Min sambo gör mig galen, borderline?
Jag har själv borderline (och bipolär sjukdom) och har varit otrogen i alla tidigare relationer. Men sedan jag träffade min nuvarande sambo har jag verkligen fått jobba med det. Har fått lära om alla gränser för vad som är okej och inte. Och fått lära mig att allt inte är svart och vitt.
Att vara tillsammans med någon med våra sjukdomar är svårt. Det kräver så jävla mycket både av oss själva och våra partners. Kan lova dig att hon inte flippar ut åtminstone hälften av alla gånger hon hade velat för man vet ändå att det inte är något, men tankarna ligger och kokar i huvudet till nästa gång det uppstår en trigger och sen klarar man inte att hålla det inom sig.
Det bästa du kan göra är att se hennes utbrott som skrik efter ömhet, kärlek och bekräftelse. Visst är det jobbigt att säga att du älskar henne när hon skriker att hon hatar dig. Men det kommer hjälpa henne. Ju mer kärlek du kan ge henne när hon förtjänar det som minst, desto bättre kommer det bli.
Låter som att hon dock hade kunnat behöva lite hjälp av någon inom psykiatrin. Men det ska man inte räkna med. Jag har sökt hjälp i 8 år och är fortfarande lika sjuk. Men kärlek när jag inte är värd det hjälper mig att lugna mig nästa gång jag blir arg.... så enda rådet jag kan ge dig är att överösa och skämma bort henne med värme när hon skriker.
Hon skriker att hon hatar dig för det gör mindre ont att förlora dig då.
Alla med borderline är extremt rädda för att bli ensamma. Så rädda att vi stöter bort allt och alla vid minsta misstanke om att vi kan bli lämnade...