Inlägg från: Bagagelucka |Visa alla inlägg
  • Bagagelucka

Ivf och pcos

Hej!
    Jag har också pcos och har testat med ägglossningsstiumlerande (letrozol) i flera omgångar men ej lyckats. Nu har vi gått vidare till IVF. Ska ta sista sprutorna idag och imorgon blir det ovitrelle. På tisdag blir det äggplock. Detta är blir första försök. När ska ni göra ert andra? Vilka medel har du använt ?

• Bagagelucka
    Paulina2017 skrev 2017-08-13 15:58:47 följande:

Hej

Vi testade ned letrozol enkel och dubbel inget hände. Vi gick vidare emed ivf där jag svarade bra med gonal f. Vi fick 3 till frysen, fick inte återinföra direkt för risk för överstimulering. Vid frysåterföring i juni tinades 2 men bara en klarade sig som de satte in. Blev tyvärr inget av den utan blödde 11 dagar senare. Nu ska vi stimuleras med tabletter för en återföring av vårt sista i frysen. Är så nervös att de inte ska klara upptining.

Började med 150 gonal f och jag fick många äggblåsor men de blev ändå bara 3 befruktade av totalt 17 ägg de plockade ut.

Vad tråkigt att det inte vart något första gången :( Jag håller tummarna att det blir en liten bebbe denna gång! 

Jag själv tog min ovitrelle spruta ikväll så nu väntar jag tills på tisdag för äggplock. Gör det ont med äggplock? Lite orolig. Är också orolig för att bli överstimulerad så dem inte kan göra ET några dagar senare just pga embryona ska tinas upp och inte överleva.
    Men man får ta det som kommer, hoppas på det bästa och vara förberedd på det värsta. 
    Vad för tabletter stimuleras du med? Letrozol?
  • Bagagelucka
    hanna8911 skrev 2017-08-13 11:50:08 följande:

Hej! Jag har precis som du pco och har kört med letrozole i 4 omgångar men inte blivit något. Nu har vi gått vidare med IVF men tyvärr svarade inte mina äggblåsor alls på den dosen Menopur som jag fick så blev bara en blåsa som mognade ut. Så nya tag i slutet av september! Körde korta protokollet nu och i och med min pco började de på en låg dos men troligtvis var den alldeles för låg... Lycka till till er andra!

Men om du fick en äggblåsa som mognade, fick du ändå inte ta ovitrelle och köra på naturlig väg i så fall? Hur stor dos menopur tog du? Kör också korta protokollet. Jag tog 150 ie  i  7 dagar och sen nedsänkt till 112,5 ie. Ikväll tog jag ovitrelle såå nu väntar jag på tisdag och äggplock.
    Vilken klinik går du på?
  • Bagagelucka

Hej allihopa!
    Idag var jag på äggplock och Fyfan säger jag! Gjorde ont som fan! Fick smärtstillande flera gånger men nej det hjälpte kanske 1 minut om ens det. Nu är är jag hemma och det känns mycket bättre redan som tur är :)
    Fick ut 7 ägg och dem ska göra ICSI. Dem ringer mig imorgon och meddelar hur många som blev befruktade, OM det ens blir några. Hoppet är det sista som lämnar en:)

• Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-15 11:57:53 följande:

Hej! Jag har med pcos och vi har precis startat vår första ivf-behandling. Tog första tabletten av provera igår för att framkalla mens innan jag börjar med sprutorna. Jag blev väldigt glad när jag hittade denna tråden och är gärna med och pratar om allt som sker. Vi har inte provat andra stimuleringsmedel så jag är inte så insatt i det. På torsdag ska vi på sprutinformation och är lite nervös för att ta sprutorna. Tar ni sprutorna själva eller gör sambon det? Styrkekram till alla som kämpar!

Hej och välkommen ! :D
    Kul att du vill vara med o dela med dig !
    Sprutorna är ganska enkla, eller det kanske beror på vilka man får. Dem Kommer visa Dig hur man tar dem och så vidare, jag fick testa sticka mig själv när jag var på informationsmötet och det gick så bra så. När det gällde att ta sprutorna så tog jag dem själv, min man är lite rädd för att sticka andra och sig själv haha. Men det har gått väldigt bra ! Du vet inte än vilka sprutor du kommer få ? Kram på dig!
  • Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-15 16:41:59 följande:

Hej och välkommen ! :D

Kul att du vill vara med o dela med dig !

Sprutorna är ganska enkla, eller det kanske beror på vilka man får. Dem Kommer visa Dig hur man tar dem och så vidare, jag fick testa sticka mig själv när jag var på informationsmötet och det gick så bra så. När det gällde att ta sprutorna så tog jag dem själv, min man är lite rädd för att sticka andra och sig själv haha. Men det har gått väldigt bra ! Du vet inte än vilka sprutor du kommer få ? Kram på dig!

