Vad tycker ni om två bostadslån?
Jag undrar lite hur ni ser på detta. Om det är något ni tycker är rimligt eller inte. Om man redan har en permantentbostad i en större stad nära sitt jobb, skola, etc som man har lån på men också drömmer om en sommar/fjällstuga någonstans är det då klokt att ta ytterligare ett bostadslån för att finansiera detta? Jag vet att många sommarstugor/fjällstugor kanske går i arv när ens föräldrar dör eller blir för gamla för att orka med att sköta om det. Så hur gör folk då som inte är förmögna eller har ett arv? Hur finansierar de en sommarstuga? Att spara och leva på ärtsoppa i 20 år tills man har 1,5 miljoner känns inte direkt realistiskt och jag tvivlar på att vanliga medelinkomsttagare som har både en lägenhet i stan och en sommar/fjällstuga har gått den vägen.
I vårt har har vi en lägenhet i stockholm med ett ganska stort bostadslån. Vi drömmer om en sommar/fjällstuga men vill självklart inte ha för mycket lån ifall räntorna går upp. Kanske får man hyra ut stugan när man inte använder den för att snabbt betala ner lånet så att man inte sitter i en lika sårbar situation när räntorna går upp.
Vad har ni för tankar? Hur gör folk egentligen?