• JOHSTE

BF maj 2018

Celegans skrev 2017-09-26 07:50:28 följande:

Ja det är väldigt svårt att få ihop en dag som passar alla. Vi får se när det blir av. :)

Ja det blir ju jättekul med många kusiner i nära ålder!

Min man sa uttryckligen att han vill ha så lite överraskningar som möjligt när det kommer till graviditeten, så som tur var blev det ett enkelt beslut för oss. Sedan är det ju inte alltid det syns. :) 

Vi har inte på allvar pratat namn, bara någon gång precis första veckan. Vi var inte överens! Men just nu har jag egentligen inget favoritnamn, är så himla svårt. Har ni några favoriter?

Namn är svårt, känns som att det dyker upp nya favoriter hela tiden. Vi båda är överens om att vi vill ha ett svenskt, lite äldre namn. Tycker att pojknamn är lättare än flicknamn. Dom som är på topp nu är Valter, Hjalmar, Alfred. Flicknamn har vi nog bara Edith som vi är ense om. Men frågar du mig om 3 månader har jag nog nya favoriter :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-26 19:40:44 följande:

Vilka fina namn! :) När är det du ska på UL? Jag har verkligen börjat tappa aptiten på många maträtter. Vill helst äta frukt och bär eller sötsaker. Idag var jag ganska illamående, men inte så pass att jag behövde spy iaf. Hur mår du?

Vi har inte fått någon tid för ul ännu. Jag frågade när jag ringde, men dom sa att vi skulle få exakt tid efter inskrivningssamtalet. Men förhoppningsvis veckan efter, med tanke på att vi är i v 12 då :)

Vilka datum var det du hade inskrivning och ultra?

Jag mår sådär. Fortfarande otroligt trött. Mår illa om jag inte äter ofta. Kissar 2 ggr varje natt. Känner mig svullen så mina jeans sitter ganska tight över magen. Änsålänge har jag inte tappat aptiten på så mycket mat. Däremot så kan jag inte dricka Cola zero längre, och jag var en "zero-torsk" innan. Vilken är positivt då Cola tydligen inte är så bra. Frukt försöker jag få i mig minst 2 om dagen. Och jag har fått noja på saltgurka, tuc-kex och morötter.

Är du orolig för allt det här med att det finns så ont om BB-platser när du väl ska föda? Vet inte var du bor, men det verkar ju vara ett problem lite här och var tyvärr.
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-27 07:18:42 följande:

Ja det blir ju säkert i v12 ni får gå på ultraljud. :) Vi har inskrivning 10/10 och sedan UL 16/10. Börjar äntligen närma sig!

Urs vad jobbigt att behöva kissa 2ggr på natt, jag tycker det är jobbigt med 1 gång. Svullnaden om magen känner jag igen. Skönast är strumpbyxor på dagarna. :) Har även ett par riktigt stretchiga jeans med hög midja som funkar ok för magen. Visst är det lustigt att man kan få avsmak för saker man tidigare älskade? I början av graviditeten drack jag en liten kopp kaffe om dagen, men nu har jag lyckats sluta helt så inget mer koffein.

Lite orolig för BB-plats är jag väl, fast där jag bor verkar inte trycket vara allt för farligt ändå. Inte som Stockholm i alla fall. Sedan hoppas jag bara att de verkligen har tid för en när man är där. Jag antar att situation kommer kännas stressig och läskig för en oavsett när man är förstföderska, så oron är förmodligen lite större än vad som behövs. Vi har ju båda två bf innan semestertid i alla fall vilket känns skönt. :)

Du har ju jätte nära till ul nu, så himla spännande :)

Jag hoppas verkligen att jag får mitt ul fort efter inskrivningen!

Jag har mått väldigt bra i 2 dagar nu. Får tankar om att allt inte är som det ska. Men min sambo säger åt mig att sluta noja.

Jag är lite små orolig över BB plats. Bor dock inte i Stockholm, men är har några bekanta som blivit skickade till grannstaden. Men det problemet får man väl ta då. Ska bli spännande att föda. Är du "rädd" för förlossningen?
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-28 22:00:13 följande:

Så skönt att du mått bra! Jag kan känna vissa dagar att det är jobbigt när energin är låg och aptiten är dålig, men för det mesta mår jag riktigt bra och påverkas inte negativt på jobb och fritid än så länge. Kan känna precis som dig en viss oro att jag har så lite symtom, men just nu försöker jag bara fokusera på att vara tacksam för att jag mår bra. :) Långt ifrån alla är illamående och mår dåligt i början av graviditeten, så du och jag är lyckligt lottade.

