• Pando

BF maj 2018

Hej allesammans! Hoppar in här. Har BF 7 maj. Avvaktar gärna med att gå med i FB-grupp tills det har gått några fler veckor, men hänger gärna här så länge.

Ang app håller jag med ovan talare, preglife är den jag använder mest med (laddade ner en hel drös först), plus den har ett partner-läge så min sambo har den också och kan läsa lite om hur han kan stötta också. Men jag har också BabyCenter, där jämförs barnets storlek med en frukt varje vecka vilket jag tycker är roligt plus det finns artiklar i appen relaterade till veckan du är i. Den är på engelska dock.

Nån mer som vaknar jättetidigt klarvaken varje morgon? Antar det är pga hormonerna för tänker inte på något, och behöver inte uträtta något behov, utan vaknar bara jättepigg. Sen är jag trött på dan och kvällen så hade föredragit att sova ut istället hehe.

• Pando
    Archimedes skrev 2017-09-03 08:05:40 följande:
    Tack! Då ska jag ta ner den appen! Jag har redan tankat ner Preglife.

Jag vaknar också jättetidigt och har gjorde det i över en vecka. Jag är annars Kvällspigg och morgontrött
    Skönt att det är fler med samma erfarenhet, jätteskumt symtom!
    Celegans skrev 2017-09-03 08:06:09 följande:
    Många verkar lämna FL gruppen och skriver i FB gruppen istället, men jag gör som du och avvaktar några veckor. Jag har varit gravid i precis 6 veckor nu med bf 28/4. Första barnet. :)

Har du något barn sedan tidigare? Har du börjat känna några symptom mer än att du vaknar tidigt? Jag känner väldigt lite symptom ännu, förmodligen mer trött och främst på dagen och kvällen. Vaknar lite tidigare än vanligt på morgonen. Halsbränna ibland och får springa upp och kissa nästan varje natt. Tyckte att illamående kickade in igår eftermiddag men det var inte i samband med någon måltid och försvann efter någon timme. Jag önskar jag fick tydligare tecken på att jag är gravid. Det känns så långt borta med UL vecka 12.
    Skönt att fler tänkt hänga kvar här! Spännande! Känner precis som du att jag är tröttare och att vaknar supertidigt vilket är en störande kombination, utöver det har jag jättespända bröst vilket har hållit i sen innan BIM (hade tidigare metallsmak i munnen men det har börjat avta). Har inga andra symtom så låter som att vi har ungefär lika mycket, men lite olika symtom :) Själv tänker jag att det är skönt om jag slipper allt för mycket symtom så jag kan leva "som vanligt" så mycket som möjligt. Så spännande hur olika det är, förstår samtidigt att man vill ha fler symtom så det känns verkligare, är ju rätt galet att det växer någon i en! Jag har inga barn sedan tidigare, själv?

Kul att vi ändå är några som väljer att hänga kvar här ett tag till! :) Känns fortfarande så nytt och är superkul att läsa om era erfarenheter och jämföra och lära :)
  • Pando
    Thisdream skrev 2017-09-22 10:40:51 följande:
    Tyvärr varade inte min lycka.. Dom kunde inte se nått all än på ultraljudet.. där finns inget graviditet.. Så nu ska jag vänta på att missfallet ska starta :(
    Beklagar verkligen :(
  • Pando
    Tigrezzz skrev 2017-09-23 18:29:35 följande:

Hej på er alla,hur mår ni?

Mina symptom skiftar och är rätt lätta än sålänge...

Själv tycker jag att jag känner för lite...varför denna oro!?

Hur känner ni inför allt och har ni varit på inskrivning?

Vilken vecka är du i? Jag är i v 7+6, har inskrivning nästnästa vecka. Precis i början hade jag en del symtom, jättespända bröst, metallsmak i munnen, mycket molvärk, väldigt trött osv. Men sen runt v 6 så försvann alla symtomen utom hunger och morgonillamående har smugit sig på (försvinner när jag ätit lite knäckebröd). Är så spännande att läsa om allas olika upplevelser, hur olika det kan vara, och hur lika :) Kommer vara spännande att fortsätta följa, våra symtom kommer säkert komma och gå och förändras tusen gånger om :)
  • Pando
    Tigrezzz skrev 2017-09-24 20:46:21 följande:
    Hej!

Jag är bara i vecka 6 men nu har som du säger molvärken släppt och istället känner jag av ett svagt illamående mest när jag är hungrig!

Sen är jag trött Såå trött!!!

Har du barn sen innan?

Jag har en nybliven 5 åring men det är så svårt att minnas hur jag kände med honom i tidig grav!

Spännande är det hur som helst o 3/10 har jag inskrivning!

