• 8Anonymous8

Vilket namn?

Diskuterar med min sambo om vad vårt barn ska heta om det blir en pojke. Själv vill jag att det ska vara något speciellt och råkar tycka att hebreiska namn är väldigt fina. Medan hon vill ha något vanligt svenskt namn som t.ex Erik. Jag har förslagit: Abraham, Salomon eller Ismael, tycker det är väldigt fina namn men tänkte höra vilket ni tycker är finast, tack!

• Svar på tråden Vilket namn?
  • DearFox

Tycker vanliga svenssonnamn är rätt tråkigt... just de namnen du uppgav va inte heller de finaste jag hört men mer okej än Erik enligt mig iaf xD

• AndreaBD

Eller kanske Samuel, Isaak eller Benjamin? Och för en tjej Rebecca eller Lea.

• 8Anonymous8
    AndreaBD skrev 2017-08-01 19:36:17 följande:

Eller kanske Samuel, Isaak eller Benjamin? Och för en tjej Rebecca eller Lea.

Samuel är fint
  • fluu

Gör om Ismael till Israel så är det en stor favvo hos mig. Annars är just Erik ett av mina favoritnamn. Och så finns det ju namn som är både svenska klassiker och hebreiska. Be henne.leta på någon sida med hebreiska namn och välja ut något eller ta en försvenskad form av ett hebreiskt namn

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mortiscia80
    8Anonymous8 skrev 2017-08-01 18:54:33 följande:

Diskuterar med min sambo om vad vårt barn ska heta om det blir en pojke. Själv vill jag att det ska vara något speciellt och råkar tycka att hebreiska namn är väldigt fina. Medan hon vill ha något vanligt svenskt namn som t.ex Erik. Jag har förslagit: Abraham, Salomon eller Ismael, tycker det är väldigt fina namn men tänkte höra vilket ni tycker är finast, tack!

Dina namnförslag är fina tycker jag, dock känns de väldigt bibliska. Jag tycker ni ska enas om en kompromiss där hon kanske får ha sitt Erik, Johan eller vad det nu kan vara och att du kompletterar med något du tycker om men som passar bra med hennes samt med det efternamn barnet kommer att ha. Vilket som blir tilltalsnamn måste man nog känna efter lite. Lycka till!
  • MallaL

Beror ju lite på vad barnet ska heta i efternamn, Salomon Svensson låter inte så himla bra., men t ex Abraham "internationellt namn" typ Adams låter bra. Har ni någon judisk anknytning eftersom du favoriserar dessa namn? I så fall förståeligt och ok, annars håller jag med din sambo att Erik är ett alldeles förträffligt namn.

Varför inte Erik Ismael t ex?

• MallaL

Beror ju lite på vad barnet ska heta i efternamn, Salomon Svensson låter inte så himla bra., men t ex Abraham "internationellt namn" typ Adams låter bra. Har ni någon judisk anknytning eftersom du favoriserar dessa namn? I så fall förståeligt och ok, annars håller jag med din sambo att Erik är ett alldeles förträffligt namn.

Varför inte Erik Ismael t ex?

• UmmSara

Hebreiska pojknamn är jättefina tycker jag.
    Men av förslagen tycker jag Ismael.
    Abraham är också fint, men det kanske inte är så vanligt i Sverige. Känns typ som att ge sitt barn namnet Jesus, men som sagt, fint.

Annars är mina favoriter Adam, Josef, Benjamin och Gabriel.

Svar på tråden Vilket namn?