Inlägg från: Femhenist |Visa alla inlägg
  • Femhenist

Grannen dött

Är det hela bostadsrättsföreningens fel? - Nej, och därför får du inga pengar tillbaka av den. Detta är möjligen ett fall som faller mellan stolarna. Den döde grannens "drulleförsäkring" kanske? Men antagligen, eftersom han var död.

...men de som har grejat i din lägenhet måste väl ansvara för att städa upp i alla fall.

• Femhenist
    Neyom skrev 2017-08-13 19:51:58 följande:
    Hej jag är ny här så vet inte hur man svarar så alla ser, men gör ett försök.

Det som har hänt är självklart ingens fel! Jag tycker bara det kunde ha hjälpt mig med nånting?? jag kan bara inte sticka från min trygghet en hel månad och äta ute varje dag ?

Jag är inte ute efter varje krona jag lagt ut utan jag känner mig riktigt sviken , lämnad ute på gatan där varken hemförsäkring eller min förening brytt sig. 

Jag sa aldrig först till föreningen/hemförsäkring att jag hade familj 1 timme bort utan jag krävde någon sorts av bostad så länge de skulle sanera. Men endå sa dom gång på gång vi har inget att erbjuda dig du får vända dig till din förening/hemförsäkring. De skyller bara på varandra.

Jag tycker det är jätte konstigt att ingen har gått in och hjälpt med merkostnader.

jag har fått jaga med samtal och påskyndat alltihop annars hade det bara dragit på tiden. Målaren kom onsdag 9/8 och blev klar dagen där på. 

Jag bara undrar ska det verkligen gå till så här? Mer en 1 hel månad vara utan kök. jag har drabbats av fuktskada/vattenskada men bara att vätskan som runnit ner inte varit vatten utan likvätska..... det är väl värst som nu hemförsäkring ska hjälpa mig tycker jag? Jag har verkligen levt på varje krona. hela min sommar förstörd 

önskar bara någon hade hjälpt med de kostnader jag fått lägga ut som jag vanligen fall inte hade lagt ut. 
    känns som jag bara upprepar mig hoppas ni förstår något av det jag försöker förklara är så himla ledsen. 

kram på er.
    Jo, du upprepar dig. Det låter lite på dig som att någon skulle hjälpa dig för att det är synd om dig, men så fungerar det inte. Alla parter uppfattar att det här är ett problem som du rimligen borde vara försäkrad emot. En hemförsäkring täcker inte allt, men det finns ju i detta fall någon som du mer formellt kan "skylla på", och det är ju den döde grannen. Kontakta dödsboet och kräv ersättning av det. Känns som det mest rimliga enligt mig.
  • Femhenist
    Losa80 skrev 2017-08-14 22:46:04 följande:

Skadan har inte orsakats av föreningen alltså har de inga skyldigheter att hjälpa dig. Jag är förvånad över att de stod för saneringen och renoveringen av lägenheten det brukar normalt bara vara fuktskada orsakad t.ex. av dåliga rör som är föreningens ansvar som de har skyldighet att hjälpa till med. Men ni kan givetvis ha några stadgar som säger annat i er förening.

Vad jag möjligtvis kan tänka mig är att du kan rikta krav mot dödsboet för dina extra kostnader som du kan påvisa sen hur möjligheten att få ut något ser ut vågar jag inte uttala mig om. Sen kan det ju vara så att det inte finns några pengar i dödsboet och då hjälper det inte men jag antar att bostadsrätterna ni bor i är värda nånting men det kan ju också ha funnits stora skulder i dödsboet som gör att det går jämnt upp.

I första hand är det alltid det försäkrade objektets försäkring som griper in (även i detta fall fastighetsförsäkringen) och försäkringsbolaget kan därefter kräva pengar av den som vållat skadan eller dennes försäkringsbolag.
Svar på tråden Grannen dött