När har du?
    Spännande! Då har du inskrivning två dagar innan mig, jag har 5/10 :) jag har inga barn sen innan, så det känns jättespännande och världsomvälvande. Vad härligt med en femåring där hemma, låter som en bra ålder för att få syskon :)
  • Pando
    JOHSTE skrev 2017-09-30 07:16:27 följande:
    Om jag ska vara ärlig så har jag inte heller stenkoll på vad som erbjuds. Men känns ju som om att amningskursen kan vara nyttig att gå på. Man vill ju gärna amma om man kan :) Antar att vi får reda på det på inskrivningen :)

Min mage känns också väldigt svullen. Jag kan knappt ha mina jeans längre då man är rädd att bebisen kläms där inne trots att han/hon inte är större än ett hallon.

Vi berättade för mina bröder med familjer igår. Dom blev jätte glada :) Och erbjöd båda skötbord, babynest och allt sånt som de inte har användning av längre. Själlvklart sa vi att det var tidigt att ta emot allt, men vi blev väldigt tacksamma då det tex var Hemnes skötbordet vi ändå tänkt köpa, då vi har byrå och skoskåp i den serien bl.a. Känns lite verkligare på något sätt nu när hela min familj vet om det. Säger som dig, ska bli skönt att inte dölja det längre om x antal veckor :) Nu ska vi bara hoppas att allt går bra!

Igår var även min sambos bästa vän med familj här på middag med deras deras 22 dagar gamla bebis. Man kan inte förstå vad som väntar oss. Tänk att vi båda väntar en sån liten mini-människa. En liten mini oss :)
    "Man vill ju gärna amma om man kan" får det att låta som att det är självklart att alla ska amma. Jag är allt annat än säker på att jag vill amma. Nu kanske detta förtjänar en helt egen tråd egentligen, men ville bara belysa att man kanske inte alls vill amma. Sen förstår jag att du menar att du vill amma och det är ju självklart okej.

Tycker det är så konstigt att det inte finns mer information att tillgå som är objektiv med fördelar och nackdelar. Jag skulle nästan bli förvånad om barnmorskan inte kommer säga att säga det, "man vill ju amma" när jag förklarar min osäkerhet, har redan fått höra av föräldrar att bara tanken på att inte amma är självisk osv. Den blivande föräldraboxen, plötsligt ska man tycka, tänka och göra exakt likadant.

Nu är detta inte riktat mot dig Johste, så jag får ursäkta lite för utspelet, meningen bara väckte tankar hos mig som jag gärna delar med mig av för att se om nån av er kanske känner igen sig :)
  • Pando
    JOHSTE skrev 2017-09-30 17:46:58 följande:
    Formulerar om mig. "Jag vill gärna amma om jag kan"

Jag struntar i vad andra mammor vill och gör. Vill man inte amma, så lägger jag ingen vikt i det. Vill du amma -varsågod! Man känner sig själv, sin kropp och sitt barn bäst.

Håller med dig om denna föräldrabox, om vad man ska tycka och tänka, om vad dom är rätt och fel. Jag ödslar ingen energi på vad andra tycker, man gör som man själv vill :)
    Vad skönt att höra! Å åter igen, var inte direkt riktat mot dig så får lite ursäkta utspelet. Känns skönt att höra att fler känner igen föräldraboxen :)
  • Pando
    Schweizaren skrev 2017-09-30 16:43:51 följande:
    Det satte igång för mig runt vecka 7 och har hållt i sig sedan dess. Jag inbillar mig dock att det har varit bättre de sista 4 dagarna (9+5 idag). Värst är natten, runt 3am börjar jag må dåligt och ligger och vrider mig i sängen. Har börjat ha ett knäckebröd på nattduksbordet och tar en tugga av det mitt i natten (inte jättegott..). Känns liksom som att magen är 'tom' och att jag blir illamående av det.
    Jag kör på riskakor på nattduksbordet, tänkte att om du inte tycker knäckebröd är så jättegott så kanske du kan testa om det hjälper dig också. Förutsatt att du tycker bättre om det. Jag kör på neutrala (lukterna från de med smak får mig att må illa) men tycker de är rätt goda :)
  • Pando
    Tigrezzz skrev 2017-10-02 20:56:30 följande:

Tips vid illamående som ofta funkar på mig...mariekex,ingefärsshot och vatten med pressad citron i samt att äta fil/yoghurt!

Tack för tipsen! Ska testa de så har jag lite att variera med och inte bara äta riskakor :)
  • Pando
    JOHSTE skrev 2017-10-04 16:15:00 följande:
    Jag mår också ovanligt bra just nu. V 6 & 7 var mina värsta veckor. Nu är jag bara trött, och känner mig inte speciellt illamående längre. Väldigt skönt! Men tänker som dig, att något är tokigt. Men det kommer att bli bra för oss båda. Våra små bebisar kommer att vara friska och välmående :) Så måste man iaf tänKa.

