Inlägg från: Paulina2017 |Visa alla inlägg
  • Paulina2017

Ivf och pcos

Hej

Är det någon annan där ute som har pco och kämpar med Ivf? Vi misslyckades med första landstingsförsöket och ska snart starta andra.

Vore intressant att höra hur det går för andra i liknande situation.

• Svar på tråden Ivf och pcos
  • Paulina2017

Hej

Vi testade ned letrozol enkel och dubbel inget hände. Vi gick vidare emed ivf där jag svarade bra med gonal f. Vi fick 3 till frysen, fick inte återinföra direkt för risk för överstimulering. Vid frysåterföring i juni tinades 2 men bara en klarade sig som de satte in. Blev tyvärr inget av den utan blödde 11 dagar senare. Nu ska vi stimuleras med tabletter för en återföring av vårt sista i frysen. Är så nervös att de inte ska klara upptining.

Började med 150 gonal f och jag fick många äggblåsor men de blev ändå bara 3 befruktade av totalt 17 ägg de plockade ut.

• Paulina2017
    Bagagelucka skrev 2017-08-13 22:41:00 följande:

Men om du fick en äggblåsa som mognade, fick du ändå inte ta ovitrelle och köra på naturlig väg i så fall? Hur stor dos menopur tog du? Kör också korta protokollet. Jag tog 150 ie  i  7 dagar och sen nedsänkt till 112,5 ie. Ikväll tog jag ovitrelle såå nu väntar jag på tisdag och äggplock.

Vilken klinik går du på?

Hej

Äggplocket känns men du får smärtlindring och gör det ont säger du till så får du mer. Smärta är så olika för alla. Jag tyckte det gjorde ont men jag är ockå också extremt känslig. Jag gör frysåterföring i stimulerad cykel och får progynon och sen lutinus.
  • Paulina2017

Är det vanligt att äggen inte överlever upptining. Vi hade 3 och vid förra insättningen klarade bara ett upptining. Nu har vi ett kvar. Kliniken påstår 95% att dr överlever.

• Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-18 14:30:31 följande:

Jag var på sprutinformation igår och då sa de med att 95% överlever upptining. Hoppas verkligen att det är så även om det inte riktigt känns så från ert resultat. Vad tråkigt att bara ett överlevde men hoppas att det som överlevde är ett riktigt pang-ägg!

Så du har också hört 95% vilken klinik ?

Det känns som att vårt sista då borde överleva. Hoppas verkligen är hemskt att ta hormoner och så får man inte beta förens samma dag.
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-19 20:37:15 följande:

Det var från Stockholm IVF jag hörde 95%. Vart hörde du? Hoppas att ert sista överlever!

Jag hörde de också på Stockholm IVF :)
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-20 06:18:04 följande:

Okej :) Går ni på den kliniken?

Ja det gör vi :) gör ni det också ?
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-20 13:04:04 följande:

Vad kul! Vi går med där :) Vi har bara varit på sprutinformation ännu så vi har inte varit där så mycket. Hur långt har ni kommit?

Vad kul :) det är en jättebra klinik. Vi skrevs in i våras har hunnit en frysåterföring som inte tog sig. Planerar nu för nästa med de sista vi har i frysen. Har sedan 2 landstingsförsök kvar. Sprutorna är bara ovant sen går de på rutin. Har du pco ?
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-20 22:45:19 följande:

Vad härligt att höra att det är en bra klinik :) okej då har ni påbörjat relativt nyss ändå, håller tummarna för nästa försök :) Ja jag har pco. Många verkar säga att det är svårare att veta hur kroppen reagerar på doseringen på sprutorna? När jag får mens (äter provera nu för att få mens) ska jag börja med gonal-f 150. Vad började du på och fick du öka/sänka?

Hej

Jag har ockå pco och svarade bra på medicinerna. Fick ockå s 150 gonal f sänkte i slutet när de kollat att alla äggblåsorna växt bra. Fick ut många ägg men bara 3 som blev befruktade. Jag gick inte sätt in n9tt direkt med risk för överstimulering. Jag blev aldrig övers jag mådde faktiskt helt okej under sprutperioden. Jag tycker det psykiska är värre. Vilken dag är du på med provera ? Skriv meddelande till mig om du vill höras mer .
  • Paulina2017
    Karins08 skrev 2017-08-22 10:39:23 följande:

Jag har tid för VUL den 28:e och FET förmodligen den 4:e September.

Tiden seeeeegar sig fram

Håller med jag har tid för vul 25e och förhoppningsvis FET nästa vecka. Tur att jobbet tar en del tid :)
  • Paulina2017
    Karins08 skrev 2017-08-22 23:33:15 följande:

Men vad kul! Då är vi ju jättesynkade

Ja då kan vi lösa tillsammans vid ruvning. Vågade knappt gå på toa sist för att jag va så rädd för att de skulle skita sig.
  • Paulina2017

Hej

Vad tror ni om att flytta den här gruppen till en sluten grupp på Facebook för oss med pcos som håller på med ivf. Jag tänker att det är lättare att skriva och roligt att få kontakt med andra i samma situation. Tyvärr kan vi inte vara så anonyma men man kan ändå göra den sluten så att bara vi i gruppen kan se vad so skrivs och vilka som är medlemmar. Vad tycker ni ?