Tack så mycket! :)

Vad skönt att höra att det har gått bra!! Jag tror att jag kommer försöka att ta dem själv utifall att jag måste ta någon spruta när jag är själv. Är lite spruträdd men egentligen mest för blodet som jag antar inte kommer när man tar dessa sprutor? Vad bra att du fick stocka dig en gång på informationsträffen. Jag ska börja med gonal-f! Hur gör ni med jobbet? Har ni sagt till? Kram!

Det är nog en bra idé att du lär dig ta sprutorna själv ifall din sambo ej är hemma eller så. När det kommer till blodet så är det ingenting du behöver oroa dig för, det kommer inget. Det är så smidigt att ta :) däremot så har jag inte tagit gonal-f, jag körde med menopur. Så vågar inte yttra mig om just gonal-f.
    Vi hade tur, har fortfarande semester så slapp sjukanmäla oss :) men jag rekommenderar att den dagen du ska göra äggplock så sjukanmäl dig, du kan ha ont efter och känna dig öm!
  • Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-15 19:13:33 följande:

Vad härligt och smidigt att ni fortfarande hade semester vid äggplocket :) Glömde fråga om ditt äggplock i förra inlägget! Stort grattis till 7 ägg! Jag håller tummarna för imorgon!! Jag har hört att det är lätt att bli överstimulerad med pcos? Hur många dagar totalt fick du ta sprutor innan ägglossningssprutan? Fick du ont av sprutorna? Jag har inte hört så mycket om vare sig gonal-f eller menopur men jag håller tummarna för att det ska gå bra. Tack för tipset, jag ska boka in ledig dag för äggplocket. Kan tänka mig att äggplocket gjorde ont. Hoppas det lägger sig snart! Blev du svullen under/efter äggplocket? Oj många frågor här :)

Tack snälla!! :)
    Det är bara att fråga på! Svarar på det jag kan :D
    Ja dem säger ju att det är lättare att bli det, var själv orolig för det. Tror jag frågade typ 3,4 gånger om jag låg i riskzonen haha. Dem sa senast idag att det inte såg så ut i alla fall. Det kan ju ändras, har själv läst att det är större chans att bli det efter återförandet av embryo. Man får hålla utkik efter symtom!
    Mitt dosschema vart helt katastrofalt egentligen. Tog provera som skulle framkalla mens efter 2-3 dagar efter avslutad kur. Hade aldrig börjat blöda mitt i kuren förr, så klart som fan började jag blöda mitt i! 1 dag innan avslutad kur. Fick panik o hörde av mig till läkaren och han sa att jag skulle fortsätta enligt schema ändå. Meningen var att jag skulle börja spruta den 4e augusti på mensdag 2-3 men vart istället att jag började spruta på mensdag 6! Så jag sprutade från 4e augusti fram tills 12e. Så alltså 9 dagar. I söndags tog jag ovitrelle sprutan. Dem kunde göra liiiite ont, i alla fall menopur sprutorna. Kändes som dem var mer trubbiga än Orgalutran sprutorna faktiskt.
    Äggplocket är inget jag ser fram emot igen om det skulle behövas haha. Men såklart värt det ifall det slutar med en bebis :)
    Vart inte så värst svullen tycker jag, kanske lite grann men inget jag tänker på.
    Vilken klinik går du på?
  • Bagagelucka

Klunken ringde mig precis och kom med besked! 7 ägg varav 5 var mogna och 3 vart befruktade . Så imorgon ska jag dit vid halv 2 och sätta in ett utav dem ! :)

• Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-16 13:20:25 följande:

Stort GRATTIS bagagelucka!! Vad härligt med 3 befruktade! Håller tummarna imorgon för er! Du får berätta hur det gick! Har du provat donaferty?

Tack för alla svar! Självklart gör man allt man kan för bebis :) Jag fick väldigt ont och blev svullen när jag spolade äggledarna så därav är jag lite orolig att det ska bli samma sak vid äggplocket men det är såklart värt det :) Vi går på Stockholm IVF, vart går ni?

Tack snälla du ! Känns spännande !
    Absolut, det är det första jag gör när jag kommer hem haha. Känns bra att få skriva av sig faktiskt. Har inga vänner eller närstående som faktiskt förstår vad man går igenom. Tur att ni finns! :)
    Donaferty har jag druckit sen nästa två månader tillbaka, är på min andra förpackning :) tycker mig inte känna / se någon förbättring. Har ju värsta problemen med akne. O då utesluter jag ändå mjölkprodukter, kolhydrater och socker. Har du testat?
    Aldrig gjort någon spolning av äggledarna men kan tänka mig att det känns :/
    Jag går på CvL ( Carl von Linné) kliniken. Bor i Västerås nu men vi håller på och försöker hitta annat i Sthlm. Är därifrån egentligen, flyttade till Västerås för kärleken. Får man fråga hur gammal du är?
  • Bagagelucka
    hanna8911 skrev 2017-08-16 16:43:28 följande:
    Grattis till er!! Och stort lycka till imorgon!!
    Tack snälla! :)
Svar på tråden Ivf och pcos