Jag använder bara preglife. Har du förslag på nån annan app?
    Hoppar in i app-diskussionen om det är ok :) Jag tycker personligen preglife är bäst, men det står lite olika roliga fakta i olika appar så jag har flera så jag får mer info hehe. 1177 har en app "gravid" och informationen om utvecklingen skiljer sig åt från preglife antar ingen kan trycka in all info, och så har jag babycenter, för där jämför de barnet med en frukt i storlek vilket jag gillar plus man kan skapa ett galleri med kort på magen för att följa och lite andra tools, sistnämnda är dock på engelska.

Nån som använder nån annan app?
  • Pando
    Ericamukki skrev 2017-10-05 06:46:02 följande:
    Vem är den här ts? :)
    Förkortning för trådskaparen :)
  • Pando
    Cookieh skrev 2017-10-05 16:22:02 följande:
    Vecka 10 (9+3). Om illamåendet blir bättre någon gång kommer jag nog också ta foton. Än så länge känns det lite onödigt eftersom det inte syns något alls på magen. Ser du någon skillnad från vecka till vecka?
    Du och jag är på dagen EXAKT lika långt i graviditeten! :) Är också i vecka 10 (9+3).
  • Pando

Nu var det ett tag sen jag såg nån skriva här, har alla gått över till FB-gruppen?

Jag är i v 14 (13+3) och upptäckte imorse att jag har en (väldigt ljus än sålänge) pigmentrand under naveln. Nån mer som fått det?

• Pando
    Celegans skrev 2017-10-31 07:26:56 följande:
    Jag är kvar här fortfarande. v14+2, bf 28/4. När är bf för dig? :)

Jag har ingen rand under eller över naveln. Börjar bli lite rundare om magen, men ser mest lite "tjock" ut. Syns inget när jag har kläder på mig. 
    Kul att ni är några som hänger kvar! :) Bf för mig är 1 maj så bara några dagar emellan för oss då :) Verkar så olika det där med vilka symtom man får och inte, läste att hormonrand är vanligare om man väntar en son, men kan lika gärna vara hittepå ^^

Jag håller med Johste om hms gravidbyxor, har hört från flera vänner att deras gravidkläder är de bästa och passade på att köpa på deras rea. Använt gravidbyxor sedan en vecka tillbaks ungefär, vanliga kläderna passar än men de vanliga byxorna känns bara inte bekväma längre.

Har ni andra berättat för folk än att ni väntar barn? Jag har väntat på kubtestet, men gjorde det förra veckan och allt såg bra ut, så försöker fundera ut rätt tillfällen nu bara att berätta. :) Hur reagerade alla, och vilka tillfällen valde ni ifall ni berättat?
  • Pando
    Celegans skrev 2017-11-01 07:46:52 följande:
    Ja då är det verkligen tätt mellan oss. :) Symptomen verkar som sagt variera väldigt mycket mellan gravida. Ska ni ta reda på om det är en son eller dotter?

Det blir definitivt en sväng till h&m i helgen. Magen får ju plats i mina vanliga byxor fortfarande, men speciellt på eftermiddag och kväll så är det väldigt obekvämt.

Jag har berättat för familj och släkt och närmsta vännerna. Alla blev jätteglada både för vår men också för deras skull, så det är jättekul verkligen. Jag berättade för några få utvalda familjemedlemmar v10, övriga v12/13 och den här veckan har jag berättat för närmsta kollegorna. Bara positiva reaktioner.
    Ja vi tänkte ta reda på det om det går att se sen på RUL. Hur tänker du själv kring det? Jag tänker att det är en tillräcklig överraskning att träffa barnet och tycker det är svårt med namn osv, så tänker att kön kommer utesluta lite val i alla fall.

Låter bra! Jag ser jättemycket fram emot att berätta men tycker det är jättesvårt också och lite läskigt, tänk om allt inte skulle gå vägen. Är inte van att behöva dela så stora nyheter, men vänjer mig nog för varje gång jag berättar :)
  • Pando

Spännande! Vilket datum har du RUL? Jag har det den 11 dec. Har du börjat fundera nåt på namn? Det är första bebisen på min sida släkten, men inte min sambos. Spännande att det är första på båda sidor för er, tror första ändå är lite extra speciellt för familjen :)

Celegans skrev 2017-11-02 07:20:32 följande:
    Ja vi tänker precis likadant, att vi gärna vill veta på RUL. Som du säger, det blir tillräckligt med överraskningar vid förlossningen med både utseendet på barnet och hur "personligheten" kommer att vara. :) Namn är jättesvårt, så att på riktigt kunna fundera över antingen tjej- eller pojknamn vore skönt.

Det kommer säkert att gå vägen ska du se. :) Men visst är det stort och läskigt att berätta en sådan nyhet. Det har varit enklare och enklare att berätta, men vissa personer är det ju extra pirrigt att berätta för. Har ni några bebisar i familjen redan? För oss blir det första barnbarnet på båda sidor, så väldigt stort.
Svar på tråden BF maj 2018