Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
Nej, barnen går efter sina föräldrars tider och det gäller alla kommuner. Vill du hämta dem tidigare någon dag så är det naturligtvis ok.
Det finns även domar att hänvisa till om det behövs.
Nej, barnen går efter sina föräldrars tider och det gäller alla kommuner. Vill du hämta dem tidigare någon dag så är det naturligtvis ok.
Det finns även domar att hänvisa till om det behövs.
Fast 16:30 och 16:45 låter väldigt sent för de äldsta som ändå är rätt små? Har de så långa dagar varje vecka eller är det bara pappan som du inte utnyttjar sin lagstadgade rätt att arbeta deltid ens ett par dagar varannan vecka?
Jag skulle aldrig skaffa ett barn till om jag var ekonomiskt tvungen att ha en sexåring på så långa dagar och jag skulle inte skaffa barn med en man som inte prioriterade barnen. Har pojken adhd har han väl extra stort behov av lugn och ro?
Men det är pappans ansvar inte ditt. Även om jag skulle hämta dem tidigt varje dag,troligen skulle de bli lugnare av kortare dagar. Hämta båda samtidigt efter mellanmålet?
Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.
Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.
Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.
Hur många skulle vilja skaffa barn med någon som hade barn sedan tidigare då..?
Barnens vistelsetider utgår från vårdnadshavarens arbetstider (ibland får barnen gå längre, i kommunen jag arbetar har alla barn rätt till 35h/vecka oavsett vad föräldrarna gör). Vad du som ej är vårdnadshavare gör har förskola och fritids inget med att göra. Så ingen kommer tvinga dig att hämta bonusbarnen. Dock kan jag ju undra varför man väljer att skaffa barn och bilda familj om man inte tänker leva fullt ut som en familj vilket ju innebär att barnen sedan tidigare åtminstone av er borde betraktas likadant som det gemensamma barnet oavsett hur förskola och fritids ser på det. Hade aldrig bildat en ny familj med någon som inte såg det som självklart att barn sedan tidigare skulle ingå på alla sätt vilket för mig innefattar att den som slutar tidigast hämtar, den som är närmast till hands hjälper med toalettbesök osv. Tycker det blir en väldigt skev familj om medlemmarna ska ingå på olika nivåer.
Hennes fulla rätt enligt lagen men det har ju också gjort att sonen känner sig utanför och inte lika delaktig i familjen. För hans del hade det gjort skillnad om hon iaf ibland hade hämtat honom tidigare, hennes agerande har skadat deras relation. Hon har tydligt visat att han inte är en lika stor del i familjen från hennes håll.
Nej boka inte möte! Fortsätt bara med att vårdnadshavaren, alltså pappan, lämnar sina tider.
När det är hans tur att vara föräldraledig får barnen kortare dagar.