• Tom Araya

12 åringen har sex, normalt?

Anonym (22) skrev 2017-08-02 23:47:19 följande:
    Barn har rätt att bli skyddade ifrån situationer som dom inte är mogna för.
    Mognad är inte bara något som kommer av sig själv med tiden utan bygger även på erfarenhet, att få prova på och lära sig att hantera olika saker.
    Man kan också diskutera vad ett barn är moget för och inte. Man kan ha en uppfattning som gäller generellt för barn, men man bör även se till individen.
    Idag riskerar vi snarare att överbeskydda barn än tvärt om, vilket gör att de är sämre förberedda på det liv så som det ser ut för de olika åldersstadiena idag.
  • Tom Araya
    Freukufjfuerkej skrev 2017-08-03 08:48:40 följande:

(Okej Anonuimus, som jag sa tänker jag inte bråka med såna som dig.) Nej,det är verkligen inte normalt med sex i den åldern, om man går in i ett klassrum med 12-14 åringar och frågar vem som har haft sex så är svaret troligen ingen. Det är inte ens så många som har en flickvän före 20 år.

Nå,kanske sånt är väldigt vanligt i Sverige men i Finland och Danmark har inga barn sex.

Man kan också må dåligt av att ha sex när man är 12.

(HUR fan ÄR MAN ANONYM?? Väldigt dåligt forum det här!!!)

Källa på att inga 12-åringar i Danmark och Finland har sex?
  • Tom Araya
    Lord Hans skrev 2017-08-03 07:12:09 följande:

De flesta barn är könsmogna vid tolv års ålder, därför kan man inte säga att det skulle vara annat än normalt för en tolvåring att ha sex. Könsmognaden är den biologiska mätaren för när en person kan börja ha sex, och har också styrt människors sexdebut i all tid, enda fram till 1900-talet när människan blivit mer sexuellt hämmad.

Källa på att "de flesta barn är könsmogna vid tolv års ålder"?

Alla tecken på påbörjad könsmognadsprocess var i alla fall när jag gick i skolan ytterst ovanlig före 13 års ålder. Fullständig könsmognad borde vara i slutskedet av pubertetsfasen.
  • Tom Araya

Normalt sett skulle jag säga att 12-åringar ska inte ha sex.
    Men nu handlar det ju om ett redan startat sexliv, hos en pojke ändå förståndig nog att självmant skaffa och använda kondom och förhoppningsvis då med en jämnårig eller äldre flickvän han haft sällskap med ett tag och är en del av beslutet att ha sex. Jag tror inte det tjänar något till, kanske t.o.m. tvärt om i fall du skulle förbjuda eller försöka förhindra dem att fortsätta. Jag tror då det är bättre att du pratar med dem, inte bara grabben utan även tjejen, om säkerhet och ömsesidig respekt.

• Tom Araya
    Queennr1 skrev 2017-08-03 13:58:10 följande:
    Du måste skämta. Så okunnigt. De flesta har inte ens påbörjat puberteten vid 12.
    Det är en sanning med modifikation, den börjar innan vi kan se det. Men jag skulle definitivt inte kalla någon könsmogen före den synliga puberteten och knappt ens då.
  • Tom Araya
    Anonym (funtad) skrev 2017-08-03 14:10:53 följande:

Tycker man som vuxen det är ok att två barn(12år) har sex ihop så är man en
    sk. pedofil.Finns inget mer och säga.

Nej, det är man inte! Det är du som inte vet vad en pedofil och pedofili egentligen är och innebär. Kunskap är inte tungt att bära, du borde prova det.
  • Tom Araya
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2017-08-03 14:42:33 följande:

Hej!
    Är själv 13 och det fullt normalt, allt man tänker på i den här åldern är sex, det är inte många som får ha sex pga inte så seriösa förhållande, tycker du ska låta din son ha ett privatliv genom att inte t.ex blanda dig i för mycket, det är såklart vanligt att man blir lite rädd som förälder för att man tänker att ens barn fortfarande är litet, men efter puberteten förändras mycket, tycker bara du ska uppvakta din som och informera honom om skydd osv, han berättade själv att han skyddade sig, så varför oroa sig? Och som ett litet tilllägg, säg inte till hans pappa även fast din son inte kommer veta om det, sonen kommer känna ett förtroende och du kommer ha kontroll.
    Tycker att du låter som en jätte bra mamma! :)
    Lycka till!

Vad är din definition av vad som är normalt?
    Hur många av 12-13-åringar i din skola vet du har haft sex i form av vaginalt penetrerande samlag?

Vid 12 är det inte "efter puberteten", den är precis påbörjad.
  • Tom Araya
    Queennr1 skrev 2017-08-03 19:14:19 följande:
    Det handlar inte om moral, utan om att skydda barn från situationer de ej är mentalt eller kroppsligt redo för.
    Jo, fast den bedömningen bör nog göras för den specifika individen. Jag vet barn som får och rätt bra klarar att hantera verktyg jag inte skulle sätta i händerna på vilket barn som helst, om än flera år äldre.
  • Tom Araya
    Queennr1 skrev 2017-08-03 22:20:51 följande:
    Philanthropy skrev 2017-08-03 19:32:29 följande:

Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 

Ja människor mognar olika, men inte SÅ olika. Med det resonemanget skulle man kunna tänka likadant om det vore en 10 åring, eller en 8 åring. Ibland hamnar saker i ett gränsland visst. Men en tolvåring befinner sig icke i en sådan gråzon. Alla 12 åringar är barn och ingen 12 åring någonstans i rum och tid har någonsin varit mogen nog för att knulla. Punkt. Det finns nåt perverst över att okeja det. Nåt pirrar nog oroväckande på de som promotar barn som har sex med varandra. Även om man inte vill kännas vid det ens för sig själv.
    Det handlar ju inte om att "promota", utan om hur man hanterar ett redan etablerat sexliv, om än i väl ung ålder. Man vänder inte tillbaka det som en pannkaka.
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?