• MollyB

Ivf och pcos

Hej! Jag har med pcos och vi har precis startat vår första ivf-behandling. Tog första tabletten av provera igår för att framkalla mens innan jag börjar med sprutorna. Jag blev väldigt glad när jag hittade denna tråden och är gärna med och pratar om allt som sker. Vi har inte provat andra stimuleringsmedel så jag är inte så insatt i det. På torsdag ska vi på sprutinformation och är lite nervös för att ta sprutorna. Tar ni sprutorna själva eller gör sambon det? Styrkekram till alla som kämpar!

• MollyB

Hej och välkommen ! :D

Kul att du vill vara med o dela med dig !

Sprutorna är ganska enkla, eller det kanske beror på vilka man får. Dem Kommer visa Dig hur man tar dem och så vidare, jag fick testa sticka mig själv när jag var på informationsmötet och det gick så bra så. När det gällde att ta sprutorna så tog jag dem själv, min man är lite rädd för att sticka andra och sig själv haha. Men det har gått väldigt bra ! Du vet inte än vilka sprutor du kommer få ? Kram på dig!

Tack så mycket! :)

Vad skönt att höra att det har gått bra!! Jag tror att jag kommer försöka att ta dem själv utifall att jag måste ta någon spruta när jag är själv. Är lite spruträdd men egentligen mest för blodet som jag antar inte kommer när man tar dessa sprutor? Vad bra att du fick stocka dig en gång på informationsträffen. Jag ska börja med gonal-f! Hur gör ni med jobbet? Har ni sagt till? Kram!

• MollyB

Vad härligt och smidigt att ni fortfarande hade semester vid äggplocket :) Glömde fråga om ditt äggplock i förra inlägget! Stort grattis till 7 ägg! Jag håller tummarna för imorgon!! Jag har hört att det är lätt att bli överstimulerad med pcos? Hur många dagar totalt fick du ta sprutor innan ägglossningssprutan? Fick du ont av sprutorna? Jag har inte hört så mycket om vare sig gonal-f eller menopur men jag håller tummarna för att det ska gå bra. Tack för tipset, jag ska boka in ledig dag för äggplocket. Kan tänka mig att äggplocket gjorde ont. Hoppas det lägger sig snart! Blev du svullen under/efter äggplocket? Oj många frågor här :)

• MollyB

Stort GRATTIS bagagelucka!! Vad härligt med 3 befruktade! Håller tummarna imorgon för er! Du får berätta hur det gick! Har du provat donaferty?

Tack för alla svar! Självklart gör man allt man kan för bebis :) Jag fick väldigt ont och blev svullen när jag spolade äggledarna så därav är jag lite orolig att det ska bli samma sak vid äggplocket men det är såklart värt det :) Vi går på Stockholm IVF, vart går ni?

• MollyB
    Bagagelucka skrev 2017-08-16 17:26:54 följande:

Tack snälla du ! Känns spännande !

Absolut, det är det första jag gör när jag kommer hem haha. Känns bra att få skriva av sig faktiskt. Har inga vänner eller närstående som faktiskt förstår vad man går igenom. Tur att ni finns! :)

Donaferty har jag druckit sen nästa två månader tillbaka, är på min andra förpackning :) tycker mig inte känna / se någon förbättring. Har ju värsta problemen med akne. O då utesluter jag ändå mjölkprodukter, kolhydrater och socker. Har du testat?

Aldrig gjort någon spolning av äggledarna men kan tänka mig att det känns :/

Jag går på CvL ( Carl von Linné) kliniken. Bor i Västerås nu men vi håller på och försöker hitta annat i Sthlm. Är därifrån egentligen, flyttade till Västerås för kärleken. Får man fråga hur gammal du är?

Jag tycker med att det är skönt att få skriva och prata av sig med er som går igenom samma sak :)

Jag har druckit donaferty sedan april. Jag vet inte heller om jag har sett någon direkt förbättring men intalar mig att det är bra för äggen och pcossymptomen och vill inte sluta. Jag har också problem med akne och har precis som du uteslutit mjölk, kolhydrater och socker. Jag har ingen egen mens och har heller inte fått det sedan jag började med donaferty. Har hört vissa som fått tillbaka mensen vilket låter fantastiskt så än finns det hopp :) Är det länge sedan du fick reda på att du har PCO?

Intressant att höra vilka kliniker man går på :) Då kanske det blir Stockholm för er snart då!

Absolut, jag är 29 och min man är 34 :) Får man fråga hur gammal du är?
  • MollyB
    Karins08 skrev 2017-08-16 18:43:28 följande:

Hej!

Jag har PCO och är gärna med här också

Har gjort två misslyckade ivf:er men vid förra uttaget lyckades jag få 5 stycken till frysen också.

Så nu är det dem jag ska "beta" av i första hand. Fick min mens idag så gissar på insättning om ca 2 veckor. Ska bli spännande att se om det känns annorlunda nu när man slipper sprutorna, även om äggplocket varit det värsta för mig. Har tagit flera veckor att återhämta sig efter dem

Testade även letrozol nu i somras när kliniken ändå hade stängt, men det hjälpte ju inte.

