• Celegans

BF maj 2018

JOHSTE skrev 2017-10-18 16:06:46 följande:
    Hej!

Hur mår du? Hur har allt gått? :)
    Ultraljudet var i måndags och det såg jättebra ut! :D Mycket sprattlande armar och rörelse där inne. Jag började storböla när jag äntligen fick se att det var en liten bebis där inne. Nu känns allt så mycket mer verkligt. KUB-testet såg bra ut och alla mina värden var bra, så bör inte bli några större komplikationer under graviditeten. Nu vet hela familjen och de flesta vännerna. Alla är så glada för vår skull och ser verkligen fram emot en bebis i släkten. Det blir första på båda sidor.

Jag mår riktigt bra just nu. Ibland sköljer tröttheten över mig, men samtidigt är det mitten av oktober och det känns naturligt att vara lite extra trött. Magen putar ut lite mer, men jag ser mest lite tjock ut. ;)

Hur mår du? Har du haft inskrivning ännu?
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-19 12:57:26 följande:

Så himla härligt att allt såg bra ut! Nu kan du verkligen slappna av och njuta.

Vi hade inskrivningen i onsdags. Har ultraljudet den 11/1, så jag hoppas att jag får lika glatt besked som du :)

Annars mår jag bra! Otroligt trött fortfarande, och kissar ofta. Men inget illamående alls längre.

Ja jag börjar slappna av mer nu. :)

Då börjar det ju närma sig för dig, så spännande! Är du i v 13 då när UL är?

Skönt att du mår bra! Hade du börjat skriva ner hur du mått och så första tiden? Jag skaffade boken "Min graviditet, en veckodagbok" som verkar bra. Sedan fick vi i present av familjen en bok för att fylla i om bebisens första tid. Det gjorde att allt känns ännu mer verkligt. :)
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-19 21:07:38 följande:
    När vi var på inskrivningen i veckan hade de missat att boka ultra. Och det är verkligen babyboom här just nu, så det är helt fullt på kvinnohälsan. Så vi kommer att få göra vårat ul på förlossningen istället. Men går ju lika bra det :) Är i vecka 12 när ul görs, 11+5.

Jag har inte skrivit ner någonting, vilket jag ångrar. Vart köpte du boken? :)
    Ojdå, men det kan ju vara spännande att besöka förlossningen ändå. :) Eller du kanske varit där någon gång tidigare?

Jag köpte boken på akademibokhandeln. Jag har ur minnet skrivit ned lite stödord i telefonen som jag ska föra över till boken. Sedan har vi ju skrivit en hel del här på FL med symptom osv så jag tänker att det borde bli tillräckligt. :)
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-21 07:20:59 följande:

Jag har inte varit där innan. Förutom när mina bröder har fått sina bebisar och man har varit och hälsat på :)

Då ska jag springa ner på stan nu i helgen när man är ledig och köpa en likadan, tack för tipset :)

Hur sover du om nätterna? Det spelar ingen roll om jag går och lägger mig 21,23 eller 01. Vaknar ändå vid 6 tiden, pigg som en lärka.

Jag sover väldigt bra faktiskt. Vaknar eventuellt något tidigare än vanligt, men sover i princip lika många timmar som förut. De första veckorna var jag uppe och kissade en gång om natten, men senaste veckan har jag kunnat sova hela natten igenom. :)

Tränar du något? Jag har helt tappat träningen och bara fått till lite promenader på sin höjd.
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-30 21:47:53 följande:
    Jag tränar ingenting. Dock försöker vi också få till promenader några gånger per vecka. Tacksamt att jag har ett jobb där jag står upp hela dagarna. Brukar hamna runt 9000-10000 steg efter en jobbdag. Men är helt slut i fötterna när jag kommer hem :)
    Jag har ett relativt stillasittande jobb, men står upp ganska mycket vissa dagar. Jag ska förmodligen be om ett höj-/sänkbart skrivbord. Skönt att du får till så många steg på en arbetsdag. :)

Hur mår du nu? Jag har varit rejält förkyld senaste veckan, men annars har jag mått bra. Magen spänner mer och mer i byxorna så snart blir det dags att inhandla bekväma mamma-byxor. V14+2 idag. :)
  • Celegans
    Pando skrev 2017-10-28 08:45:39 följande:

Nu var det ett tag sen jag såg nån skriva här, har alla gått över till FB-gruppen?

Jag är i v 14 (13+3) och upptäckte imorse att jag har en (väldigt ljus än sålänge) pigmentrand under naveln. Nån mer som fått det?

Jag är kvar här fortfarande. v14+2, bf 28/4. När är bf för dig? :)

Jag har ingen rand under eller över naveln. Börjar bli lite rundare om magen, men ser mest lite "tjock" ut. Syns inget när jag har kläder på mig. 
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-10-31 07:34:36 följande:
    Jag jobbar som dekoratör på en större klädkedja, så det blir mycket upp och ner på stegar, fram och tillbaka mellan avdelningar, lager osv.

