Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Amma på natten

Jag har gjort det med ett barn som ökade extremt långsamt i vikt. Då på order av BVC/sjukvård. Han vägde 2715 gram som nyfödd och ökade endast 70-80 gram per vecka första månaden.

De övriga 3 har fått sova tills de själva vaknat och velat ha mat.

• cosinus
    Hsbdb skrev 2017-08-05 23:46:16 följande:

Väck! Om du vill ha en fin viktkurva och om du vill amma då väck henne. Du behöver ju inte göra bebisen klarvaken men såpass att hon ammar och får i dig lite under en stund iaf.

Det är en av missen många gör, de låter bebisen sova istället. Jag ammar själv mitt tredje barn just nu (hon är tre månader) och hon är den första som LÄTT skulle kunna sova från 19 på kvällen till 08 eller senare på morgonen... skulle jag inte väcka så skulle mjölken sina till slut.

Så mitt råd till dig är att ställa klockan var 3:e timme och när du ser en klar och fin viktkurva så kan du ställa klockan var 4:e timme. Sen kommer det inte vara någon fara ju närmare 6 månaders dagen du närmar dig, just för då börjar man med mat vilket oftast får dom att sova mer och tyngre.

Jag är inte helt oerfaren i mitt svar... dom andras kommentarer vet jag inte. Men har märkt att många dom ger ersättning tror sig veta hur det funkar med amning.. första ammade jag 8 månader, andra 14 månader och denna blir det nog runt året iaf. Lycka till!!! Och grattis till bebisen!!!

Aldrig upplevt att möjken sinat för att man slutat amma på natten. Helammat mina 4 barn till 4 (äldsta då var rekommendationerna så) resp 6 månader och det har inte varit några som helst problem med mjölken fast de börjat sova hela nätter. Mina har ammat till 10,12,17 och 15 månader men slutat långt innan nattetid.
Svar på tråden Amma på natten