• Ess

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Nej, barnen går efter sina föräldrars tider och det gäller alla kommuner. Vill du hämta dem tidigare någon dag så är det naturligtvis ok.
    Det finns även domar att hänvisa till om det behövs.

• Ess
    Anonym (C) skrev 2017-08-10 18:38:36 följande:

Fast 16:30 och 16:45 låter väldigt sent för de äldsta som ändå är rätt små? Har de så långa dagar varje vecka eller är det bara pappan som du inte utnyttjar sin lagstadgade rätt att arbeta deltid ens ett par dagar varannan vecka?

Jag skulle aldrig skaffa ett barn till om jag var ekonomiskt tvungen att ha en sexåring på så långa dagar och jag skulle inte skaffa barn med en man som inte prioriterade barnen. Har pojken adhd har han väl extra stort behov av lugn och ro?

Men det är pappans ansvar inte ditt. Även om jag skulle hämta dem tidigt varje dag,troligen skulle de bli lugnare av kortare dagar. Hämta båda samtidigt efter mellanmålet?

Det tycker jag snarare låter som en helt normal hämttid för en heltidsarbetande förälder.
    Har barnet speciella behov så är det ännu större anledning till att låta det gå kvar tills pappan slutar på kvällen.

• Ess
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-10 21:00:54 följande:
    Vart ska jag göra av det lilla barnet då tycker du? Om jag måste vara hemma med de stora barnen kan jag ju inte lämna bort bebisen. Självklart kommer vi att ha egentid var för sig med de stora barnen men de första månaderna har jag inga planer på att lämna bort min bebis.
    Jag tror att hon menade att du OCH bebisen skulle hämta det ena barnet tidigare ena gången och det andra barnet nästa gång.
  • Ess
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-10 20:55:03 följande:
    Om bonusarna varit mina biologiska hade jag nog inte valt att skaffa en till utan nöjt mig med två barn. Nu vill jag dock uppleva att få ett biobarn. Jag vill såklart att de ska vara involverade, men vill inte vara ensam och ha ansvar för tre barn större delen av dagarna. Tror inte heller att de kommer tycka om att vara hemma med mig så mycket eftersom jag inte kommer att kunna åsidosätta ett spädbarn för att underhålla och medla mellan två syskon som bråkar.
    Nä deras tur att va hemma mer kommer när det blir pappans tur att ta över föräldraledigheten.
    Jag skulle själv aldrig valt att ha makens barn hemma hos mig om de inte var stora nog att klara sig helt själva.
  • Ess
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:39:07 följande:

Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.

Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.

Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.

Därför att förälderns betalningsförmåga ökar om hen är sammanboende. Så det rör sig egentligen inte alls om din lön som sådan.

Jag hade dragit Nattis vistelsen vidare eftersom din sambo inte är ansvarig för ditt barn. Har dom special bestämmelser på Nattis så hade jag börjat söka nytt jobb, för jag skulle inte vilja tvinga mitt barn på min sambo.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-08-11 07:08:49 följande:
    Tänker man så birde hon inte skaffat denna unge heller!
    ADHD är ärftligt så det blir nog bara en unge för ts om hon ska orka?!
    Går inte ens att jämföra egna och andras ungar. Jag skulle aldrig ställa upp och barnvakta andras ungar.
  • Ess
    Brumma skrev 2017-08-11 11:12:47 följande:
    Fast förskolan har väl inte sagt ngt?

Din sambo fortsätter att gå efter sina tider.

Går ni efter dina idag? Hämtar du barnen tidigare om du är hemma inman din sambo?
    Nä precis, varför ta upp något som är helt självklart. Det är ju bara att öppna upp för personalens personliga åsikter.
  • Ess
    Miss Skywalker skrev 2017-08-11 17:33:57 följande:

Hur många skulle vilja skaffa barn med någon som hade barn sedan tidigare då..?

Haha, inte speciellt många.
  • Ess
    Anonym (Pedagog) skrev 2017-08-12 07:42:17 följande:

Barnens vistelsetider utgår från vårdnadshavarens arbetstider (ibland får barnen gå längre, i kommunen jag arbetar har alla barn rätt till 35h/vecka oavsett vad föräldrarna gör). Vad du som ej är vårdnadshavare gör har förskola och fritids inget med att göra. Så ingen kommer tvinga dig att hämta bonusbarnen. Dock kan jag ju undra varför man väljer att skaffa barn och bilda familj om man inte tänker leva fullt ut som en familj vilket ju innebär att barnen sedan tidigare åtminstone av er borde betraktas likadant som det gemensamma barnet oavsett hur förskola och fritids ser på det. Hade aldrig bildat en ny familj med någon som inte såg det som självklart att barn sedan tidigare skulle ingå på alla sätt vilket för mig innefattar att den som slutar tidigast hämtar, den som är närmast till hands hjälper med toalettbesök osv. Tycker det blir en väldigt skev familj om medlemmarna ska ingå på olika nivåer.

