Inlägg från: Anonym (märkligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (märkligt)

Min sambo gör mig galen, borderline?

Men varför har du snöat in dig så mycket på vilken diagnos det kan tänkas vara och att den bara måste utredas innan du kan göra nåt öht?

Jag menar om hon beter sig som ett rövhål och det får dig att må dåligt så spelar väl det ingen roll vad rövhålsbeteendet har för namn, det får ju dig ändå att må dåligt?

Vore det inte bättre om du lägger mer fokus på hur hennes beteende får dig att må och om det är värt att vara i en sån relation än vilket namn hennes potentiella diagnos har? Du är väl hennes partner inte hennes psykolog eller terapeut?

• Anonym (märkligt)
    Anonym (Girl) skrev 2017-08-28 11:37:26 följande:

Jag har borderline och känner igen mig i det du skriver om din sambo, Jag var exakt så förut tills jag hamnade på botten av botten och insåg att jag behövde hjälp, o fort.
    Jag var tillsammans med mitt ex han fick mig också att blir sjukare med psykisk misshandel och noll förståelse för någonting, och JAG valde att lämna honom trots att folk med borderline har stor skräck över att bli övergivna/lämnade o sällan lämnar själv förhållanden.

Snälla, se till att hon får hjälp, det kommer att hjälpa henne i det långa loppet o hon kommer att må så mkt bättre, MEN var medveten om att det " går inte över på en dag" 
    Jag gick på terapi 2 år 2ggr/veckan, lärde mig att hantera mina känslor när känslorna var som en tornado, det är just det att man har sina känslor typ utanpå kroppen o minsta lilla felrörelse kan orsaka så mycket smärta och man blir vansinnig.
    Jag kan bara prata för mig själv men jag var aldrig otrogen mot mitt ex, sen finns det säkert andra som är det.

Idag mår jag bra, är i en hälsosam och kärleksfull relation :)

Bra att du mår bättre idag men, varför ska TS "se till att hon får hjälp", är TS hennes terapeut eller psykolog? Är det hans ansvar att se till att hon får hjälp eller är det hennes?

Du skriver att det tog 2 år innan du blev bättre, varför skulle någon vilja utsätta sig för nåt sånt under så lång tid när man inte behöver det?
  • Anonym (märkligt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 14:17:17 följande:
    Jag håller med, det finns inget gott som kan komma ur att ha en relation med någon som har borderline. 
    Fattar inte heller varför TS råds att offra sitt välmående för hennes skull. Visst det är väl synd att tjejen har en diagnos, men det är ju knappast TS fel eller ansvar och absolut inte någon anledning för honom att fucka upp sin egen tillvaro för hennes skull.
  • Anonym (märkligt)
    Anonym (Borderline och otrohet) skrev 2023-09-18 06:26:17 följande:

Jag har borderline. Jag skulle aldrig vänstra ändå. Jag är förmodligen en mardröm att vara med på många sätt, både pga störningen och hur jag är i övrigt men nej, jag vänstrar inte.

Det där med att borderline innebär att hon skulle vänstra är en myt som borde försvinna. Att något är vanligare hos en grupp betyder inte att alla gör det. Det är tex vanligare att invandrare begår sexualbrott än svenskar, betyder det att alla invandrare är sexualbrottslingar? 

Om det är vanligare att folk med borderline är otrogna så är det ju bevisligen inte en myt,,, det som då är en myt är att ALLA skulle vara otrogna, men det betyder ju fortfarande att risken att en person med borderline skulle vara otrogen är betydligt högre än en person utan. Varför ta den risken öht?

• Anonym (märkligt)
    Anonym (35 år med borderline) skrev 2023-09-21 06:30:26 följande:
    Jag är dyslektiker men hedern i behåll . Heder för mig är ett noll ord 
    jag föddes med otroliga begåvningar stark spänstig intigent 
    lärde mig gånger tabellen när jag var 8 bara genom att höra syrran rabbla 
    den i rummet brevid mamma använed mig som gps från 5 års ålder 
    jag kan inte gå vilse ,, ,,! Jag var inte stor men vann alla idrotts tävlingar 
    i skolan klassens clown det konstiga var att vid 16 års ålder gjorde bus som skapade rubriker i tidningarna där journalister frågade mina lärare
    om mig och citat 16 åringen  beskrivs som mycket intelligent .?
    varför blev jag utsparkad vid vårterminen i 9 
    varför tog man inte tillvara på mig och mina begåvningar 
    nä för ingen bryr sig om någon annan
    Du får tycka vad du vill om dina begåvningar med det betyder inte att andra behöver gilla dem lika mycket som du gör och om en eventuell partner inte gillar dina begåvningar så är han/hin fri att lämna dig oavsett vad du själv tycker.

När det gäller relationer så är det viktigt att förstå skillnaden mellan vad man själv tycker om sig själv och vad andra tycker om en.
  • Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-21 11:10:34 följande:

Det är väl en stor skillnad på om beteendet beror på något som går att behandla eller om personen bara är ett rövhål.

Jag har en vän som fick diagnosen borderline när han var 40 år. Han fick medicin och blev en helt annan människa efter det.

Sen om personen bara är ett rövhål bör hon åtminstone gå till en psykolog för att få hjälp.

Mediciner gör skillnad men botar INTE diagnoser, en person med en sån diagnos kommer ha den resten av sitt liv, de kommer alltså aldrig ha en normal relation.

Det är lätt att prata om vänner som man inte behöver leva med, det är en HELT annan sak att leva med en person med såna problem. Skulle du själv vilja LEVA med din vän?

Ja personen behöver nog hjälp av psykolog och TS är ju inte en psykolog så poängen här var ju inte om personen behöver psykolog, poängen var att det inte är TS roll att leka psykolog åt sin partner.
  • Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-21 15:39:34 följande:

Jag har pratat med min väns sambo. Det är hon som sagt att han är en helt annan person.

Min poäng är bara att man inte behöver ge upp så lätt.

Men då är vi där igen, alla fattar att man säker KAN leva med någon med diagnoser, allt går säkert att göra om man bara ger sig fan på det och är villig att offra hur mycket som helt för det.

Men en betydligt mer relevant fråga är VARFÖR ska man öht göra det när det faktiskt finns människor utan de problemen?
  • Anonym (märkligt)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-22 01:22:41 följande:
    Det kallas empati och kärlek. 
    Nja, det kan lika väl kallas för naivitet, destruktivt och medberoende.

Empati är bra och kärlek är bra OM det är inom rationella ramar, dvs det är inte skadligt för en själv. Empati och kärlek som är skadligt för en själv är absolut inte bra utan bara destruktivt.
Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?