Ja, tycker absolut att du ska be om ett sådant skrivbord :)

Träligt att vara förkyld, hoppas att det går över fort. Jag mår faktiskt riktigt bra! Har mitt ultraljud imorgon. Så nu håller jag tummarna att allt ska se bra ut! Jag är i v 11+4 idag :) Tiden tickar på!

Jag handlade faktiskt ett par mamma-jeans i helgen. En dröm att gå i. Och magen får en helt annan form. Mina vanliga jeans sitter väldigt tight över magen och jag har kört på mycket "kostymbyxor" senaste tiden. Mina mamma-byxor är från hm och låg bara på 299:-
    Låter som ett spännande jobb! :)

Skönt att höra att du mår bra. Så spännande med ultraljud, du får berätta hur det gick sedan! Har du någon känsla om ni väntar en pojke eller flicka? Jag har ingen föraningen ännu.

Jag ska nog ta mig ner på stan en sväng nu i helgen och kika på mamma-byxor. Tack för tipset!
  • Celegans
    Pando skrev 2017-10-31 17:29:56 följande:
    Kul att ni är några som hänger kvar! :) Bf för mig är 1 maj så bara några dagar emellan för oss då :) Verkar så olika det där med vilka symtom man får och inte, läste att hormonrand är vanligare om man väntar en son, men kan lika gärna vara hittepå ^^

Jag håller med Johste om hms gravidbyxor, har hört från flera vänner att deras gravidkläder är de bästa och passade på att köpa på deras rea. Använt gravidbyxor sedan en vecka tillbaks ungefär, vanliga kläderna passar än men de vanliga byxorna känns bara inte bekväma längre.

Har ni andra berättat för folk än att ni väntar barn? Jag har väntat på kubtestet, men gjorde det förra veckan och allt såg bra ut, så försöker fundera ut rätt tillfällen nu bara att berätta. :) Hur reagerade alla, och vilka tillfällen valde ni ifall ni berättat?
    Ja då är det verkligen tätt mellan oss. :) Symptomen verkar som sagt variera väldigt mycket mellan gravida. Ska ni ta reda på om det är en son eller dotter?

Det blir definitivt en sväng till h&m i helgen. Magen får ju plats i mina vanliga byxor fortfarande, men speciellt på eftermiddag och kväll så är det väldigt obekvämt.

Jag har berättat för familj och släkt och närmsta vännerna. Alla blev jätteglada både för vår men också för deras skull, så det är jättekul verkligen. Jag berättade för några få utvalda familjemedlemmar v10, övriga v12/13 och den här veckan har jag berättat för närmsta kollegorna. Bara positiva reaktioner.
  • Celegans
    Sonram88 skrev 2017-11-01 08:23:28 följande:

Hej! Jag är vecka 15 (14+0) idag. Första barnet för oss :)
    Är det någon av er som har fått ont i nedre delen av ryggen?

Jag är också i v15 (14+3). Jag har sedan tidigare ont i ländryggen och upplever nog inte att jag har mer ont nu när jag är gravid (men förväntar mig att det kommer bli mer besvär när magen blir tyngre). Jag ska gå på en rygg- och bäckenskola där jag hoppas få tips på hur man förebygger ryggproblem. Mest besvär får jag om jag sitter längre stunder, så att röra sig under dagen och att stretcha ryggen genom att ligga på magen framför tv:n hjälper mig i alla fall.
  • Celegans
    Pando skrev 2017-11-01 18:52:06 följande:
    Ja vi tänkte ta reda på det om det går att se sen på RUL. Hur tänker du själv kring det? Jag tänker att det är en tillräcklig överraskning att träffa barnet och tycker det är svårt med namn osv, så tänker att kön kommer utesluta lite val i alla fall.

Låter bra! Jag ser jättemycket fram emot att berätta men tycker det är jättesvårt också och lite läskigt, tänk om allt inte skulle gå vägen. Är inte van att behöva dela så stora nyheter, men vänjer mig nog för varje gång jag berättar :)
    Ja vi tänker precis likadant, att vi gärna vill veta på RUL. Som du säger, det blir tillräckligt med överraskningar vid förlossningen med både utseendet på barnet och hur "personligheten" kommer att vara. :) Namn är jättesvårt, så att på riktigt kunna fundera över antingen tjej- eller pojknamn vore skönt.

Det kommer säkert att gå vägen ska du se. :) Men visst är det stort och läskigt att berätta en sådan nyhet. Det har varit enklare och enklare att berätta, men vissa personer är det ju extra pirrigt att berätta för. Har ni några bebisar i familjen redan? För oss blir det första barnbarnet på båda sidor, så väldigt stort.
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-11-01 19:33:15 följande:
    Det gick superbra på ultraljudet :) Livlig liten krabat som inte låg still många sekunder :) Bra resultat på Kub-testen också. Sen blev vi framflyttade 5 dagar, så nytt BF är 12/5 :)

Jag har ingen känsla alls. Men på något konstigt vänster så säger jag "han" hela tiden. Ska bli så spännande på rul i december. Visst ville ni ta reda på kön?
    Ååh vad roligt, grattis!! :)

Ja vi vill ta reda på kön. Jag pendlar i "känslan" mellan att det är en pojke eller flicka. Jag har känt pojke några dagar, men igår och idag känns det som en tjej. Alltså har jag absolut ingen aning egentligen vad jag tror.

