller om du gjort något på fyllan berätta det 
    enkel regel följ den och du är den friaste kvinnan i ett äktenskap på jorden
    men nääää det är att gå bakom ryggen på mig det är en stor del av uphetsningen
    min fru jobbade natt skift ett år när jag träffade folk i den lilla stad vi bodde i 
    så frågade dom om min äkta hälft jag berättade att hon jobbade natten på fabriken
    alla stannade upp och sa oj du håll koll dom knullar på nattenskiftet alla sa det till mig alla utom min fru!
    det tog mig 2 år att separera från henne och om någon frågar mig hur va din fru
    ni var i hop från 1980-2015 35 år vem är hon mitt svar blir ingen aning
    nej hon har förstört mitt liv men jag förlåter och går vidare
  • Anonym (35 år med borderline)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-09-21 05:54:30 följande:

Misstänker det då du började prata om att ha "hedern i behåll". 

Jag är dyslektiker men hedern i behåll . Heder för mig är ett noll ord 
    jag föddes med otroliga begåvningar stark spänstig intigent 
    lärde mig gånger tabellen när jag var 8 bara genom att höra syrran rabbla 
    den i rummet brevid mamma använed mig som gps från 5 års ålder 
    jag kan inte gå vilse ,, ,,! Jag var inte stor men vann alla idrotts tävlingar 
    i skolan klassens clown det konstiga var att vid 16 års ålder gjorde bus som skapade rubriker i tidningarna där journalister frågade mina lärare
    om mig och citat 16 åringen  beskrivs som mycket intelligent .?
    varför blev jag utsparkad vid vårterminen i 9 
    varför tog man inte tillvara på mig och mina begåvningar 
    nä för ingen bryr sig om någon annan
  • Anonym (Definitivt)

Definitivt Borderline (eller emotionell personlighetsstörning som det numera heter). Har själv haft med ett par sådana kvinnor att göra (inte som partners men som tillfälliga vänner) och det bästa råd man kan ge när det gäller de med den störningen är att fly för livet. Dessa personer karaktäriseras just av sitt växlande mellan stark kärlek och starkt hat (mot en och samma person) och ofta ett opålitligt beteende. En av de kvinnor som jag var vän med planerade tillochmed att mörda mig när hon växlade från starka vänskapskänslor till hat (för att jag inte höll med henne om något hon tyckte det var självklart att jag borde hålla med henne om om jag nu var hennes vän).

• Anonym (märkligt)
    Anonym (35 år med borderline) skrev 2023-09-21 06:30:26 följande:
    Jag är dyslektiker men hedern i behåll . Heder för mig är ett noll ord 
    jag föddes med otroliga begåvningar stark spänstig intigent 
    lärde mig gånger tabellen när jag var 8 bara genom att höra syrran rabbla 
    den i rummet brevid mamma använed mig som gps från 5 års ålder 
    jag kan inte gå vilse ,, ,,! Jag var inte stor men vann alla idrotts tävlingar 
    i skolan klassens clown det konstiga var att vid 16 års ålder gjorde bus som skapade rubriker i tidningarna där journalister frågade mina lärare
    om mig och citat 16 åringen  beskrivs som mycket intelligent .?
    varför blev jag utsparkad vid vårterminen i 9 
    varför tog man inte tillvara på mig och mina begåvningar 
    nä för ingen bryr sig om någon annan
    Du får tycka vad du vill om dina begåvningar med det betyder inte att andra behöver gilla dem lika mycket som du gör och om en eventuell partner inte gillar dina begåvningar så är han/hin fri att lämna dig oavsett vad du själv tycker.

När det gäller relationer så är det viktigt att förstå skillnaden mellan vad man själv tycker om sig själv och vad andra tycker om en.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-08 13:20:33 följande:

Men varför har du snöat in dig så mycket på vilken diagnos det kan tänkas vara och att den bara måste utredas innan du kan göra nåt öht?

Jag menar om hon beter sig som ett rövhål och det får dig att må dåligt så spelar väl det ingen roll vad rövhålsbeteendet har för namn, det får ju dig ändå att må dåligt?

Vore det inte bättre om du lägger mer fokus på hur hennes beteende får dig att må och om det är värt att vara i en sån relation än vilket namn hennes potentiella diagnos har? Du är väl hennes partner inte hennes psykolog eller terapeut?

Det är väl en stor skillnad på om beteendet beror på något som går att behandla eller om personen bara är ett rövhål.

Jag har en vän som fick diagnosen borderline när han var 40 år. Han fick medicin och blev en helt annan människa efter det.

Sen om personen bara är ett rövhål bör hon åtminstone gå till en psykolog för att få hjälp.

• Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-21 11:10:34 följande:

Det är väl en stor skillnad på om beteendet beror på något som går att behandla eller om personen bara är ett rövhål.

Jag har en vän som fick diagnosen borderline när han var 40 år. Han fick medicin och blev en helt annan människa efter det.

