• ulfina

Onlinespel barn som aldrig kommer t middag

Måste fråga om hag e lurad men våra barn kommer aldrig i tid till middag. Dem säger att dom spelat upp sig och är i viktiga matcher. Och slutar dom spela mitt i en match blir dom avstängda en dag. Stämmer det?

Hatar att laga mat och dom kommer när det passar

• Svar på tråden Onlinespel barn som aldrig kommer t middag
  • felixS

Det finns en hel del spel idag där det spelas i små lag och där att vinna är det viktigaste.

CS. Tar mellan 30-50 minuter per match och om den lämnas blir man bannad mellan 30 minuter och 7 dagar.

League of legends: en match tar mellan 20 och 40 minuter och att lämna kan resultera i att man får en fördröjning på 20 minuter varje gång man vill spela i typ 10 matcher.

När jag var i åldern då föräldrarna lagade mat åt mig var det ingen diskussion om det när de sa till. Jag skaffade flera konton och spelade på de när jag var bannad.

Det betydligt vanligare bland kompisarna var att de säkerställde att de skulle hinna, inte omvänt. Mest för att de brydde sig om hur de låg till i rankningen och för att om man lämnar resulterar matchen nästan alltid i en förlust. Vissa av de man spelade med hade mer förstående för det än andra.

Om man tänker på hur din man ser på det har du 2 alternativ.

De ska fråga innan de startar ett sådant spel om de har tid

Du frågar dom. Gör det en timme innan så har de ingen ursäkt att inte komma.

Vad heter spelet? Finns spel där en match tar 5-10min. Kan ju vara att de lurar dig ändå

• ulfina

Tack för förklaringar.

Tycker bara att spelar man 10 timmar om dygnet så ca fan gör det om man måste avbryta nångång? Eller säg hellre att dom inte ska spela alls mellan 18-19 för då e det mattid.

Dom är vuxna, 19 och 21.

Kanske jag bara borde laga mat åt mig själv? ????????

• sharatec
    ulfina skrev 2017-08-18 12:10:27 följande:

Tack för förklaringar.

Tycker bara att spelar man 10 timmar om dygnet så ca fan gör det om man måste avbryta nångång? Eller säg hellre att dom inte ska spela alls mellan 18-19 för då e det mattid.

Dom är vuxna, 19 och 21.

Då är de väl fullt kapabla att fixa mat själva?
  • AnnaZL

Tack för förklaringar.

Dom är vuxna, 19 och 21.

Haha, ja, är de vuxna kan du ju strunta i att passa upp på dem!
  • felixS

Tack för förklaringar.

Dom är vuxna, 19 och 21.

De är vuxna och om de spelar 10h om dagen verkar de ju inte jobba. Du kan ställa krav. Kan ju låta de laga maten åt dig bara för att vända på saken
  • Feminina

Om de inte kommer i tid till maten så får de väl vara utan, eller laga sin egna mat. Svårare än så är det inte. 
    Studerar eller arbetar de? Annars tycker jag att de gott kan turas om att laga maten.

• Carambolan

Men oj, haha. Jag trodde att det handlade om yngre barn! Vuxna hemmaboende barn ska du knappast behöva tjata på eller påminna i god tid. De borde på eget bevåg hjälpa till att laga maten kan jag tycka...

• Aniiee

Ungarna är vuxna, så svaret är enkelt. imorgon äsger du "nu får ni 5 dagar på er att lära er när det är mat. Om ni inte har lärt er tills dess får ni laga mat själva."

