Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Snart kommer påståendena om att det är större risk att man dör i trafiken och liknande nonsens.

• oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:25:58 följande:

Det är ju i och för sig inte nonsens.

Jo. Det kan vara nonsens även om det är sant. Jag anser att sådana påståenden inte har med saken att göra.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:27:26 följande:

Jag kan även dö av cancer inom några månader, få en fiskmås i huvudet, en fallande byggnadsställning eller ramla ner i ett slukhål. 

Eller så dödas jag av en muslim, en kristen, en fanatisk pantomimskådespelare eller en rabiat fågelskådare.

Det är fritt fram att starta trådar om alla de hoten och riskerna.

Problemet blir att det blir väldigt svårt för dig att visa sambandet mellan fågelskådning och mord/terror.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:30:10 följande:

På vilket sätt har det inte med saken att göra om vi pratar om risker, statistik och fara att dö av olika anledningar?

Det viktiga är väl att vara medveten om att det inte alls alltid händer "andra" men det gäller väl alla sätt man kan dö på?

Ja, ska vi bara prata statistik så har du rätt. Men de flesta ser nog förbi bara siffrorna och ser ett större hot med dessa attacker.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:31:33 följande:

Extremister är alltid farliga, vilken religion eller tro de än må ha. 

Sedan förstår jag inte varför du tramsar med att byta bilder på FB?

Nej, alla extremister är inte farliga. I alla fall inte i samma utsträckning.

En extremist inom amish, t.ex. Eller inom jainism.

Det är skillnad på att vara extremt fredlig och extremt våldsam.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:37:14 följande:

Bestämmer du vad som får skrivas i denna tråden? Får bara de som vill uttala sig rasistiskt om de hemska muslimerna svara?

Nej, på båda frågorna. Jag har inte påstått något sådant.

Och varför dra fram rasistkortet tillsammans med islam/muslimer?
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:42:36 följande:

Du tycker att vi ska prata mer om islam i denna tråden? Varför skrev du inte då att det var islam du ville diskutera. För i din TS låter det mer som att du undrar om folk är rädda för att drabbas av terror.

Ja, vilket gör det ännu konstigare att du påstod att man även kan bli mördad av en fågelskådare. Jag ser tyvärr inte kopplingen till terror där?
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:46:57 följande:

Någon annan hade Behring Breivik uppe som exempel. Han är ett bra exempel på extremist, en farlig sådan. Detsamma gäller vit makt extremisterna i Charlottesville  häromdagen. Farliga. 

Extrema buddhister däremot blir sällan farliga. Bra lite extra snälla  De kallas dock sällan för extremister utan det ordet brukar mest föräras de som faktiskt är farliga.

Ja, allt beror på vad man grundar sin extremism. Religion är för det mesta farligt, men inte alltid. Nazism, kommunism likaså.
  • oanonym
    Aikido skrev 2017-08-18 18:47:48 följande:

Jag tänker att jag är tacksam för att jag bor i ett tryggt land där risken att dö på grund av att man får kaffet i vrångstrupen då man läser idiotiska trådstarter på Familjeliv är större än risken att dö på grund av terrordåd.

Ja, så kan vara bra och lugnande att tänka för stunden. Dock har ju redan terrordåd hänt i Sverige, samt att många svenskar gillar att resa. Att det finns saker som är farligare kan man lätt bevisa med siffror. Men frågan är varför man ska tänka så, om det nu inte är för att lugna sig själv?
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-18 18:55:32 följande:

Nej men risken är ungefär lika stor, inte sant? Sammanlagt har 10 personer dött i terrorattentat i Sverige genom tiderna (och av dessa var alla inte svenskar).

Ja. Fast många svenskar gillar att resa. Denna gång var det närstående till mig som var i Barcelona. Det är många fler än just de drabbade som blir drabbad, om du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.