• 2009

Kräver jag för mycket av hemtjänsten?

Anonym (Vem) skrev 2017-08-13 08:50:50 följande:

Vad är hemtjänstens uppgift om städa inte är en av huvuduppgifterna? Ni lagar inte mat, tar inte ut dom gamla och tydligen ingår inte städning heller.

Hemtjänstens uppgift är att utföra beviljade insatser i hemmet, något som ansöks av brukaren och godkänns av biståndshandläggare. Dina exempel här ovan utförs inte om det inte finns beslut på dem, precis som alla andra uppgifter. Det finns brukare som har beviljat att gå på promenad, få lättare mat lagad i hemmet samt städning, men det måste som sagt finnas ett behov hos brukaren.
  • 2009
    Anonym (Klara) skrev 2017-08-13 14:26:32 följande:
    Så vad gör ni då? När brukaren inte får städning eller promenad? Sitter och pratar eller vad? Menar du att sjuka och gamla inte får komma ut om det inte finns ett godkänt beslut om det?
    Precis som pink sugar och celluliten skriver, det är på minuten satta tider som avgör insatsens längd, även "bara sitta och prata" går under social samvaro och ska beviljas X antal minuter hos den enskilde. Det går inte längre att göra det lilla extra som hanns med förut, det är bara pengar som räknas. Tråkigt men sant.
  • 2009
    Anonym (Klara) skrev 2017-08-13 22:19:51 följande:
    Hur kan man acceptera att arbeta så? Jag vill att mina gamla släktingar ska få allt de behöver och inte bara en beviljad promenad på 20 minuter en gång per månad.
    Då är nog enda alternativet att välja en privat utförare tror jag, istället för den kommunala om det finns. Eller dra lasset själv som närstående. När jag jobbade inom htj för 7-8 år sen (jobbar som DSK i hemsjukvården nu så jag har god inblick i hur de arbetar) så fick vi lägga schema för dagen själva, och som exempel så visste vi att "hos X tar det 1,5 timme att städa och hen vill alltid att vi börjar med badrummet", och "hos Y tar det bara en timme men hen har dammat själv innan för att vi ska hinna dricka kaffe tillsammans före städningen". Mycket mer personligt, upplevde iaf jag det som.

Som DSK med uppgifter jag delegerar till htj måste även jag skriva in tider på uppdragen, ska htj t ex ge brukaren läkemedel så har vi en schablontid på 15 minuter för det, är det ögondroppar 5 min, venprov 30 min. Helt galet, htj schema blir allt tightare och jag ser hur de får slita ont varje dag vilket även går ut över brukarna, tyvärr.
  • 2009
    Anonym (T) skrev 2017-08-14 08:45:04 följande:
    Vi går på promenader med vissa vårdtagare varje dag... Det utgår helt från deras behov och önskningar. Man får inte helt crazy saker men promenad/aktivering /träning kan man mkt väl få varje dag.
    Precis! En av mina patienter har beviljat att gå på promenad 1 timme varje dag med följe, han har alltid varit ute mycket tidigare i sitt liv och är pigg i kroppen fortfarande men har dålig syn så han kan inte gå själv.

Jag vet inte hur det är i TS fall med barnens kläder men det kanske finns ett beslut på att htj ska hjälpa till med dem? Annars är det ju den enskilde som blir beviljad insatser, till exempel vet jag ingen som fått beviljat att rensa en kattlåda, då får man göra sig av med katten istället eller ta hjälp av närstående. Hundpromenader har jag varit med om att få beviljat under en kort period men det var pga mycket speciella omständigheter.
  • 2009
    Anonym (Katter) skrev 2017-08-14 19:07:54 följande:
    Där jag jobbar så rensar vi både kattlådor och promenerar hundar även under längre perioder
    Vad skönt! Ett djur kan ju betyda så oerhört mycket för välmåendet hos en brukare, jag önskar bara att det borde vara lika i alla kommuner gällande det.
Svar på tråden Kräver jag för mycket av hemtjänsten?