Det vore såklart jättejobbigt att inte få plats på närmsta BB, men det kommer säkert gå bra oavsett. :) Jag är inte direkt rädd för förlossningen, men tanken är såklart lite obehaglig och skrämmande. Tror att när bebisen växt till sig och man börjar inse vad man ska krysta ut så kommer nog en viss rädsla infinna sig.. Hur känner du? Ganska mäktigt ändå att man som kvinna ska bära på bebisen i 9 månader och sedan föda. Ska bli häftigt!

Självklart känns det läskigt och jag är rädd för att föda. Men samtidigt känner jag att varenda mamma i hela världen har gjort det, så varför skulle inte jag klara det? :) Jag tror att man går in i sig själv så mycket. Och sålänge man är fokuserad och känner att man inte tappar kontrollen så tror jag att det kommer att gå hur bra som helst. Det är som du säger; häftigt! Riktigt häftigt!

Har ni pratat något om att gå på alla dessa kurser som man blir erbjuden?
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-29 08:03:27 följande:

Ja jag försöker ha samma mindset som dig. Klart vi ska klara det! Det är ju en dag vi kommer mentalt förbereda oss på i flera månader.

Vi kommer nog att gå på vissa kurser. Dels amningskurs och en om hur man kan förebygga ryggont osv. Jag har lite dålig koll på vad som erbjuds faktiskt. Vad har ni tänkt?

Min mage börjar bli ganska svullen nu och buktar ut lite lite. Är såklart mest livmodern och typ gaser. Jeansen är obekväma. Ska bli så skönt när alla vet och man inte behöver gå runt och dölja en stor hemlighet längre. 

Om jag ska vara ärlig så har jag inte heller stenkoll på vad som erbjuds. Men känns ju som om att amningskursen kan vara nyttig att gå på. Man vill ju gärna amma om man kan :) Antar att vi får reda på det på inskrivningen :)

Min mage känns också väldigt svullen. Jag kan knappt ha mina jeans längre då man är rädd att bebisen kläms där inne trots att han/hon inte är större än ett hallon.

Vi berättade för mina bröder med familjer igår. Dom blev jätte glada :) Och erbjöd båda skötbord, babynest och allt sånt som de inte har användning av längre. Själlvklart sa vi att det var tidigt att ta emot allt, men vi blev väldigt tacksamma då det tex var Hemnes skötbordet vi ändå tänkt köpa, då vi har byrå och skoskåp i den serien bl.a. Känns lite verkligare på något sätt nu när hela min familj vet om det. Säger som dig, ska bli skönt att inte dölja det längre om x antal veckor :) Nu ska vi bara hoppas att allt går bra!

Igår var även min sambos bästa vän med familj här på middag med deras deras 22 dagar gamla bebis. Man kan inte förstå vad som väntar oss. Tänk att vi båda väntar en sån liten mini-människa. En liten mini oss :)
  • JOHSTE
    Pando skrev 2017-09-30 08:01:34 följande:

"Man vill ju gärna amma om man kan" får det att låta som att det är självklart att alla ska amma. Jag är allt annat än säker på att jag vill amma. Nu kanske detta förtjänar en helt egen tråd egentligen, men ville bara belysa att man kanske inte alls vill amma. Sen förstår jag att du menar att du vill amma och det är ju självklart okej.

Tycker det är så konstigt att det inte finns mer information att tillgå som är objektiv med fördelar och nackdelar. Jag skulle nästan bli förvånad om barnmorskan inte kommer säga att säga det, "man vill ju amma" när jag förklarar min osäkerhet, har redan fått höra av föräldrar att bara tanken på att inte amma är självisk osv. Den blivande föräldraboxen, plötsligt ska man tycka, tänka och göra exakt likadant.

Nu är detta inte riktat mot dig Johste, så jag får ursäkta lite för utspelet, meningen bara väckte tankar hos mig som jag gärna delar med mig av för att se om nån av er kanske känner igen sig :)

Formulerar om mig. "Jag vill gärna amma om jag kan"

Jag struntar i vad andra mammor vill och gör. Vill man inte amma, så lägger jag ingen vikt i det. Vill du amma -varsågod! Man känner sig själv, sin kropp och sitt barn bäst.

