• Swedman

Uppehållstillståndsmöjlighet?

Min sambo är en s.k Latina (ej EU/ESS alltså). Hon har varit här 5 mån för länge har det visat sig. Visat har gått ut. Vi vill bo tsm här lagligt. Hur ska det gå till? MIG (migrationsverket) säger vid anonym mailfråga att hon måste resa tabax till sydamerika (eller annat land hon får vistas i) o söka UT därifrån. Det är dyrt för oss. Går det att göra på nåt annat sätt? Söka UT i Norge och sen söka UT i Sverige? Men Norge kräver väl också att hon är i ett "lagligt land" när hon söker UT...

Har fått höra att det är viktigt att bevisa att vi är "sambos" vid en intervju (längre fram). Vi har ju chatt-loggar o foton. Ska vi regga partnerskap hos Skatteverket då? Kommer polisen o tar henne då? Adressen som hon bor på blir ju då samma som min. Eller reggar man utan att ange adress?

Tacksam för lite råd i detta. Behöver veta mer och om det finns olika vägar att gå.

• Svar på tråden Uppehållstillståndsmöjlighet?
  • Swedman

Ja. Jag anade det. Har läst några trådar i Lawline om att vissa gånger behöver de inte åka tillbaka....det är väl en tunn tråd å hänga i. Andra alternativet är att hon stannar här (illegalt) i 5 år....men har ej överblick över konsekvenserna av det.

• Swedman

Sant. Men jag vill veta mer innan jag "registrerar" nåt alls rörande henne hos någon myndighet. Det gäller alltså Registrerat Partnerskap och givetvis det du nämner, vilken adress hon är skriven på.

• Swedman

Tack. Det där lät som om du har tidigare erfarenheter av denna process?
    Finns det nån regler som säger att om personen har vistats i landet mer än XX år så blir det automatiskt "nån-form-av-UT"?

• Swedman

Ja. Seriös är förhållandet och även känslorna. Har haft alla "sensorer" påslagna. En del varnar mig men det kan jag inte lyssna på. De vet ju inte vad som utspelas med och utan ord mellan oss som ett par.

Det jag fruktar lite är att hon kan ev. inte åka tillbaka av orsaker jag inte riktigt har grepp om. Dessutom är ju väntetiderna 1-2 år som jag förstått på ett beslut. Det blir dyrt med resor och turistvisum etc men får väl sälja bostadsrätten...

För att visa att vi har ett förhållande (inför en ev. intervju) så spar jag loggar o biljetter o sånt. Har tänkt registrera Partnerskap eller byta adress åt henne också men tvekar då hon varit här för länge (5 månader över tiden). 

I det läget är vi nu.

• Swedman

Undra vad konsekvenserna blir om hon beslutar att stanna illegalt? Finns ingen bortre gräns? Där hon kan få UT pga att hon varit här X antal år och är tsm med en svensk?
    Vård / Tandvård? kan hon få en privat försäkring som är nåt värt?

• Swedman

Jag vill berätta att hon fick UT nyss. Hon reste hem i slutet på februari i år för att ansöka om UT hos mig.  Hon var in på intervju på ambassaden i hennes hemland. Det var veckan före midsommar i år. Sen besökte jag henne i Juli. 2 veckor. Sen har vi väntat....och väntat. Förra veckan kom ett e-mail från Migrationsverket.    De hade fattat ett beslut. Positivt sådant.
    Så nu flyger hon till mig direkt efter julafton. Hon har fått 2 års UT.

Yey!!

Svar på tråden Uppehållstillståndsmöjlighet?