Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Jesper f skrev 2017-08-02 18:01:38 följande:

Nej, jag tycker inte det, det är ett absolut intrång i någons privatliv. Nu har han berättat till dig i förtroende, och då är det viktigt att försöka hantera det klokt, så det inte leder till problem senare i tonåren. Ta kontakt med skolan hade jag avvaktat med, men jag hade nog faktiskt vilja prata med tjejens föräldrar eller förälder också, för att liksom hitta en gemensam lösning. Förbjuda tror jag inte alls på, då kommer det bara bli nån annanstans, och det är väll egentligen absolut värsta alternativet. I nuläget har ni i vart fall fördelen av någon slags koll. Det kanske är klokt om ni föräldrar försöker prata med respektive part på varsitt håll tänker jag. Jag tror att det är viktigt att oavsett försöka att vara motvikten av allmänna "porr" bilden som finns på nätet, och humanisera att orsaken till att det benämns som sex och samlevnad, är för att det ÄR precis vad det handlar om. Det tar inte slut innan och:et. Förhoppningsvis att ni känner flickans föräldrar relativt väl sen innan, så det inte fullkomligen exploderar där hemma, eller om dom är tok religösa eller nått annat sånt där "passande"...

Tänkte ta och ringa de imorgon och hoppas på att de är kloka gällande det här. Känner inte föräldrarna super bra men de verkar iallafall normala och ha bra värderingar.. att kontakta lärare känns lite olustigt men funderar att snacka med nån i skolhälsan nästa vecka och rådgöra...
  • Anonym (Bella)
    Freurkfkekd skrev 2017-08-02 18:27:27 följande:

Haha han kommer att bli väldigt ledsen och han kommer att ångra sig när flickan gör slut. Hon går inte ens på sjuan och knullar med nån pojke från skolan. Om de verkligen är ihop så vänta minst 7 år före de börjar porra tilsammans. Säg till honom att de kommer att gå dåligt om de fortsätter. (Gravid!)

Inlägg #24: haha vilken feminist

Taskig kvinnosyn hörru...
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Freurkkfeded) skrev 2017-08-02 19:05:31 följande:

Okej, sorry Bella att jag var taskig. Men jag tycker inte att jag var det.

Dumt sätt att uttrycka sig på bara..
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Freurkkfeded) skrev 2017-08-02 19:31:34 följande:

Jovisst men de kommer att göra slut snart.

Problemet är ju att om man bråkar med tjejer är man sexist och om man bråkar med killar är man feminist.

Det är skillnad på att sparka neråt och sparka uppåt..

men det är inte vad tråden ska handla om.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Me) skrev 2017-08-02 19:48:31 följande:

Nja, det är lite för ungt

Jo tack det vet jag, men det stoppar ju inte honom.
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:00:57 följande:

Tycker det är märkligt att vissa föräldrar verkar anse sig ha rätten att förbjuda sina barn att ha sex. Det enda man skall och bör göra som förälder är att informera och upplysa. Här är killen så vettig att han använder sig av skydd, han har alltså gjort allt rätt.

Ändå ballar vissa hönsmorsor ur;

"Dom är ju bara BAAAAAARN, BAAAAAAARN ska inte ha sex. BAAAAAAAARN ska leka i sandlådan."

Jisses...man tar sig för pannan.

Tack för input! Har tänkt fram och tillbaka på detta under dagen och ja att försöka "förbjuda" honom från att ha sex är både svårt och fel.. Jag tror att det snarare leder till att han kommer hålla allt sånt hemligt för mig, vilket är tvärtemot vad jag vill och önskar. När man väl börjat ha sex kommer man troligen inte sluta bara för att en förälder önskar det. Vill heller inte ge honom någon sorts skam kring sex då det säkerligen kan skada ens identitet.

Däremot kan det nog vara bra för honom (eller han och tjejen tillsammans om föräldrarna är på samma spår) att få snacka med någon utanstående som vet hur man pratar med yngre och även för han/de att ha någon att snacka om sånt de inte vill prata med en förälder om. Gissar på att jag får kontakta nån i skolan för det nästa vecka..
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:25:56 följande:

Precis, du resonerar vettigt. Speciellt kring det där med skam; att bli arg, sätta upp förbud, skuldbelägga osv. är precis tvärt emot vad man bör göra. Varför skapa olustkänslor från början kring något så naturligt och något som är en viktig del i alla människors välmående? 

