Inlägg från: Aikido |Visa alla inlägg
  • Aikido

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Jag tänker att jag är tacksam för att jag bor i ett tryggt land där risken att dö på grund av att man får kaffet i vrångstrupen då man läser idiotiska trådstarter på Familjeliv är större än risken att dö på grund av terrordåd.

• Aikido
    oanonym skrev 2017-08-18 18:59:13 följande:
    Ja, så kan vara bra och lugnande att tänka för stunden. Dock har ju redan terrordåd hänt i Sverige, samt att många svenskar gillar att resa. Att det finns saker som är farligare kan man lätt bevisa med siffror. Men frågan är varför man ska tänka så, om det nu inte är för att lugna sig själv?
    Varför ska man inte tänka så?

Visst blir vi mer berörda när vi ser/hör/läser om människor som skadas eller dör på dramatiska sätt men varför förstärka det med obscent mycket medialt utrymme?

När döden inträffat (plötsligt och oförutsägbart) spelar sättet det hänt på inte så stor roll för de anhöriga. För dem förändras livet omedelbart ändå.
  • Aikido
    oanonym skrev 2017-08-18 19:28:27 följande:
    Det mediala utrymmet är för att förövarna kan vara på fri fot, alltså en varning. Det kan även vara för att få in tips. Och för att det säljer, såklart.
    Jag anser att det kan vara farligt att tänka att "vad som helst kan ju döda mig". Allt beror på varför man tänker så. Det får inte bli för att förminska det som händer, eller någon slags ursäkt.
    Men nu är det ju inte bara terrordåd i Sverige som hårdbevakas i media. Så fort västerlänningar är utsatta blir det orgiastiskt frossande från medias sida med rapporteringar varje halvtimme eller oftare så snart minsta bekräftade eller obekräftade fragment ny information framkommer.

Dör 20 människor i ett bombattentat någonstans i Mellanöstern blir det en liten notis bland utrikesnyheterna.

Man behöver inte förminska det men heller inte blåsa upp det bortom alla rimliga proportioner. 
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.