• Almina

Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder

Hur färdas era barn upp till ca 5 års ålder i bilen?

Tycker att jag ser så många som väljer att vända barnet framåt, redan vid typ 3 års ålder. Är det för att man inte vet hur mycket säkrare det är att åka bakåtvänt (5 ggr säkrare!)? Eller är det av praktiska skäl (smidigare med en framåtvänd stol etc)? Eller för att man tror att det är farligt för barn att sitta med böjda ben? Eller för att man inte känner till att det finns bakåtvända bilbarnstolar som funkar till barn väger drygt 25 kg och är drygt 120 cm långa (om de inte har väldigt lång överkropp)? Eller inte tycker att det är värt att köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller att köpa ytterligare en bakåtvänd när småsyskonet ska byta från babyskyddet?

Hjälp mig gärna att förstå, och kanske ge nån en tankeställare.

• Svar på tråden Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder
  • Delilah2001

Min äldsta satt bakåtvänd till han var 6 år. Han hade en rymlig stol. Han tyckte det var jätteskämmigt, kan jag tillägga :)

Tvåan bytte till framåtvänd när han var 4, han växte ur stolen både på längden och vikten.

• elyse

Om det var lika säkert framåtvänd skulle vi byta på en gång pga åksjuka.

• Annan2233

Att sitta framlänges i framsätet med airbag är väl hur bra som helst? De guldstunder jag får med min son av att ha honom i framsätet till och från dagis, slår inget annat!

• VilkenLycka
    Förstår att det är mysigt med barnet fram men det är inte säkert att det är säkert med airbag för ett litet barn. 

"OBS! Barn under 140 cm kan i en kollision i vissa fall skadas av krockkudden och bör därför kopplas ur. Kontakta din biltillverkare för att kontrollera vad som gäller för just din bil."

ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/barn-4plus/
  • Anonym (Hjälp)
    Annan2233 skrev 2017-08-16 19:55:27 följande:

Att sitta framlänges i framsätet med airbag är väl hur bra som helst? De guldstunder jag får med min son av att ha honom i framsätet till och från dagis, slår inget annat!

Oj du har verkligen fått allt om bakfoten! Airbag är jättebra om man vill att barnet ska dö när man krockar. Annars inte! Deras kroppar klarar inte smällen och rycket som blir vid kollision! Gå in på NTF och läs!
  • Lena

Första vände vi vid ca 4.5år, då lillasyster växt ur babyskyddet, andra vid 5år.

• Carambolan

Första barnet vände vi redan vid 4,5 år på grund av åksjuka, då kände vi att säkerheten var tillräckligt hög framåtvänt jämfört med att behöva må pyton och pausa var tionde minut. Andra barnet var inte åksjukt så hon satt bakåtvänd till 5,5 år.

• Guldhjälten

Vår äldsta hade bakåtvänt tills hon fyllde sex. Sedan blev stolen för liten. Lillasyster är liten än och sitter bakåt.

Jag vet en familj där de vände barnen framåt tidigare pga åksjuka. Vardagen blev inte genomförlig. De kräktes varje dag på väg till dagis. Idag har de hittat ett boende som inte kräver bil.

ANGÅENDE AIRBAG: ALDRIG BARN I BARNSTOL I SÄTE MED AIRBAG!!! JÄTTEFARLIGT!

• Anonym (fyfyfy)
    Annan2233 skrev 2017-08-16 19:55:27 följande:

Barn under 140 cm skall ALDRIG sitta i framstol med AIRBAG.

Kan lova det är ingen vacker syn vid en eventuell krock.

Airbag träffar oftast huvudet som sitter vid kudden. 

Har hämta bilar där det suttit stolar i framsätet tack och lov utan barn i.

Stolen har då legat i hela bilen i tusen och åter tusen bitar.

Vi gjorde besök på en bilskrot där en spräng tekniker visa oss kraften.

De satt en airbag i dörren på en bil och löste ut den och den såg ut som en konservburk som exploderat den var helt uppfläkt.

Han visa också hur högt ett lastbilshjul flög och det landa på taket på industribyggnaden.

Hoppas min yrkeserfarenhet som bilbärgare kan få er att tänka efter en gång till innan ni sätter barn i framstolarna.

( Bältet fram är även de utrustade med sprängladdning sitter även i sidan på stolen. Bältet ska dra åt vid kollision så man kan räkna ut själv vad det kan göra med ett litet barns kropp om man har det sittades där.)

Åk gärna till en själv plock om ni har det i närheten och ta bara en promenad i studie syfte och titta på Airbagen hur de ser ut när de löst ut och skadorna som e gör.

• Efraim Barkbit

Orsaken är troligen att nästan endast svensk forskning stödjer bakåtvända stolar. Vi var ju först med trepunktsbälte också så de andra lär väl följa efter så småningom.

Svar på tråden Bakåtvänd i bilen till 5 års ålder