Håller med dig om denna föräldrabox, om vad man ska tycka och tänka, om vad dom är rätt och fel. Jag ödslar ingen energi på vad andra tycker, man gör som man själv vill :)
  • JOHSTE
    Snuffsan88 skrev 2017-10-02 18:04:17 följande:

Halojjsan!!

Är det någon från östergötland här inne???

Jag bor i Östergötland :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-09-30 22:51:18 följande:

Ja jag känner att ju mer man läser på och lär sig om desto bättre. Ja jag vill verkligen amma om det går. Är ju så positivt för bebisen att få både näringen och hjälp att bygga upp ett bra immunförsvar. Och det ska bli mysigt dessutom. Men säkert svårt att få till tekniken i början.

Jag känner mig inte särskilt orolig över att skada bebisen med för tajta jeans, men jag får väldigt ont i magen.

Åh vad kul, skönt att du äntligen fick chans att berätta för dem också. Toppen att kunna ärva saker. Men förstår precis vad du menar med att det känns tidigt att redan inreda för bebisen. Vi berätta faktiskt för närmsta familjen idag. De blir väldigt glada för vår skull och jag känner att det är oerhört skönt att ha deras stöd och äntligen kunna prata med dem om graviditeten. Håller med om att allt nu känns mer verkligt när det hela är uttalat och inte längre hemligt för de närmsta.

Mysigt att träffa bebis! Ja visst är det en märklig känsla att en sådan liten bebis nu växer till sig i magen och bär på våra gener.

Härligt att din familj reagera så bra!

Känns så konstigt. Jag tycker att tiden går så extremt långsamt, men kollar man Preglife-appen så är man redan uppe i över 20%. Det är ju en femtedel som redan swischat förbi! Tiden går fortare än vad man tror :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-03 10:15:39 följande:

Ja det känns jättekul. Trodde iof inget annat, men roligt ändå att de också ser fram emot bebisen så mycket.

Ja tiden går extremt långsamt på ett sätt. Samtidigt så är det 11 veckor för mig på lördag och då är ju snart första trimestern förbi! Jag har börjat noja igen över att UL inte ska visa en välmående levande bebis. Det är säkert naturligt att känna så. Men jag mår så himla bra att jag ifrågasätter om allt är rätt där inne. Om en vecka är det inskrivning och då kanske det känns lite bättre. Om mindre än två veckor får vi äntligen gå på UL!! :)

Använder du någon mer app utöver Preglife?

Jag mår också ovanligt bra just nu. V 6 & 7 var mina värsta veckor. Nu är jag bara trött, och känner mig inte speciellt illamående längre. Väldigt skönt! Men tänker som dig, att något är tokigt. Men det kommer att bli bra för oss båda. Våra små bebisar kommer att vara friska och välmående :) Så måste man iaf tänKa.

Jag använder bara preglife. Har du förslag på nån annan app?
  • JOHSTE
    Cookieh skrev 2017-10-04 20:53:48 följande:

Jag tackar också för apptips!

Jag orkar ej dokumentera graviditeten. Har fullt upp med att försöka överleva. Men förra gången hade jag en ifyllningsbok om graviditeten som jag skrev i för varje vecka. Förstår inte hur jag orkade det då heller men det gjorde jag tydligen.

Celegans skrev 2017-10-04 20:39:15 följande:

Ja det är bara att tänka positivt! :)

Jag använder Preglife, Babycenter och Pregnancy+. Ska kika på appen gravid från 1177, tack för tipset! Dokumenterar ni graviditeten med bilder, väga, mäta osv?

Jag har inte fotat, mätt eller vägt mig alls. Kanske börjar dokumentera med bilder efter första ul. Dock borde man egentligen skriva upp hur man mår/har mått varje vecka. Dels för att det kan vara kul att jämnföra om man skaffar en nr 2 vartefter. Hur gör ni? :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-05 21:04:06 följande:

Jag ser ingen skillnad ännu, men började direkt v5 med att fota så tänker det är kul att fortsätta. Ska skriva ned vad jag minns av de första veckorna och försöka uppdatera varje vecka. Väger mig nu 1 gång per vecka och har mätt ett par gånger.