Magen börjar bli lite hård nu. Den är fortfarande relativt osynlig när jag är påklädd, men min man tycker att det börjar kännas annorlunda på magen. Och den sjunker inte in som vanligt när jag ligger på rygg utan håller sig lite utspänd. Väldigt häftigt. Om ett par veckor kan jag nog ha en liten bula tror jag. :)
  • Celegans
    Tigrezzz skrev 2017-11-02 00:03:58 följande:

Hej på er!

Ett tag sen jag skrev här men nu är det dags...imorgon,eller senare idag menar jag så är det dags för kubtest o jag är så spänd att jag inte kan somna...nervös,glad,nyfiken,rädd,allt på en gång!

Gjorde inte kub med min son så detta är nåt nytt plus att jag får se den lilla för första gången.

Om där nu är nån där inne vill säga!?

Har ni gjort kub?

Jag är i vecka 12 nu 11+3 tror jag...

Lycka till idag! Hoppas du fick några timmars sömn inatt. Vi gjorde kub och allt såg bra ut. :)
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-11-02 20:12:10 följande:
    Vi kommer nog inte att ta reda på kön. Jag är så sjukt nyfiken men i slutändan blir jag lika lycklig för vad det än blir :) Enligt något kinesiskt test ska vi tydligen få en flicka. Frågan är ju hur mycket man ska tro på det!

Jag har redan fått en liten bula, men täcker den rätt okej med rätt kläder. Får se när vi börjar berätta för resten av släkt och vänner :)
    Vad är det för kinesiskt test? :) I boken jag köpte för att fylla i under graviditeten så fanns det några frågor om hur hy, naglar etc. förändrats under graviditeten, vilket kunde vara tecken på att man väntar en pojke respektive en flicka. I det testet fick vi fram ganska tydligt att det kan vara en flicka vi väntar. Men känns som att mycket är skrock. Om drygt 4 veckor vet vi kanske svaret.

Från typ igår så har magen blivit runt och utåtbuktande på riktigt och den vill inte riktigt trängas i mina byxor längre. Blir shopping i eftermiddag!
  • Celegans
    JOHSTE skrev 2017-11-03 18:10:23 följande:
    Gå in på www.babyhjalp.se/kinesiska-kalendern-kon Där kan du räkna ut :) Men som sagt, det är nog bara påhitt. För räknar jag på min mamma, så ska jag tydligen va en pojke, haha!

Jag har läst någonstans att om man kissar stark gul färg så är det en grabb, och är färgen på urinen svagare så är det en tös. På något konstigt vänster så går man ju på alla dessa "tester" och vill prova allting.

Hittade du några mammajeans? :)
    Tack för länken. Om jag räknade rätt skulle jag enligt testet vänta en tjej. Vi får väl se om det stämmer. :)

Ja jag hittade ett par på h&m som är sköna. Främst när jag sitter ner är det underbart att slippa trycket över magen.
  • Celegans
    Pando skrev 2017-11-04 07:49:37 följande:

Spännande! Vilket datum har du RUL? Jag har det den 11 dec. Har du börjat fundera nåt på namn? Det är första bebisen på min sida släkten, men inte min sambos. Spännande att det är första på båda sidor för er, tror första ändå är lite extra speciellt för familjen :)

RUL är 5/12, så i princip exakt en månad kvar. Jag har funderat endel på namn men är väldigt svårt. Har ni några favoritnamn? 
  • Celegans
    JOHSTE
    Hej!

Det har varit tyst i tråden länge nu och jag vet inte om du är kvar här på FL. Hur är det med dig? :) Jag har varit på mitt andra ultraljud nu och bebisen utvecklas som den ska. Fick veta att vi väntar en son, väldigt spännande! Vi trodde båda att det skulle bli en liten tjej, men nu vet vi. Nu känns allt ännu mer verkligt efter att ha sett honom igen.

Min mage har börjat växa också. Det typ small till förra veckan och nu går graviditeten inte att ta miste på. Jag trivs jättebra med magen. Börjar dock oroa mig smått över viktuppgången. Jag gick förvisso inte upp något förens vecka 16, men sedan dess har jag på knappt 5 veckor gått upp 3,5kg. Jag hoppas verkligen inte att jag fortsätter att gå upp nästan ett kg i veckan resten av graviditeten. Men det kanske just nu är en kraftig tillväxtperiod för bebisen och livmodern och att man då naturligt går upp lite mer. Sen har jag unnat mig en hel del bakverk och godis på sistone. Ska försöka vara lite mer återhållsam med sötsakerna framöver. Vill dock inte nojja över vikten. Bara inte bebisen blir en bjässe...

Nu inväntar jag de första buffarna från bebisen, men dröjer säkert ett par veckor till. :)
Svar på tråden BF maj 2018