Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
Nej det behöver du inte. Säger dagus/fritids så överklaga. De som gjort det får alltid rätt i högre instans. Dina bonusbarn är inte ditt ansvar om vi ska hårdra det
Nej det behöver du inte. Säger dagus/fritids så överklaga. De som gjort det får alltid rätt i högre instans. Dina bonusbarn är inte ditt ansvar om vi ska hårdra det
Barnens vistelsetider utgår från vårdnadshavarens arbetstider (ibland får barnen gå längre, i kommunen jag arbetar har alla barn rätt till 35h/vecka oavsett vad föräldrarna gör). Vad du som ej är vårdnadshavare gör har förskola och fritids inget med att göra. Så ingen kommer tvinga dig att hämta bonusbarnen. Dock kan jag ju undra varför man väljer att skaffa barn och bilda familj om man inte tänker leva fullt ut som en familj vilket ju innebär att barnen sedan tidigare åtminstone av er borde betraktas likadant som det gemensamma barnet oavsett hur förskola och fritids ser på det. Hade aldrig bildat en ny familj med någon som inte såg det som självklart att barn sedan tidigare skulle ingå på alla sätt vilket för mig innefattar att den som slutar tidigast hämtar, den som är närmast till hands hjälper med toalettbesök osv. Tycker det blir en väldigt skev familj om medlemmarna ska ingå på olika nivåer.
Klarar man inte av att leva som en familj och står så pass långt ifrån barnen att de inte vill bli hämtade eller hjälpta av bonusföräldern tycker jag inte att man ska skaffa barn och leva som en familj där några av barnen inte ingår fullt ut. Det är skillnad på att bara vara tillsammans med någon som har barn och att faktiskt bilda familj ihop. Vill man inte vara familj och hjälpas åt med alla som bor i hemmet anser jag att det är bättre för alla om man blir ihop med någon som inte har barn sedan tidigare eller att man håller sig till att enbart vara ett par och inte en familj. Sedan finns det inget som säger att man måste vara med alla barn hela tiden för det. Finns gott om tid att göra saker som förstagångsförälder medan barnen är i skolan utan att de behöver vara kvar till sena eftermiddagen. Man gör som man vill men min erfarenhet är att barn som inte inkluderas helt i familjen påverkas negativt av det vilket inte är ett dugg konstigt. Är barn inblandade så tycker jag att de är mycket viktigare att ta hänsyn till än de vuxna.