Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Elak styvpappa

Har börjat tänka tillbaka på min barndom väldigt mycket senaste tiden och kommit fram till att mycket av min osäkerhet, dåliga självkänsla m.m beror på min styvpappa. Han var inte snäll mot mig när jag var liten (är 25 år idag). Självklart hade han sina stunder då han var snäll och allt det där men det är ingenting jag egentligen minns. Kommer endast ihåg alla gånger han varit elak och jag önskat att han dog.

Minns en händelse så väl. Jag var upp över öronen förälskad i min första pojkvän, var nog 14-15 då. Jag tog min styvpappas telefon i smyg och ringde honom sent en kväll och styvpappa kom på mig och blev så arg. Han sa "Hade det varit lagligt att hänga barn så hade jag gjort det". Det är ett minne som etsat sig fast. Han har kallat mig idiot och cp, tryckt upp mig mot en vägg, kallat mig och min pojkvän (som jag hade när jag var 14-15) för dumma i huvudet när vi råkat köpa fel sladd till min tv. Han skrek jämt på mig när vi gjorde matteläxa för att jag inte förstod. Det har gett mig jätte dåligt självförtroende genom hela min skolgång. Fick godkänt i matte för första gången på gymnasiet och jag var så glad. Samma sak nör vi övningskört, tillslut sket jag i mitt körkort för det var förenat med grov ångest. Det är mer saker men det orkar jag inte skriva om. Jag har hela tiden känt att han inte gillat mig tillräckligt mycket.

Han har dock bättrat sig genom åren, väldigt mycket. Men som i lördags kom det spydiga kommentarer. Är gravid i vecka 32 och har ont i ryggen. Då sa han "ja det är så synd om dig, det finns så många kvinnor som har som du. Det är självförvållat"

Blir så jävla arg när jag tänker på allt han sagt och gjort mot mig. Blir extra känslig nu när jag ska få mitt första barn. Kommer aldrig tillåta han ens höja rösten mot henne, då bryter jag kontakten direkt för hon ska inte behöva känna det som jag känt/känner och jag vet hur jag INTE vill bli iallafall.

Någon mer som haft en idiot till styvmamma/pappa?

• Svar på tråden Elak styvpappa
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Oj) skrev 2017-08-10 13:13:21 följande:

Undrar hur en sån människa beter sig mot andra, tex din mamma? Är han lika vidrig mot henne också? Tycker du ska sätta ner foten och berätta hur han är och hur så mår av det. Han kanske behöver höra hur han är!

Han har inte varit så snäll mot henne heller. Tror hon varit rädd för honom. Hon har sagt flera gånger att dom ska skilja sig men det har aldrig hänt och jag tror att det är pga att hon varit rädd för att inte klara sig själv ekonomiskt. Kan ibland bli besviken på henne för att hon "utsatt" mig för honom genom att fortsätta leva med honom.

Var en lättnad att flytta hemifrån.
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2017-08-10 13:20:58 följande:

Har du fräst ifrån åt honom ordentligt när han sagt något idiotiskt?

Min mammas sambo (kommer aldrig att vara min styvpappa trots att de varit tillsammans i snart 40 år) har betett sig som en idiot många gånger. Det funkade mellan oss fram tills jag blev ca 12, sen gick det utför. Det var kortare perioder vi faktiskt kunde prata med varandra, annars var det bråk eller total tystnad mellan oss. Han har aldrig kallat mig för fula saker men så fort vi hamnat i diskussion och han inte haft några argument kvar (tror han vet allt om allt och vet så gott som inget om något) så har det slutat med ett "Återkom när du levt lite längre, lilla vän". 

Sen ett antal år tillbaks så har han, mer eller mindre, förträngt allt som skett och har flertalet gånger frågat mamma varför jag inte kramar honom hej eller hej då längre. Mamma bara tittar på honom och skakar på huvudet. Det finns inte mycket kvar dem emellan men tyvärr är mamma för snäll och de bor därför kvar tillsammans även om hon egentligen skulle vilja slänga ut honom (hon skulle ha det så mycket bättre då). Men han har inget jobb, har inte haft något på en väldans massa år, ingen möjlighet att få egen bostad, svårt med kontakten med myndigheter etc så hon har inte hjärta att slänga ut honom.

Han skryter gärna om mig för andra men säger aldrig något själv om att han är stolt över mig och det jag åstadkommit etc.

Ja några gånger men det verkar inte ha gett effekt. Han har varit likadan mot min storebror men inte lika extremt. Den enda han inte varit så mot är sin egen son. Arg ibland, men inte i närheten av det vi fått ta emot.

Jag skulle aldrig tolerera att min man behandlar mina barn så. Aldrig. Hade slängt ut han och bett han dra åt helvete.
Svar på tråden Elak styvpappa