V11 på lördag, närmar sig... :)

När min svägerska var gravid för några år sedan vet jag att hon hade en jätte bra bok hon fyllde i vecka för vecka. Om jag minns rätt så hette den "Lilla hjärtat" kanske. Vit bok med ett rött hjärta. Man fyllde hursomhelst i hur man mådde, sina tankar, pappans tankar osv. Vi ska en sväng på stan idag, så ska om jag hittar den :)

Du är så nära nu, så himla kul! Vi är "bara" i v 9. 11 dagar kvar till inskrivning :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-08 16:06:32 följande:

Tack för tipset, ska kika på det. :) Ja det närmar sig för oss båda! Börjar bli otålig, men dagarna går ganska fort ändå.

Hej!

Hur mår du? Hur har allt gått? :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-19 07:27:30 följande:

Ultraljudet var i måndags och det såg jättebra ut! :D Mycket sprattlande armar och rörelse där inne. Jag började storböla när jag äntligen fick se att det var en liten bebis där inne. Nu känns allt så mycket mer verkligt. KUB-testet såg bra ut och alla mina värden var bra, så bör inte bli några större komplikationer under graviditeten. Nu vet hela familjen och de flesta vännerna. Alla är så glada för vår skull och ser verkligen fram emot en bebis i släkten. Det blir första på båda sidor.

Jag mår riktigt bra just nu. Ibland sköljer tröttheten över mig, men samtidigt är det mitten av oktober och det känns naturligt att vara lite extra trött. Magen putar ut lite mer, men jag ser mest lite tjock ut. ;)

Hur mår du? Har du haft inskrivning ännu?

Så himla härligt att allt såg bra ut! Nu kan du verkligen slappna av och njuta.

Vi hade inskrivningen i onsdags. Har ultraljudet den 11/1, så jag hoppas att jag får lika glatt besked som du :)

Annars mår jag bra! Otroligt trött fortfarande, och kissar ofta. Men inget illamående alls längre.
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-19 19:16:50 följande:

Ja jag börjar slappna av mer nu. :)

Då börjar det ju närma sig för dig, så spännande! Är du i v 13 då när UL är?

Skönt att du mår bra! Hade du börjat skriva ner hur du mått och så första tiden? Jag skaffade boken "Min graviditet, en veckodagbok" som verkar bra. Sedan fick vi i present av familjen en bok för att fylla i om bebisens första tid. Det gjorde att allt känns ännu mer verkligt. :)

När vi var på inskrivningen i veckan hade de missat att boka ultra. Och det är verkligen babyboom här just nu, så det är helt fullt på kvinnohälsan. Så vi kommer att få göra vårat ul på förlossningen istället. Men går ju lika bra det :) Är i vecka 12 när ul görs, 11+5.

Jag har inte skrivit ner någonting, vilket jag ångrar. Vart köpte du boken? :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-20 07:21:12 följande:

Ojdå, men det kan ju vara spännande att besöka förlossningen ändå. :) Eller du kanske varit där någon gång tidigare?

Jag köpte boken på akademibokhandeln. Jag har ur minnet skrivit ned lite stödord i telefonen som jag ska föra över till boken. Sedan har vi ju skrivit en hel del här på FL med symptom osv så jag tänker att det borde bli tillräckligt. :)

Jag har inte varit där innan. Förutom när mina bröder har fått sina bebisar och man har varit och hälsat på :)

Då ska jag springa ner på stan nu i helgen när man är ledig och köpa en likadan, tack för tipset :)

Hur sover du om nätterna? Det spelar ingen roll om jag går och lägger mig 21,23 eller 01. Vaknar ändå vid 6 tiden, pigg som en lärka.
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-21 16:51:54 följande:

Jag sover väldigt bra faktiskt. Vaknar eventuellt något tidigare än vanligt, men sover i princip lika många timmar som förut. De första veckorna var jag uppe och kissade en gång om natten, men senaste veckan har jag kunnat sova hela natten igenom. :)

Tränar du något? Jag har helt tappat träningen och bara fått till lite promenader på sin höjd.