Sen om personen bara är ett rövhål bör hon åtminstone gå till en psykolog för att få hjälp.

Mediciner gör skillnad men botar INTE diagnoser, en person med en sån diagnos kommer ha den resten av sitt liv, de kommer alltså aldrig ha en normal relation.

Det är lätt att prata om vänner som man inte behöver leva med, det är en HELT annan sak att leva med en person med såna problem. Skulle du själv vilja LEVA med din vän?

Ja personen behöver nog hjälp av psykolog och TS är ju inte en psykolog så poängen här var ju inte om personen behöver psykolog, poängen var att det inte är TS roll att leka psykolog åt sin partner.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-21 11:23:29 följande:
    Mediciner gör skillnad men botar INTE diagnoser, en person med en sån diagnos kommer ha den resten av sitt liv, de kommer alltså aldrig ha en normal relation.

Det är lätt att prata om vänner som man inte behöver leva med, det är en HELT annan sak att leva med en person med såna problem. Skulle du själv vilja LEVA med din vän?

Ja personen behöver nog hjälp av psykolog och TS är ju inte en psykolog så poängen här var ju inte om personen behöver psykolog, poängen var att det inte är TS roll att leka psykolog åt sin partner.

Jag har pratat med min väns sambo. Det är hon som sagt att han är en helt annan person.

Min poäng är bara att man inte behöver ge upp så lätt.

• Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-21 15:39:34 följande:

Jag har pratat med min väns sambo. Det är hon som sagt att han är en helt annan person.

Min poäng är bara att man inte behöver ge upp så lätt.

Men då är vi där igen, alla fattar att man säker KAN leva med någon med diagnoser, allt går säkert att göra om man bara ger sig fan på det och är villig att offra hur mycket som helt för det.

Men en betydligt mer relevant fråga är VARFÖR ska man öht göra det när det faktiskt finns människor utan de problemen?
  • Anonym (Ajaj)

Tja alltså, borderline hör inte hemma i relationer. Iaf inte de som är riktigt sjuka. Då kan man snacka om scenarion som dessa: 
    -Kan inte arbeta 
    -In och ut på akutpsyk/inlagd tvångsvård 
    -Otrohet som hämnd. Hämndreaktioner är vanligt.
    -Fysiskt våldsamt beteende pga ilska 
    -Svart vitt tänkande, även kring personer i form av hat/kärlek. Tex kl 10 säger personen att hen älskar dig och höjer dig till skyarna, kl 16 råkar du trigga igång någonting vilket resulterar i att personen tar sönder något som hen vet betyder allt för dig. 
    -Otroligt manipulativa i syfte att man inte ska lämna relationen. Och gör man det, räkna med att bli terroriserad på luren. Först med ilska och sen i form av självömkande och självmordshot. I vissa fall räkna med hembesök. 
    -Bokstavligt talat som att de har 3 olika personligheter. Noll självinsikt. Byter hårfärg/stil varannan vecka för att personen saknar/har skev självbild. 
    -Noll sjukdomsinsikt
    - Självskadebeteende i alla former och alkohol är big no no, de triggar allt. DRAMA är summeringen. Går inte ha en lugn stund. 
     Men,

En utredning för borderline tar tid och är väldigt ingående, dessutom kan man få diagnosen retroaktivt och bli av med den om man får vård. Har man ett fungerande liv i övrigt så är många symtom även liknande med en otrygg anknytning eller grov PMDS, så hade iallafall inte jag tagit ut något i förskott. Har hon samma syn på er tillvaro som du? Sjukdomsinsikt och vård är A och O för att kunna ha en relation, om det rör sig om borderline. Alla som vill få grepp om borderline borde se dokumentären Depp V Heard på Netflix, de skriker borderline om henne. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-21 15:56:08 följande:
    Men då är vi där igen, alla fattar att man säker KAN leva med någon med diagnoser, allt går säkert att göra om man bara ger sig fan på det och är villig att offra hur mycket som helt för det.

Men en betydligt mer relevant fråga är VARFÖR ska man öht göra det när det faktiskt finns människor utan de problemen?
    Det kallas empati och kärlek. 
  • Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-22 01:22:41 följande:
    Det kallas empati och kärlek. 
    Nja, det kan lika väl kallas för naivitet, destruktivt och medberoende.

Empati är bra och kärlek är bra OM det är inom rationella ramar, dvs det är inte skadligt för en själv. Empati och kärlek som är skadligt för en själv är absolut inte bra utan bara destruktivt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-22 12:29:37 följande:
    Nja, det kan lika väl kallas för naivitet, destruktivt och medberoende.

Empati är bra och kärlek är bra OM det är inom rationella ramar, dvs det är inte skadligt för en själv. Empati och kärlek som är skadligt för en själv är absolut inte bra utan bara destruktivt.
    Men innan du har testat så vet du inte vad det kommer att bli.
Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?