Kräver jag för mycket av hemtjänsten?
Jag har arbetat i hemtjänsten i 16 år och är det något vi inte gör så ofta så är det att städa.
Förmodar att det kan se väldigt olika ut i olika kommuner.Men våra arbetsuppgifter är i första hand omvårdnad. Många vi är hos är väldigt sjuka,både kroppsligt och psykiskt.En del tas med lift, får hjälp med all hygien, matas mm.En del har stomier, sondmatning, inhalationer. Vi lägger om sår, lindar ben, ger insulin,ger medicin mm.Vi utför också palliativ omvårdnad för en del vill dö hemma i sin egen säng. Men naturligtvis städar vi också.Och handlar och lagar mat.
I min kommun har vi det fortfarande ganska bra.Vi får den tid vi behöver så vi kan göra ett bra arbete. Men så ser det inte ut i alla kommuner.
På många håll är hemtjänsten minutstyrd in absurdum.Personalen får stressa som galningar för att hinna.Detta gör att utbildad personal flyr. Och in kommer outbildade som kanske inte heller stannar så länge.Personalomsättningen är oftast väldigt hög. Och då blir kontinuiteten lidande.
Så på din fråga om du kräver för mycket av hemtjänsten är svaret tyvärr ja.Så länge man drar ner på kvaliten som man gör så kan det knappast bli bra.Man får det man betalar för faktiskt.Det är knappast personalens fel att det blir så här. Gnäll på politikerna för det är dom som sitter med pengapåsen.Vi personal gör så gott vi kan med de förutsättningar vi har.
En kompis till mig arbetar i hemtjänsten i Stockholm.Hon ska besöka 24 vårdtagare på 5 timmar när hon arbetar kväll.Dessa personer ska ha hjälp med bla medicin, avklädning, lägga sig, gå på toa mm.Gissa hur mycket kvalite det blir på dessa besök. Hon söker nytt arbete för hon håller på att gå i väggen.