Jag tränar ingenting. Dock försöker vi också få till promenader några gånger per vecka. Tacksamt att jag har ett jobb där jag står upp hela dagarna. Brukar hamna runt 9000-10000 steg efter en jobbdag. Men är helt slut i fötterna när jag kommer hem :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-31 07:20:46 följande:

Jag har ett relativt stillasittande jobb, men står upp ganska mycket vissa dagar. Jag ska förmodligen be om ett höj-/sänkbart skrivbord. Skönt att du får till så många steg på en arbetsdag. :)

Hur mår du nu? Jag har varit rejält förkyld senaste veckan, men annars har jag mått bra. Magen spänner mer och mer i byxorna så snart blir det dags att inhandla bekväma mamma-byxor. V14+2 idag. :)

Jag jobbar som dekoratör på en större klädkedja, så det blir mycket upp och ner på stegar, fram och tillbaka mellan avdelningar, lager osv.

Ja, tycker absolut att du ska be om ett sådant skrivbord :)

Träligt att vara förkyld, hoppas att det går över fort. Jag mår faktiskt riktigt bra! Har mitt ultraljud imorgon. Så nu håller jag tummarna att allt ska se bra ut! Jag är i v 11+4 idag :) Tiden tickar på!

Jag handlade faktiskt ett par mamma-jeans i helgen. En dröm att gå i. Och magen får en helt annan form. Mina vanliga jeans sitter väldigt tight över magen och jag har kört på mycket "kostymbyxor" senaste tiden. Mina mamma-byxor är från hm och låg bara på 299:-
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-10-31 07:51:09 följande:

Låter som ett spännande jobb! :)

Skönt att höra att du mår bra. Så spännande med ultraljud, du får berätta hur det gick sedan! Har du någon känsla om ni väntar en pojke eller flicka? Jag har ingen föraningen ännu.

Jag ska nog ta mig ner på stan en sväng nu i helgen och kika på mamma-byxor. Tack för tipset!

Det gick superbra på ultraljudet :) Livlig liten krabat som inte låg still många sekunder :) Bra resultat på Kub-testen också. Sen blev vi framflyttade 5 dagar, så nytt BF är 12/5 :)

Jag har ingen känsla alls. Men på något konstigt vänster så säger jag "han" hela tiden. Ska bli så spännande på rul i december. Visst ville ni ta reda på kön?
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-11-02 07:24:59 följande:

Ååh vad roligt, grattis!! :)

Ja vi vill ta reda på kön. Jag pendlar i "känslan" mellan att det är en pojke eller flicka. Jag har känt pojke några dagar, men igår och idag känns det som en tjej. Alltså har jag absolut ingen aning egentligen vad jag tror.

Magen börjar bli lite hård nu. Den är fortfarande relativt osynlig när jag är påklädd, men min man tycker att det börjar kännas annorlunda på magen. Och den sjunker inte in som vanligt när jag ligger på rygg utan håller sig lite utspänd. Väldigt häftigt. Om ett par veckor kan jag nog ha en liten bula tror jag. :)

Vi kommer nog inte att ta reda på kön. Jag är så sjukt nyfiken men i slutändan blir jag lika lycklig för vad det än blir :) Enligt något kinesiskt test ska vi tydligen få en flicka. Frågan är ju hur mycket man ska tro på det!

Jag har redan fått en liten bula, men täcker den rätt okej med rätt kläder. Får se när vi börjar berätta för resten av släkt och vänner :)
  • JOHSTE
    Celegans skrev 2017-11-03 09:49:23 följande:

Vad är det för kinesiskt test? :) I boken jag köpte för att fylla i under graviditeten så fanns det några frågor om hur hy, naglar etc. förändrats under graviditeten, vilket kunde vara tecken på att man väntar en pojke respektive en flicka. I det testet fick vi fram ganska tydligt att det kan vara en flicka vi väntar. Men känns som att mycket är skrock. Om drygt 4 veckor vet vi kanske svaret.

Från typ igår så har magen blivit runt och utåtbuktande på riktigt och den vill inte riktigt trängas i mina byxor längre. Blir shopping i eftermiddag!

Gå in på www.babyhjalp.se/kinesiska-kalendern-kon Där kan du räkna ut :) Men som sagt, det är nog bara påhitt. För räknar jag på min mamma, så ska jag tydligen va en pojke, haha!

Jag har läst någonstans att om man kissar stark gul färg så är det en grabb, och är färgen på urinen svagare så är det en tös. På något konstigt vänster så går man ju på alla dessa "tester" och vill prova allting.

Hittade du några mammajeans? :)
Svar på tråden BF maj 2018