Inlägg från: Anonym (Pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagog)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Barnens vistelsetider utgår från vårdnadshavarens arbetstider (ibland får barnen gå längre, i kommunen jag arbetar har alla barn rätt till 35h/vecka oavsett vad föräldrarna gör). Vad du som ej är vårdnadshavare gör har förskola och fritids inget med att göra. Så ingen kommer tvinga dig att hämta bonusbarnen. Dock kan jag ju undra varför man väljer att skaffa barn och bilda familj om man inte tänker leva fullt ut som en familj vilket ju innebär att barnen sedan tidigare åtminstone av er borde betraktas likadant som det gemensamma barnet oavsett hur förskola och fritids ser på det. Hade aldrig bildat en ny familj med någon som inte såg det som självklart att barn sedan tidigare skulle ingå på alla sätt vilket för mig innefattar att den som slutar tidigast hämtar, den som är närmast till hands hjälper med toalettbesök osv. Tycker det blir en väldigt skev familj om medlemmarna ska ingå på olika nivåer.

• Anonym (Pedagog)

Klarar man inte av att leva som en familj och står så pass långt ifrån barnen att de inte vill bli hämtade eller hjälpta av bonusföräldern tycker jag inte att man ska skaffa barn och leva som en familj där några av barnen inte ingår fullt ut. Det är skillnad på att bara vara tillsammans med någon som har barn och att faktiskt bilda familj ihop. Vill man inte vara familj och hjälpas åt med alla som bor i hemmet anser jag att det är bättre för alla om man blir ihop med någon som inte har barn sedan tidigare eller att man håller sig till att enbart vara ett par och inte en familj. Sedan finns det inget som säger att man måste vara med alla barn hela tiden för det. Finns gott om tid att göra saker som förstagångsförälder medan barnen är i skolan utan att de behöver vara kvar till sena eftermiddagen. Man gör som man vill men min erfarenhet är att barn som inte inkluderas helt i familjen påverkas negativt av det vilket inte är ett dugg konstigt. Är barn inblandade så tycker jag att de är mycket viktigare att ta hänsyn till än de vuxna.

• Anonym (Pedagog)
    Ess skrev 2017-08-12 08:35:35 följande:
    Jag hade precis som sextiotalist valt bort ett sådant förhållande. 
    Hur gärna du än vill leka kärnfamilj, så kommer ni aldrig någonsin att bli en sådan. Det kommer alltid att va skillnad mellan era barn, både gällande känslorna till och från respektive förälder, den andra föräldern, och era barns respektive släkt. Barnen kommer alltid att ha olika grundförutsättningar med sig.

Varför förväntar du dig att din partner ska hämta ditt barn och sen va barnvakt tills du kommer hem?
    Jag tex har ett eget liv och om du insisterat på att jag skulle hämta ditt barn tidigt, så vill det till att ditt barn klarade av att va ensam hemma, annars hade hen fått en snabbkurs när jag stack iväg.
    Var har jag skrivit att jag har egna barn eller att detta är vad jag önskar MINA barn? Jag skriver utifrån det perspektiv jag sett andra barn i samt ur mitt eget SOM BARN. INTE som förälder som vill ha hjälp med barn som inte är partnerns. Jag har haft en en bonuspappa som inkluderade mig som familj och gjorde allt praktiskt som en förälder gör och en bonusmamma som tyckte om mig men ändå inte lät mig ingå med samma självklarhet som hennes eget barn. Jag vet vilket jag och mitt syskon föredrog och önskar därför inte att andra barn ska behöva känna som jag gjorde i den ena bonusfamiljen jag växte upp i. Vuxna gör egna val i familjelivet, det gör inte barn och därför tycker jag att deras perspektiv är viktigare än vuxna som aktivt valt att skaffa barn med någon som redan har barn men inte vill behöva ta ansvar för det. Sedan är det såklart olika hur nära man kommer varandra och hur gamla barnen är när man träffas. Vill barnen hellre vara på fritids till kl 17 än att gå hem 15 och hänga med bonusen är det ju ingen som säger att de inte ska få göra det men att själv välja att starta en bonusfamilj men inte vilja behöva inkludera bonusarna för mycket tycker jag är fel mot barnen som inte fått välja alls.
  • Anonym (Pedagog)

Det handlar inte om att tvinga på barn någonting utan att ERBJUDA. Vidrigt hur vuxna människor sitter och rättfärdigar sina egoistiska val och ska ha så mycket rättigheter i allt. Vuxna är inte viktigare än barn.

Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?