Hej och välkommen! :)

Vad härligt att ha fått 5 till frysen. Jag har precis börjat med provera för att få mens så jag har ingen erfarenhet av varken sprutor eller äggplock än. Fick du smärtstillande vid äggplocket och blev du mycket svullen efter det?

Stort lycka till med nästa omgång!
  • MollyB
    Bagagelucka skrev 2017-08-17 18:46:22 följande:

Haha jag är likadan! Intalar mig själv också att det hjälper ! Jag har för mig att man ska ge donaferty 3 månader innan effekt märks. Du är ju ändå på 4e månaden typ. Hmm.. lurendrejeri alltihop haha.

Konstigt att aknen inte försvinner trots man liksom gjort allt rätt/ man ska. Finnarna förstör verkligen mitt självförtroende! :(

Mensen borde ju komma igång av att man äter bättre. Min gör det i alla fall. Förlåt för jag frågar, har du nån övervikt? Tänkte ifall vikten kan vara boven i ditt fall då? . Jag är absolut inte smal, har ju bukfett som vägrar försvinna då jag är smal i armarna och ben.

Fick reda på Att jag hade pcos när jag var 19 då min mens bara försvann och fick akne när jag va 18. Var hos sååå många olika gynekologer men ingen gav mig den diagnosen. Dem sa bara " jaa, detta är ju normalt att hormonerna kommer i obalans, ät p-piller ! " Hade själv forskat på mina symptom, så misstänkte pcos redan innan. Sen träffade jag en bra gynekolog som direkt sa " Du har Pcos" Vilken lättnad det vart!

Så jag har vetat i nästan 10 år nu. Är 27 idag och min man 43 :)

Jag hoppas att det har hjälpt äggkvaliteten! Något bra måste det ju vara och så har man ju folsyran där i med :)

Jag håller verkligen med dig om att akne förstör så mycket! Man kämpar med att äta "rätt" och ändå dyker de upp.. jag har främst problem runt hakan, det typiska när äggstockar och mens inte fungerar. Jag har ingen övervikt, snarare att jag ligger i underkant och gärna får gå upp 1-2 kilo enligt min läkare.

Vad "skönt" ändå att du fick reda på det såpass tidigt även om det var en krånglig väg dit. Och vad glad man blir när man träffar en duktig gynekolog! Jag fick reda på min i feb när jag inte fått mens på ett år. Men misstänkte precis som du att jag hade pcos innan jag fick diagnosen.

Hur känns det att vara ruvare? :) håller tummarna!!
  • MollyB
    Paulina2017 skrev 2017-08-17 21:33:57 följande:

Är det vanligt att äggen inte överlever upptining. Vi hade 3 och vid förra insättningen klarade bara ett upptining. Nu har vi ett kvar. Kliniken påstår 95% att dr överlever.

Jag var på sprutinformation igår och då sa de med att 95% överlever upptining. Hoppas verkligen att det är så även om det inte riktigt känns så från ert resultat. Vad tråkigt att bara ett överlevde men hoppas att det som överlevde är ett riktigt pang-ägg!
  • MollyB
    Karins08 skrev 2017-08-17 23:16:28 följande:

Hej och tack

Jag fick köra med provera denna gång med, efter mitt förra misslyckade ivf hakade min kropp upp. Tydligen en risk med många ägg i kroppen.

Sprutor vänjer man sig snabbt vid så det går nog bra! Jag fick Bemfola och nålen var tunn så den var super. Äggplock utan smärtstillande går nog inte, då skulle man ha mycket ont.. mitt första äggplock var det 6 ägg och det kändes inte så mycket faktiskt, det var hanterbart liksom. Andra gången var det fler men då kände jag inte av smärtstillande så det var tungt.. tog lång tid och fixade det nästan inte. Men det är sällsynt att det är så.

Jag var lite uppsvälld i några dagar efter ÄP men åt smärtstillande och då var det ok. När borde din mens börja tror du?

Tack, ja jag hoppas att jag ska vänja mig vid sprutorna, ser lite läskiga ut men bara att göra :) Jag har förstått att man alltid får smärtstillande vid äggplock nu så det känns bra. Vad jobbigt att du inte kände av smärtstillande senaste gången, vet du om det var någon särskild anledning till det som går att förebygga?

Om mensen kommer efter 3-4 dagar, som kliniken på ett ungefär uppgett, så kommer den komma 27-28 aug. Men jag har hört från flera olika håll att det är väldigt individuellt. Om du med äter provera, när brukar den komma för dig?
  • MollyB
    Paulina2017 skrev 2017-08-18 16:36:08 följande:

Så du har också hört 95% vilken klinik ?

Det känns som att vårt sista då borde överleva. Hoppas verkligen är hemskt att ta hormoner och så får man inte beta förens samma dag.

Det var från Stockholm IVF jag hörde 95%. Vart hörde du? Hoppas att ert sista överlever!
Svar på tråden Ivf och pcos