Min mamma är elak
Jag vet inte hur jag skall förklara denna situationen för att jag spekulerar mycket i hur och varför det har blivit såhär.
Kan börja med att nämna att jag är 26 år och min syster är 24 år.
Jag var ett ganska stökigt barn, väldigt envis men samtidigt alltid väldigt snäll och ödmjuk. Min syster var den blyga och sa inte mycket. Förstår sällan känslor om man pratar med henne, hon är ganska hård i sina tycken men säger sällan något.
Jag flyttade tidigt hemifrån (15år) pluggade och jobbade samtidigt, alltid varit väldigt självständig men min mamma var väldigt elak när vi bråkade även om det inte alltid var jag som började.
Hon har alltid lagt allt på mig hur jag är som person och aldrig sagt förlåt Eller att hon gjort fel. Det låter alltid "du kunde" "du gjorde" fast jag gjorde vissa saker för att hon ställt till det. Jag var stökig och drack/festade men jag hade aldrig regler heller.
Nu många år senare senare, festar aldrig, jobbet mestadels, reser, läser och ja har ett vuxet liv. Bostadsrätt och tjänar mer än medel. Men det känns som att min mamma inte släpper de gammal. När vi är på semester så fryser hon ut mig helt, säger inget utan att hela familjen hoppar in i bilen och lämnar mig utanför. De planerar restaurangbesök utan mig. När jag frågar om jag får följa med så säger hon "jag tror inte det". Då frågar jag varför? "Du skrek på mig"
Vilket jag inte gjort. Insident i början av semestern när jag skulle gå hem från ett köpcentrum som de körde mig till (familjen skulle åka tillbaka direkt efter handlingen sa de 3 ggr) och sedan när jag kom hem (3 t senare) så var jag utelåst för att de valde att stanna kvar och äta (hela familjen). Jag ringde innan jag gick hemåt för att inte bli utelåst men ingen svarade när jag ringde. Detta är ett väldigt bra exempel på hur hon fungerar för då när jag får gå i värmen mitt på dagen 7 km för att de inte svarat så "kunde Du ringt vidare till alla" men hon vad online när jag ringde henne. Alltid lägga allt över på mig.
När vi är hemma i Sverige så är de bättre och hon kan prata med mig. Jag funderar på om allt detta är för att jag är identisk min far? Min mamma sa alltid varje dag när jag var liten "usch nu ser du ut som din far" "gör inte så, du ser ut som din pappa" eller om det bara sker att hon stör sig när vi är under samma tak? Jag kan aldrig vara mig själv, hur glad och positiv jag än är så är hon bitter tillbaka eller svarar inte alls.
Jag frågade igår om jag skulle visa de jag köpt "nej jag orkar inte nu" sedan går det två minuter så ropar hon på min syster "kan du hämta shoppimgpåsen, jag har köpt saker åt dig jag kan visa". Detta är så djupt, jag kan knappt sluta gråta. Känner inte igen mig själv.. jag som alltid får höra hur glad och positiv tjej jag är av exakt all andra. Men min mor ser inget av det.
Jag vet inte hur bra jag förklarat allt eller vet inte vad jag förväntar mig för svar heller. Kanske någon som kan se det utifrån eller känner igen sig?