Även om ni har flexibla mattider så kan man lära sig att inte göra tidssensitiva saker mellan säg 17:30 och 19:30, eller når ni nu brukar ha maten klar.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • ulfina
    felixS skrev 2017-08-18 12:23:45 följande:

De är vuxna och om de spelar 10h om dagen verkar de ju inte jobba. Du kan ställa krav. Kan ju låta de laga maten åt dig bara för att vända på saken

Skola 6 timmar, sova 7 timmar, spela 10 timmar...
  • Aniiee
    ulfina skrev 2017-08-19 00:22:15 följande:
    Skola 6 timmar, sova 7 timmar, spela 10 timmar...
    den sista timmen då? =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Eeevaa

Har också en som blir "bannad" om han slutat mitt i spelet och alltid kommer senare till middagen, de andra två kommer ibland eller äter en annan gång. Min man och jag har bestämt att vi säger till en stund innan och sen äter vi själva och struntar i dem helt enkelt! De är 19 17 och 14 så de klarar att ta mat själva. vi slipper bli arga och äter en god middag i stället! Och ibland kommer alla och äter tillsammans,då njuter vi av det!

• Tom Araya

Hade det varit yngre barn, typ under 15, hade jag förvarnat i god tid och när tiden är inne och maten är på bordet så stänger jag ner internet i huset eller lägenheten.

• ulfina
    Tom Araya skrev 2017-08-21 01:54:49 följande:

Hade det varit yngre barn, typ under 15, hade jag förvarnat i god tid och när tiden är inne och maten är på bordet så stänger jag ner internet i huset eller lägenheten.

Och om dom e över 15?
  • ulfina
    Tom Araya skrev 2017-08-21 01:54:49 följande:

Och om dom e över 15?
    Eeevaa skrev 2017-08-21 00:27:50 följande:

Har också en som blir "bannad" om han slutat mitt i spelet och alltid kommer senare till middagen, de andra två kommer ibland eller äter en annan gång. Min man och jag har bestämt att vi säger till en stund innan och sen äter vi själva och struntar i dem helt enkelt! De är 19 17 och 14 så de klarar att ta mat själva. vi slipper bli arga och äter en god middag i stället! Och ibland kommer alla och äter tillsammans,då njuter vi av det!

Enkelt och bra!
  • ulfina

Men när det e mina barn som kommer i tid och hjälper till med duka etc, så blir dom lite sura på attde andra kam dyka upp som dom vill

• Maddi

Så länge dom bor hemma så är det väl dina regler som gäller? Varför inte dra ur internet och säga att dom får hjälpa till med maten. Sluta curla barnen och dessutom 19 och 21 år? De är i en ålder där de är vanligt att flytta hemifrån, du skulle lärt dom ta ansvar för länge sen. 

Har man däremot en diagnos så kan det vara svårare, men har man inget funktionshinder så varför behandla dom som så?  

• ulfina
    Aniiee skrev 2017-08-19 00:36:57 följande:

den sista timmen då? =P

Sånt som grabbar gör
  • LFF

Tack för förklaringar.

Dom är vuxna, 19 och 21.

Trodde du pratade om barn. De där kan absolut laga mat själva. Pluggar de eller jobbar de? Om inte, stäng av internet annat än under ett par timmar varje kväll. Övrig tid pluggar man eller söker jobb/jobbar eller letar eget boende där man själv får bestämma reglerna.
  • scanmia

Är det viktigt att ni äter tillsammans som familj? Ja i så fall så kan ni bestämma att ni äter kl X varje kväll och att då förväntas alla infinna sig. Vill ni ha större flexibilitet så gör det bara till en vana att säga till när du börjar laga mat och säg ungefär hur lång tid du tror det kommer att ta och sedan är det upp till dem att klura ut hur de kan optimera sin fritid.

Känns det mindre viktigt så låt dem själva ta ansvar för sin mat. Vill de äta med er så kan de säga till i förväg och då förväntas de också komma så att ni kan få matro utan spring vid bordet. Vill de inte äta med er så kan de laga till något själva. Behandla dem som ansvarstagande vuxna och förvänta dig att visar dig motsvarande respekt. Inget fel i det.

Sedan får ju alla ni vuxna (och det handlar om vuxna här!) göra sin del i matlagning eller på annat sätt bidra till hushållet. Jag måste säga att det låter rätt så orättvist i mina öron att vuxna människor har mage till att klaga på att de blir bjudna till dukat bord.

Svar på tråden Onlinespel barn som aldrig kommer t middag