Jag hade precis som sextiotalist valt bort ett sådant förhållande. 
    Hur gärna du än vill leka kärnfamilj, så kommer ni aldrig någonsin att bli en sådan. Det kommer alltid att va skillnad mellan era barn, både gällande känslorna till och från respektive förälder, den andra föräldern, och era barns respektive släkt. Barnen kommer alltid att ha olika grundförutsättningar med sig.

Varför förväntar du dig att din partner ska hämta ditt barn och sen va barnvakt tills du kommer hem?
    Jag tex har ett eget liv och om du insisterat på att jag skulle hämta ditt barn tidigt, så vill det till att ditt barn klarade av att va ensam hemma, annars hade hen fått en snabbkurs när jag stack iväg.
  • Ess
    Anonym (Pedagog) skrev 2017-08-12 22:28:23 följande:
    Var har jag skrivit att jag har egna barn eller att detta är vad jag önskar MINA barn? Jag skriver utifrån det perspektiv jag sett andra barn i samt ur mitt eget SOM BARN. INTE som förälder som vill ha hjälp med barn som inte är partnerns. Jag har haft en en bonuspappa som inkluderade mig som familj och gjorde allt praktiskt som en förälder gör och en bonusmamma som tyckte om mig men ändå inte lät mig ingå med samma självklarhet som hennes eget barn. Jag vet vilket jag och mitt syskon föredrog och önskar därför inte att andra barn ska behöva känna som jag gjorde i den ena bonusfamiljen jag växte upp i. Vuxna gör egna val i familjelivet, det gör inte barn och därför tycker jag att deras perspektiv är viktigare än vuxna som aktivt valt att skaffa barn med någon som redan har barn men inte vill behöva ta ansvar för det. Sedan är det såklart olika hur nära man kommer varandra och hur gamla barnen är när man träffas. Vill barnen hellre vara på fritids till kl 17 än att gå hem 15 och hänga med bonusen är det ju ingen som säger att de inte ska få göra det men att själv välja att starta en bonusfamilj men inte vilja behöva inkludera bonusarna för mycket tycker jag är fel mot barnen som inte fått välja alls.
    Som sagt så skulle jag aldrig ställa upp som barnvakt åt någon annans ungar som inte klarar sig ensamma. De har två föräldrar som får lägga upp umgänget efter hur de finner lämpligast med tanke på barnets omvårdnad, vill de att deras barn ska gå hem kl 15 så får de ju se till att ordna det.
    Deras ungar finns inte ens på min prioriteringslista och hade fått gå på dagis/fritids tills deras förälder hämtade dem, sen får du ju självklart tycka vad du vill om det. 

Hur ser du egentligen till barnets perspektiv om jag skulle hämta hem det, sen hade jag bara suttit irriterat och väntat tills föräldern kommit hem, eller så hade jag gett mig iväg och lämnat barnet ensamt.

• Ess
    Anonym (eget val) skrev 2017-09-23 09:37:24 följande:

Hennes fulla rätt enligt lagen men det har ju också gjort att sonen känner sig utanför och inte lika delaktig i familjen. För hans del hade det gjort skillnad om hon iaf ibland hade hämtat honom tidigare, hennes agerande har skadat deras relation. Hon har tydligt visat att han inte är en lika stor del i familjen från hennes håll. 

Men faktum är att han inte är en del av hennes familj.
    Pappan hämtade väl tidigt när han var ledig med småbarnen?
  • Ess
    Anonym (Dr) skrev 2017-09-23 09:02:24 följande:

Nej boka inte möte! Fortsätt bara med att vårdnadshavaren, alltså pappan, lämnar sina tider.

När det är hans tur att vara föräldraledig får barnen kortare dagar.

Nej, finns absolut ingen anledning att öppna upp till en massa personligt tyckande från personalens sida.
  • Ess
    Brumma skrev 2017-09-28 12:14:12 följande:
    Håller med här.

Både ESS och anonym (eget val) verkar glömma att alla inte ser saken likadant..

Min bonusdotter har mig angiven som mamma på Facebook - jag är familj. Hennes mammas nya är "mammas partner", även om han är pappa till hennes syskon. Det är inte så att hon ogillar honom, tvärtom gillar hon honom, men de är inte "familj" per automatik.
    Faktum är ju att den "bonusmamman" vi kommenterar inte ser det barnet som en del av sin familj. 
    Att man inte blir en familj bara för att man flyttar ihop, måste ju du också hålla med om. Det tar tid att bygga upp, och många hittar andra sätt som funkar bättre eller sämre.
  • Ess
    Anonym (eget val) skrev 2017-09-27 22:17:09 följande:
    Det är väl klart att han är en del i hennes familj, de bor liksom ihop halva tiden i deras liv och hon är mamma till hans syskon. 

Och ja, självklart hämtade pappan när han var ledig med syskonen. 
    NEJ, han blir inte en del av hennes familj bara för detta du nämner. 

Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?