• Paulina2017

Absolut det blir toppen. Tänker att den ändå ska handla om just oss med pco eller pcos. Finne en bra grupp för ofrivilligt barnlösa men vi med pco har ju ett särskilt problem. Tänker att vi kan stötta varandra

• Paulina2017
    Fluzzi skrev 2017-08-24 22:46:42 följande:

Hej hej!

Här är en till med pco men som inte börjat med IVF ännu. Vi var på första besöket i maj efter 5 månaders väntetid och det var vid första ultraljudet de upptäckte att jag hade väääldigt många äggblåsor. Lite skumt att aldrig någon annan sagt detta utan bara att jag hade mycket äggreserv vilket är superbra  Tog progesteronprover där värdet var väldigt lågt. Fick prova Letrozol som tyvärr gav mig cystor på båda äggstockarna men inga äggblåsor. Så nu är det en lång väntan som gäller, i jan -18 skulle vi få tid sa dem  Jag blir galet förvirrad av allt för läkaren kunde tydligen inte se någon äggblåsa men jag tycker mig ändå se positivt på äg-test jag gjort nu två dagar i rad... Hur länge har ni hållit på? Jag känner mig som ett nervvrak som alltid får dåliga besked efter att jag varit på kliniken.

Hej

Vart bor du ? Jan 18 låter väldigt längre. Söker ni via landsting ? Äggltest ger ofta falska besked vid och. Har du regelbunden mens ? Det är inte alla gyn som har koll på pco. Tyvärr så får man kriga sig fram för att få rätt hjälp. Jag fick veta i feb men lyckades få en tid redan i mars så vi har hållt sen dess.
  • Paulina2017
    Fluzzi skrev 2017-08-27 22:23:38 följande:

Paulina: Det är tyvärr landstinget och de har monsterlånga väntetider. Vi skickade egenremiss i jan (2017 ;), fick komma på första besök i maj där det konstaterades pco men de ville ta mer prover så fick vänta en månad till. Väldigt lågt progesteronvärde, och pco-äggstockar, fick det konstaterat igen och därmed sattes diagnos att jag sällan eller aldrig ägglossar. Det konstiga är att jag har ALLA symtom. I samband med besöket (som jag krigade mig till) spolades även äggledarna. Vid besöket ville läkaren sätta in Letrozol och sen skulle vi utvärdera efter och det var inget tal om remiss för ivf... Ursäkta sa jag men jag hoppas verkligen att du skriver remiss om köerna är så långa? Lite harklande svarade hon att ja så kan vi ju göra, så behandlar du emellan. Jag fick vid senaste besöket svaret att vid lång väntan ska man ligga på. Herregud vad sjukt det är. Känner mig helt knäckt. Jag kan inte få barn naturligt och dem är kalla och oförstående :( Det är på Sahlgrenska kan jag tillägga. Någon mer som är där för tillfället?

Hej

Vad ledsen jag blir att du blev behandlad så. Kan inte säga annat än att kriga för din sak. Jag fick inte pco bekräftat förns 3e gynekologen. Remiss ska de skriva igen eftersom letrozol inte funkar på alla. Kan du r3sa en bit för att få hjälp gör det. Vi hade tur det tog 2,5 vecka frpn att remissen skickades till att vi klartecken att göra 3 landstingsfin ivf försök. Stå på dig.
  • Paulina2017
    Karins08 skrev 2017-08-29 09:38:52 följande:

Hur gick det med ditt VUL?

Jag får gå igen imorgon, min livmoder var ännu inte tillräckligt tjock

Så nu har jag redan börjat fundera om FET ens går att göra på alla.. hmmm..

Karin gör du stimulerat FET ? Jag äter progynon och slemhinnan var 8mm på dag 12. Så det blir insättning den här veckan. Har man pco är det väld8gr svårt att sätta in i en menscykel som int3 finns.
  • Paulina2017
    Fluzzi skrev 2017-08-30 22:21:44 följande:

Det är skönt att få skriva av sig här lite om detta. Men jag märker vilka stora skillnader i landet det är. Verkar dock bara vara Sahlgrenska som ha sådana monsterlånga väntetider och att vi tyvärr hamnade mitt i. Har vänner som inte behövt vänta såhär länge. Jag frågade om köpt vård och det fanns något i Linköping, men det betyder nästan 3 timmars bilfärd och det funkar inte i vår vardag. Dem skrev remissen i juni så sammanlagt blir det 7 månaders väntan. Jag trodde att man redan var inne i systemet när man kom till reproduktion men icke  Men vill även fråga, när ni var på ett första samtal för ivf, tog det lång tid innan de satte in behandling?

Hej

Nä när du väl är gjort utredning med spermaprov och allt så går det fort. I princip starta vid nästkommande mens om man kör korta protokollet. Vi var på första besöket i mars och sen körde vi igång, äggplock blev typ i maj. Det tar tid med ivf tyvärr. När vi väl fick remiss så var det bara boka besök och sätta igång. Jag förstår att ni inte kan resa 3 timmar. Hoppas ni får komma igång snart.
Svar på tråden Ivf och pcos