• Kinao

Livsförsäkring- vem ärver?

Min pappa gick bort för ett tag sedan och jag har nu hittat en livsförsäkring han har tecknat.

Han ägde och bodde i en villa själv. Dock stod han skriven på sin tjejväns adress pga olika skäl (skyddad identitet för längesedan bla.)

På försäkringen stod det att belopp betalas ut till förmånstagare i följande ordning.

1. Maka/make/sambo

2. Barn

Kan detta göra det svårt för mig att få ut försäkringspengarna fastän han bodde i huset han ägde och inte adressen som han står skriven på? Får denna tant som tar hand om hans post dessa pengar eftersom det ser ut som dom var "sambos"?

• Svar på tråden Livsförsäkring- vem ärver?
  • Franck på iPhone

Mycket intressant fall. Exakt hur försäkringsbolaget går tillväga i detta fall kan jag inte svara på. Men förslagsvis så ringer du till försäkringsbolaget och förklarar situationen.

Rent juridiskt får du utgå ifrån vad försäkringsbolagets definition av sambo är. Jag tror att de flesta försäkringsbolag utgår idag från sambolagens mycket diffusa definition av sambo. Den är: bo ihop, ha sex och visst gemensamt hushåll. Detta ska i typfallet varat minst 6 månader. Om personen är skriven på den andres adress utgår man normalt från att paret är sambos. Skulle det komma till konflikt om huruvida någon är sambo eller inte när denne person är skriven på den andres adress måste alltså den som hävdar annat bevisa att de inte är sambos. Så om tanten mot förmodan hävdar att de var sambos så måste du bevisa att de inte var det.

Det finns alltså på grund av denna idiotiska lag en liten risk för att tanten kan göra ett statligt sanktionerat försäkringsbedrägeri.

Svar på tråden Livsförsäkring- vem ärver?