• Almina

Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder

Hur färdas era barn upp till ca 5 års ålder i bilen?

Tycker att jag ser så många som väljer att vända barnet framåt, redan vid typ 3 års ålder. Är det för att man inte vet hur mycket säkrare det är att åka bakåtvänt (5 ggr säkrare!)? Eller är det av praktiska skäl (smidigare med en framåtvänd stol etc)? Eller för att man tror att det är farligt för barn att sitta med böjda ben? Eller för att man inte känner till att det finns bakåtvända bilbarnstolar som funkar till barn väger drygt 25 kg och är drygt 120 cm långa (om de inte har väldigt lång överkropp)? Eller inte tycker att det är värt att köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller att köpa ytterligare en bakåtvänd när småsyskonet ska byta från babyskyddet?

Hjälp mig gärna att förstå, och kanske ge nån en tankeställare.

• Svar på tråden Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder
  • Anonym (fyfyfy)

se dessa så kanske ni förstår.

vad händer med bilstol:

Var träffar Airbagen barn:

• Anonym (Undrar)

Men alltså HUR får era barn plats i baksätet med bakåtvänd stol till så hög ålder? Vad har ni för bilstol och vad för typ av bil? Vårt barn är bara 1,5 och inte lång för åldern och sitter redan helt ihopklämd bakåtvänd så min man vill redan vända.

• Alexi

Båda våra barn satt bakvända till fem år, de fick en bältesstol i femårspresent.

Britax high way hade vi för övrigt på de bakåtvända.

• Alexi

Mina barn var för övrigt ca 106 respektive 114 cm långa vid fem års ålder om någon vill jämföra. Normalviktiga.

• solros68

Sonen sitter i en Minikid. Han väger 20 kg och är 110cm lång. 4 år. Han har fortfarande mycket plats kvar!

• elyse
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-16 22:22:50 följande:

Men alltså HUR får era barn plats i baksätet med bakåtvänd stol till så hög ålder? Vad har ni för bilstol och vad för typ av bil? Vårt barn är bara 1,5 och inte lång för åldern och sitter redan helt ihopklämd bakåtvänd så min man vill redan vända.

Vi har en kombi och har öppnat upp till bakluckan så att treåringen får plats med benen.
  • LFF

Vi vände på våra nu i sommar, de blir 4 i november. Vi bytte bil och det är helt enkelt smidigare med framåtvända stolar där båda får plats i baksätet istället för en fram och en bakom. Killarna älskar att kunna se framåt och hålla koll. 

• Guldbarb

Beror mycket på hur man monterar stolen samt vilken man har. Många får man flytta rätt långt ut på sätet. Sedan får man vara noga med att som vuxen inte nämna "Oj så obekvämt det ser ut" för barn upplever det ofta inte så.
  • Solstormar

Våra satt bakåtvända till de var fem och ett halvt, sedan växte de ur stolarna. De klagade aldrig på att benen var böjda, sitter skräddare ganska ofta i de framåtvända stolarna de har i dag...

• Almina

Det brukar gå att lösa! Vad har ni för bil och bilbarnstol?
  • Anonym (A)

Är stolen monterad riktigt? De bakåtvända stolar jag har sett har någon slags spärr så att stolen inte sitsen når ända in till ryggstödet på bilsätet. Vår son satt bakåtvänd till 4,5 år i Multitech och till 5 i den fådda stolen (som jag tyvärr glömt namnet på) Barn sitter ofta ihopkurade vid lek, så det är oftast vi vuxna som bara tycker att det ser trångt ut. Vi tog tex av skorna vid "riktiga" resor för bekvämlighetens skull.
  • Anonym (1)

Dottern åker baklänges och hon är femåring. Vi har en liten bil men det är inga som helst problem. Hon är 117 lång. Mycket hellre säkerhet före "smidigt", att så må ha vänder för att det är smidigt. Säkerheten. Då?

• Saral92

Vi har en Besafe IZI plus åt våran 3 åring som väger 17kg och är 99lång, han har mycket plats kvar och då har vi inte förlängt ut den från sättet så långt som de går än heller. Min syster son satt i den tills han var ca 115cm runt 5 år gammal då :)
  • Anonym (..)

Mina har då inte klagat, har suttit bakvända till 5 1/2 år båda två. Yngsta är kortare och kan troligen åka tills närmare 6 år (är 5 år och 8 mån nu). Vi har britax twoway, monterad bakåtvänd alltså, och åker Volvo.

• TillFlorida
    Anonym (A) skrev 2017-08-18 06:33:54 följande:
    Är stolen monterad riktigt? De bakåtvända stolar jag har sett har någon slags spärr så att stolen inte sitsen når ända in till ryggstödet på bilsätet. Vår son satt bakåtvänd till 4,5 år i Multitech och till 5 i den fådda stolen (som jag tyvärr glömt namnet på) Barn sitter ofta ihopkurade vid lek, så det är oftast vi vuxna som bara tycker att det ser trångt ut. Vi tog tex av skorna vid "riktiga" resor för bekvämlighetens skull.
    Vår stol skall sitta direkt mot ryggstödet när den är monterad som bakåtvänd stol. Grabben är lite över två, men han har förhoppningsvis plats att sitta bakåtvänd till han tre-fyra i alla fall hoppas jag. Nu bor jag inte i Sverige så vi har säkert helt andra certifieringar som måste följas på våra barnstolar.

Image result for chicco nextfit
  • Katarina2011

De bästa är ju att ha stolen mitt bak. Min son är lång men satt bakvänd tills han var 4, blev för lång men för benen hade han kunnat sitta där än och nu är han 5. Vi hade en Saab 9.5 då
Svar på tråden Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder