• Anonym (Bloggare)

Hur många läsare på blogg i början?

Jag har startat en blogg och lagt mycket tid på design, texter och bilder. Jag satsar på ett område.

Men efter 1,5 vecka har jag bara cirka 10 läsare (bortsett från familj och vänner). Vissa dagar har jag varit uppe i 30 men det är nog folk som mest tittat vad det är. Betyder det att min bloggs koncept förmodligen är lite ointressant? Hur många hade ni i början och sedan?

• Svar på tråden Hur många läsare på blogg i början?
  • telly

Tror inte folk följer bloggar som förut.

Hur når dom till din blogg?

Reklam?

Många marknadsför ju sin blogg genom att kommentera andras bloggar och ha med sin blogg som länk.

BF feb 2018
  • Anonym (Bloggare)
    telly skrev 2017-08-11 13:43:58 följande:

Tror inte folk följer bloggar som förut.

Hur når dom till din blogg?

Reklam?

Många marknadsför ju sin blogg genom att kommentera andras bloggar och ha med sin blogg som länk.

Ja så kanske det är, vad tråkigt! Jag kommenterar på andra sidor och använder instagram. Kanske är dunt att satsa så mycket på det om det är döende..
  • Anonym (besökare?)

går det att se ip-adress på besökarna eller är det bara antalet som besöker? Jag är nyfiken på detta :P!  Dessutom så tror jag i genomsnitt så får man fler besökare om en är populär i andra sociala medier som i facebook eller twitter och det hjälper om man är kändis typ

• missloco

Tror blogg är lite ute nu tyvärr, de är sällan man hör "vilka bloggar läser du?" De är mer "följer Du hen?"

Så satsa på en grym instagram och kör "händelse" istället för blogg :)

Även att du får rikta din sida åt ett håll hälsa, mamma sida osv inte ha " mitt liv i bilder" eller liknande. Fånga upp följare via hashtags via intresse mm.

• Anonym (Bloggare)
    missloco skrev 2017-08-11 13:58:03 följande:

Tror blogg är lite ute nu tyvärr, de är sällan man hör "vilka bloggar läser du?" De är mer "följer Du hen?"

Så satsa på en grym instagram och kör "händelse" istället för blogg :)

Även att du får rikta din sida åt ett håll hälsa, mamma sida osv inte ha " mitt liv i bilder" eller liknande. Fånga upp följare via hashtags via intresse mm.

Men det jag skriver om tror jag få läser/söker efter på Instagram. är inte insta mer hår, smink och träning typ?
  • John22

Låter helt normalt. Det tar tid att bygga upp en läsarkrets. Du bör även skaffa dig lite kunskaper om sökmotoroptimering och ha lite koll på vad nyckelord är och hur dessa nyttjas.

Håll koll på generella trender i internetvärlden och försök klämma in dem i bloggarna.

• missloco
    Anonym (Bloggare) skrev 2017-08-11 14:23:23 följande:

Men det jag skriver om tror jag få läser/söker efter på Instagram. är inte insta mer hår, smink och träning typ?

Får jag fråga vad du skriver om?

Jag kollar runt mycket på instagram och ALLT finns där. Allt från radioprogrammen till psykis ohälsa.

Bild med text är väl nästan desamma som en blogg? Sedan gör det stor skillnad om de har egen domän eller har tex xxxx.blogg.se.
  • Anonym (Bloggare)
    missloco skrev 2017-08-11 14:37:32 följande:

Får jag fråga vad du skriver om?

Jag kollar runt mycket på instagram och ALLT finns där. Allt från radioprogrammen till psykis ohälsa.

Bild med text är väl nästan desamma som en blogg? Sedan gör det stor skillnad om de har egen domän eller har tex xxxx.blogg.se.

Men hur mycket text får plats på instagram det är frågan? Jag är utbildad psykolog och bloggar inom KBT.
  • Anonym (Bloggare)
    John22 skrev 2017-08-11 14:23:43 följande:

Låter helt normalt. Det tar tid att bygga upp en läsarkrets. Du bör även skaffa dig lite kunskaper om sökmotoroptimering och ha lite koll på vad nyckelord är och hur dessa nyttjas.

Håll koll på generella trender i internetvärlden och försök klämma in dem i bloggarna.

Okej så det är inte nödvändigtvis ett tecken på att jag gör något fel eller skapat något ointressant?
  • John22
    Anonym (Bloggare) skrev 2017-08-11 15:26:28 följande:
    Okej så det är inte nödvändigtvis ett tecken på att jag gör något fel eller skapat något ointressant?
    Nej, folk måste helt enkelt ha tid på sig att hitta bloggen. Det kan krävas månader av kontinuerligt skrivande för att börja se större mängder besökare, förutsatt att det faktiskt finns ett intresse.

För att rankas bra på Google krävs regelbundna och kvalitativa uppdateringar, helst dagligen. Kolla som sagt upp nyckelord och hur de fungerar, och försök att inkludera några relevanta länkar i varje inlägg, det gillar Google. Antingen till egna relaterade inlägg du skrivit eller till utomstående sidor.
  • Anonym (Bloggare)
    John22 skrev 2017-08-11 15:32:20 följande:
    Nej, folk måste helt enkelt ha tid på sig att hitta bloggen. Det kan krävas månader av kontinuerligt skrivande för att börja se större mängder besökare, förutsatt att det faktiskt finns ett intresse.

För att rankas bra på Google krävs regelbundna och kvalitativa uppdateringar, helst dagligen. Kolla som sagt upp nyckelord och hur de fungerar, och försök att inkludera några relevanta länkar i varje inlägg, det gillar Google. Antingen till egna relaterade inlägg du skrivit eller till utomstående sidor.
    Okej tack för tipsen - det uppskattar jag! Kvalité satsar jag mycket på.
    Har försökt skaffa tillägg för att hitta bra nyckelord men eftersom jag än så länge inte betalar så får jag inte använda det. Vill först se om intresse finns innan jag skaffar domän och hela paketet.
Svar på tråden Hur många läsare på blogg i början?