Inlägg från: SpiffySpider |Visa alla inlägg
  • SpiffySpider

Uppehållstillståndsmöjlighet?

Jobbig sits för Er. Tyvärr är det ju så att hon måste som MIG säger åka hem och ansöka därifrån. Just nu är väntetiden 18-24 månader och hon får inte vara i Sverige när beslutet tas som jag har förstått det. Det är inte till någon fördel att hon är kvar efter att visumet gått ut och jag har ingen aning om vad som kan hända.

• SpiffySpider

Är själv gift med en man från Marocko sedan januari. Vi är registrerade som gifta både i Marocko och här i Sverige. Just nu är han här på besöksvisum och snart är det dags för honom att åka hem. Det känns fruktansvärt att vi måste vara ifrån varandra igen. Livet pausar när vi måste resa fram och tillbaks hela tiden. Hade det inte varit så lång väntetid hade han ansökt direkt och sedan hade vi bott här några år för att längre fram flytta ner. Nu drar jag istället, för att sitta här ensam i två år och vänta på att få leva mitt liv med min man vägrar jag att göra. Att man måste ansöka från ett land man har rätt att vistas i är väl ok men att man sedan inte ens får vistas i landet man sökt till är lite märkligt tycker jag.

Svar på tråden Uppehållstillståndsmöjlighet?