• Anonym (My)

12 åringen har sex, normalt?

Vilken svår situation, har flera kompisar som haft sex så tidigt samt att jag vet en tjej som hade det med sin pojkvän (de är 14 i år och fortfarande tillsammans). Jag tror dock det blir svårt att förbjuda på alla sätt, eftersom det verkar vara som att dessa två hänger ihop och faktiskt tar ansvaret att skydda sig så hade jag nog pratat med flickan föräldrar och hört vad de tyckte och även pratat med pojken ifråga. Förbjuda tror jag inte går, och det är lätt att det istället blir ett skambeläggande. Däremot kanske det är dags att ta pratet nu om vikten av skydd, att inte göra något mot den andres vilja osv. För uppenbarligen har de ju skött det bra hittills och båda tycks vara med på det.

• Anonym (My)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 17:07:24 följande:
    Det är såklart en möjlighet men vet inte vad jag skulle ange som orsak till att de två inte kan vara själva? Att berätta för skolpersonalen att de har sex känns som ett övertramp på bådas privatliv..
    Tycker inte du skall be skolpersonalen hindra att de är tillsammans. Däremot kanske prata med skolsköterskan att prata om "sex och samlevnad" med detta par. Ibland är det mindre pinsamt om en utomstående pratar än familjen. Har själv en 12 åring och jag vet inte hur jag skulle reagera om han hade sex. Han har faktiskt en tjejkompis han ofta är hos samt att hon ofta är här, dock spelar de bara tv spel
  • Anonym (My)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 17:28:55 följande:
    Kan ju börja ha en öppen dörr regel vid umgänge kanske.. vet inte riktigt vem i skolan man ska kontakta dock? Mentorn har jag inte så bra förtroende för så han går bort och de andra lärarna brukar inte va med på rasterna vad jag vet..
    Det tycker jag inte du skall göra, dvs köra med öppen dörr. De har ju bevisat att de tar ansvar i form av att skydda sig. Det är otroligt lätt att lägga skam och skuld i det hela och är man tonåring är man väldigt känsligbför allt som har med sex/kroppen att göra. Däremot prata med flickans föräldrar, eftersom de redan haft sex och faktiskt skött det och de verkar hålla ihop tänker jag att det viktigaste här och nu är att behålla förtroendet hos dem båda. I annat fall kommer de bara att smussla och inte berätta nästa gång något händer (behöver inte vara sex).
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?