missloco skrev 2017-08-11 12:13:23 följande:
Så skönt att höra att du förstår mig! Hur har du det nu med din relation? Vad har hjälpt?
Allt du skriver vet jag egentligen man man kanske måste höra det utifrån. Det är så från och till att det blir jobbigt. Direkt efter de kom hem då jag inte fick hänga med sa hon "köpt Goa saker till dig, lägger in de i kylen" jag undrar varför hon är snäll och köper saker men jag fick inte hänga med?
Senare tog jag på mig kläderna jag hade köpt dagen innan då sa hon "vilken fin kjol du köpt, riktigt snygg" dagen innan hade hon ingen lust att kolla vad jag köpt men ville visa syster vad hon köpt till henne.
Jag har så svårt att "hänga med". Det är de stora problemet känner jag.
Det som hjälpt mkt är att inte ge en reaktion på saker som jag vet att hon ger som en provokation mot mig för hon vill verkligen ha en reaktion och det tror jag är så med din mor oxå och det är drf det skiftar så från dag till dag.
Som tex när jag var gravid så kom hon med en kommentar som i stort sätt handlade om att min man skulle hindra henne att träffa sitt barnbarn när han kommit till världen. Och ist för att bli arg och irriterad på henne så frågade jag ist väldigt pedagogiskt "menade du verkligen det du just sa?" Då fick hon tänka på vad hon sade och kom då på hur det lät och ångrade sig då! Och jag har ofta gjort så och det har blivit lite bättre, DOCK kommer det dagar hon är spydig/elak/bitter och svär i alla meningar och ska hugga på minsta lilla och då avslutat jag samtalet snabbt och väntar till att hon hör av sig nästa gång för då hinner hon få tanken " har jag gjort nått?".
Det där med att hon helt plötsligt blir snäll ingår den den "psykiska rubbningen" som jag misstänker ligger bakom iaf hos min mor. Och det är inget dom styr att idag ska jag vara snäll eller så utan det handlar nog mer om att, har jag vaknat på fel sida så ska alla andra se det oxå eller tvärt om att idag har jag vaknat och var glad nu ska jag vara överdrivet trevlig. Men det tänker dom inte så dom själva hör det utan det sker undermedvetet. Det är bara för oss att lära hur VI ska hantera det för dom kommer aldrig ändra sig tyvärr.
Det är en jobbig situation du sitter i men man får försöka hitta ett sätt som du kan hantera det på bästa sätt så inte du allt för påverkad av hennes beteende. Ignorera när dumheterna kommer, fråga lugnt och stilla om hon menade så som hon sade eller liknande.