Dock tycker jag inte det är en lyckad idé att kontakta någon utomstående över deras huvud, när det i nuläget inte finns något problem kring deras relation, vad du vet? Prata med honom själv istället och påpeka det faktum att det finns kunnig personal på skolan som har svar på det mesta när det gäller sex, om de så själva vill gå dit med sina funderingar.

Min tanke var att isåfall prata med killen innan och se om han känner att han känner för att etablera en kontakt med nån vuxen utanstående ifall att det skulle upstå problem eller tankar han vill ventilera med nån annan än mig. Tänkte isåfall bara nämna det mest väsentliga för personen och sen låta dom två bygga vidare på det om behov finns.
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:35:52 följande:

Låter bra. Men...varför är hans pappa så frånvarande i det hela? 

Han är inte den bästa på att prata om jobbiga och pinsamma ämnen så har alltid varit jag och killen som gjort det, han har även aktivt gått till mig när han velat snacka.. han vill inte att jag ska ta upp sexet med pappan men samtidigt känner jag att det är något vi båda ska och bör veta om. Han är dock bortrest nu så det får bli när han är hemma igen.
  • Anonym (Bella)
    Less is more skrev 2017-08-02 21:39:34 följande:

Jag håller med - en viss koll ksnske skolan kan ha på dem. Ungdomars omdöme och agerande är ju inte alltid direkt moget.

Vilken katastrof det skulle bli om hon blev gravid !!! - och ........ om (när) det tar slut, kanske de blir osams, och ryktet börjat gå att hon legat. Eller att fler killar drar in henne på toaletten eller någon annanstans.

Man ska nog fortsätta prata med barnen/ungdomarna om respekt och hur man beter sig bra mot varandra rent allmänt. Att styvsonen inte behöver berätta för sina kompisar vad han och hans tjejkompis gör.

För om något år börjar de på högstadiet och då börjar ju en del ungdomar ha relationer i alla fall. Så det närmar sig.

Jo men är fortfarande som sagt lite kluven över vem i skolan som ska kontaktas gällande detta. Ska iallafall ha ett riktigt snack om p-medel och allt sånt nån passande kväll och hoppas innerligt att han tar in det.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kluven) skrev 2017-08-02 21:51:50 följande:

Skulle inte ungdomsmottagningen kunna vara en bättre idé än skolan? Jag tänker bara att ungarna lever en stor del av sina liv i skolan, man kanske träffar på kurator eller skolsyster i korridoren och då kanske man inte vill bli påmind om att de vet att man har sex. I en tonårings huvud kan ju sådana saker bli ganska stora.

Har för mig att Umo har 13-årsgräns? Annars är det ju en idé.. dock känns det kanske lite anständigt att dra honom dit när det är praktiskt att ha det i skolan. Berättade mitt önskemål att han ska gå och prata med nån utanstående och han verkade väldigt positiv till det och verkade till och med som att han själv vill det. Frågade om det går bra med nån i skolan och det gick det för honom. Men som sagt är det skolkuratorn eller skolsköterskan man ska kontakta? Tydligen är skolsköterskan sällan i skolan enligt honom..
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 22:01:20 följande:

Har för mig att Umo har 13-årsgräns? Annars är det ju en idé.. dock känns det kanske lite anständigt att dra honom dit när det är praktiskt att ha det i skolan. Berättade mitt önskemål att han ska gå och prata med nån utanstående och han verkade väldigt positiv till det och verkade till och med som att han själv vill det. Frågade om det går bra med nån i skolan och det gick det för honom. Men som sagt är det skolkuratorn eller skolsköterskan man ska kontakta? Tydligen är skolsköterskan sällan i skolan enligt honom..

*omständigt ska det såklart va
  • Anonym (Bella)

Tycker det är tråkigt att denna tråd verkar ha spårat ut totalt men tackar samtidigt alla ni som kommit med kloka råd och resonemang!

Att säga att 12 är för ungt för sex löser absolut ingenting så behöver inte höra det en enda gång till i denna tråd, just nu handlar det om att göra det så säkert som möjligt via kommunikation och öppenhet känner jag.

Har under dagen försökt få tag på tjejens mamma (har inte hittat pappans nummer) men hon har inte svarat vilket är förståeligt då familjen är utomlands.

Som sagt är killen väldigt öppen med att ha någon utomstående kontakt för vidare snack omkring ämnet då han känner att det är lättare att snacka med någon annan vuxen om "pinsammare" frågor och tankar.

Har haft ett kortare snack om skydd, att kunna säga och ta ett nej, respekt, tillit osv men ska ha ett ännu längre snack imorgon då vi två är helt själva .

Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?